СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВИЙ АСПЕКТ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ МАГІСТРІВ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ: УПРАВЛІННЯ ТА ЕКСПЕРТИЗА»

  • Наталя Олексіївна Пасічник Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0923-9486
Ключові слова: виробнича практика, компетентність, освітня програма, магістр, експертиза освітньої діяльності, заклад освіти

Анотація

Стаття присвячена висвітленню структури й змісту виробничої практики майбутніх експертів освітньої галузі в умовах навчання за освітньою програмою «Організація освітнього процесу: управління та експертиза». В процесі дослідження використовувалися теоретичні методи: аналіз психолого-педагогічної і фахової літератури з проблеми дослідження, систематизація та узагальнення; емпіричні методи: педагогічне спостереження за освітньою діяльністю студентів, опитування учасників освітнього процесу та потенційних роботодавців, які забезпечували бази виробничої практики

Аналіз психолого-педагогічної літератури з теми дослідження засвідчив значний інтерес вітчизняних дослідників до різноманітних проблем експертної діяльності в освітній сфері, професійної підготовки освітніх експертів в системі вищої освіти України, а також до методичних засад організації практики магістрантів різних освітніх програм як складової їхньої професійної підготовки

У статті визначається, що виробнича практики студентів, які навчаються за програмою «Організація освітнього процесу: управління та експертиза», є обов’язковим компонентом освітньо-професійної програми для здобуття кваліфікаційного рівня «магістр», логічним продовженням теоретичного навчання та структурним етапом його професійно-педагогічної підготовки до майбутньої фахової діяльності. Місце виробничої практики у структурі підготовки майбутніх освітніх експертів є оптимальним з урахуванням її місця в системі освітньо-професійної програми в цілому, так і всіх видів практики.  Мета й завдання виробничої практики студентів-магістрантів узгоджені; зміст завдань відповідає профілю магістерської програми, є міждисциплінарним з акцентом на проєктну діяльність.

Змістовно завдання щорічно коригуються з урахуванням конкретних баз виробничої практики та складаються за модульним принципом. Зміст завдань практики є міжпредметним, оскільки охоплює  нормативно-правові, управлінські, педагогічні,  методичні, інформаційно-цифрові аспекти, тобто інтегрує знання, вміння, навички, загальні й фахові компетентності, набуті в процесі опанування навчальних предметів до початку виробничої практики. Виконання завдань виробничої практики сприятиме розвитку загальних і фахових компетентностей майбутнього експерта, а також здатності до критичного осмислення проблем у сфері освіти й педагогіки.

Посилання

Алексєєнко-Лемовська Л.В. Розвиток професійної компетентності освітніх експертів з проведення інституційного аудиту в закладах освіти. Erbe der europäischen wissenschaft: philosophie, philologie, geschichte, kunstwissenschaft: Monografische Reihe «Europäische Wissenschaft». Karlsruhe, Deutschland. 2020. Buch 2, Teil 6. S. 111–149.
Бобрицька В.І. Професійна підготовка магістрів у галузі освіти в Україні: сучасні виклики, проблеми, знахідки. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. Київ, Вид-во Нац. авіац. ун-ту «НАУ-друк», 2017. Вип. 1(10). С. 20–23.
Бурлака Т. Яким має бути освітній експерт: компетентності, етичні норми. Школа управління. 2020. № 1 (84). С. 62–74.
Калінічева Г. Експертна діяльність у сфері вищої освіти: компетентнісний вимір. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2022. Вип. 2. С. 17–28.
Касьянова О.М. Експерт в освіті: основні характеристики, методи відбору та оцінювання. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2011. № 21 (74). С. 78–86.
Корсікова К.Г., Потапова Н.В. Проблема професійної підготовки експертів у галузі освіти: огляд змісту навчальних програм. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 1(19). С. 637–648.
Міністерство освіти і науки України. Освітні індикатори (Дашборд). URL: https://mon.gov.ua/ua/osvitni-indikatori-dashbord
Наказ МОН України №520 від 11.05.2021 «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки для другого (магістерського) рівня вищої освіти. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/825/82566/011_Osvitni_ped_nauky_mahistr_17_06.pdf
Пасічник Н.О., Яременко Л.І. Моніторингові дослідження якості освіти в ЦДУ ім. В. Винниченка: набутий досвід, сучасний стан і перспективи. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький, ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023. Випуск 209. С. 75–81.
Перелік освітніх програм, які реалізуються у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка у 2023–2024 навчальному році. Освітньо-професійна програма «Організація освітнього процесу: управління та експертиза». URL: https://www.cusu.edu.ua/ua/osvita/osvitni-prohramy/13632-osvitni-prohramy-mahistr
Положення про організацію практичної підготовки в Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка / Кропивницький: ІВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2022. 47 с. URL: http://surl.li/qaumw
Соломаха С.О. Зміст і методичні засади організації фахових практик магістрантів у закладах вищої педагогічної освіти: методичні рекомендації. Київ, 2021. 127 с.
Стеблюк С.В. Практика як складова професійної підготовки магістрів зі спеціальної освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету: серія: Педагогіка. Соціальна робота. Гол. ред. О. Бартош. Ужгород, Говерла. 2022. Вип. 1 (50). С. 269–271.
Стражнікова І.В., Завгородня Т.К. Експертна діяльність у галузі вищої освіти: методичні рекомендації до курсу. Івано-Франківськ, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021. 44 с.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Пасічник, Н. О. (2024). СТРУКТУРНО-ЗМІСТОВИЙ АСПЕКТ ВИРОБНИЧОЇ ПРАКТИКИ МАГІСТРІВ ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПРОГРАМИ «ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ: УПРАВЛІННЯ ТА ЕКСПЕРТИЗА». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 209-215. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-209-215