ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

  • Олександр Володимирович Черненко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7012-1797
Ключові слова: історія педагогіки, освіта, управління якістю, контроль, навчання

Анотація

Обґрунтована думка, що в педагогічній науці, ретроспективний погляд є важливим для отримання комплексного розуміння сутності та тенденцій розвитку систем управління якістю освіти, що підвищує ефективність застосування цієї галузі знань в учительській практиці.

Метою статті є виклад історичних аспектів формування наукового погляду щодо сутності та розвитку управління якістю освіти в Україні.

У статті систематизовано основні історичні періоди розвитку педагогічних засад управління якістю освіти в Україні та проаналізовано методи контролю навчальних досягнень учнів. Розглянуто сім періодів: від Східно-Слов'янського (VI-IX ст.) до сучасного етапу незалежності України та євроінтеграції (90-ті роки – теперішній час). Показано еволюцію педагогічних підходів до контролю якості знань – від усних іспитів у дохристиянську добу до сучасної системи письмових, усних і практичних випробувань. Наголошено на централізованому характері управління освітою за Російської імперії та в Радянський період. Сучасний етап вітчизняної системи освіти характеризується євроінтеграцією, запровадженням стандартів якості та незалежного контролю з боку стейкхолдерів, держави, громадськості.

Виділено і обґрунтовано методи контролю якості освіти, які використовуються в сучасних навчальних закладах України: заліки та екзамени, тестування, усне опитування, контрольні роботи, практична перевірка умінь (лабораторні чи практичні роботи), самооцінка та взаємооцінка, моніторинг, олімпіади та конкурсні роботи, зовнішнє незалежне оцінювання.

Наведено авторські рекомендації щодо покращення діючої системи управління якістю освіти в Україні на сучасному етапі розвитку: а) покращення системи державних стандартів у сфері освіти; б) Удосконалення системи ліцензування та акредитації освітніх закладів; в) розробка ефективних, гнучких механізмів контролю якості освіти; г) залучення стейкхолдерів та громадських організацій у забезпеченні контролю якості освіти.

Посилання

Батечко Н., Лут М. Система менеджменту якості вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія. 2018. № 7. С. 145–151.
Бачинська О. Управління якістю освітніх послуг закладів вищої освіти в умовах ринкового середовища. Нарощування фінансово-економічного потенціалу суб’єктів економічних відносин як основа поступального розвитку територіально-господарських систем : монографія. Тернопіль : ФОП Паляниця В. А., 2021. С. 64–72.
Завгородня Т. К., Прокопів Л. М., Стражнікова І. В. Історія педагогіки: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». Педагогічний інститут. 2014. 160 с.
Задорожна-Княгницька Л. В. Історія педагогіки : навчальний посібник для студентів ЗВО. Херсон : ОЛДІ-ПЛЮС, 2020. 364 с.
Історія педагогіки: курс лекцій. Навчальний посібник. Київ, 2004. 171 c.
Козацька педагогіка і навчально-виховний процес у закладах освіти: науково-методичний збірник / Укладачі: В. Є. Берека, І. К. Гіджеліцький, Н. М. Орловська. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2018. 472 с.
Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 412 с.
Левківський М. В. Історія педагогіки : Навч.-метод. посібник. Вид. 4-те. Навч. пос. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 190 с.
Лукіна Т. О. Управління якістю загальної середньої освіти: навчальнометодичний посібник. Київ : Педагогічна думка, 2020. 230 с.
Любар О. О., Стельмахович М. Г., Федоренко Д. Т. Історія української педагогіки : навчальний посібник для студентів педагогічних навчальних закладів / За редакцією дійсного члена АПН України М. Г. Стельмаховича. Київ : Інститут змісту і методів навчання МО України, 1998. 358 с.
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; [редкол.: В. Г. Кремень (голова), В. І. Луговий (заст. голови), А. М. Гуржій (заст. голови), О. Я. Савченко (заст. голови)] ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Овод Ю. В. Козацька педагогіка про формування інтелекту, тіловиховання та духовності. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія: Педагогіка. Соціальна робота / гол. ред. І. В. Козубовська. Ужгород: Говерла, 2014. Вип. 31. С. 115–117.
Сігаєва Л. Є. Сучасні підходи до якості освіти: теоретичний аспект. Професійна освіта: методологія, теорія та технології . 2016. Вип. 4. С. 213–229.
Сухомлинська О. В. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем. Київ : АПН, 2003. 558 с.
Шанскова Т. І. Сучасні пріоритети управління якістю освіти закладів вищої освіти: кафедральний рівень. Парадигмальна модель керівника сфери освіти у контексті євроінтеграційних процесів : Матеріали міжнародного форуму управлінської діяльності (18–19 травня 2019 р. м. Тернопіль). Тернопіль: КРОК, 2019. С. 98–103.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Черненко, О. В. (2024). ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 383-390. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-383-390