ТАБЛИЦІ, ЯК ЗАСІБ РОЗВʼЯЗАННЯ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ В УКРАЇНСЬКИХ ТА ЛАТИСЬКИХ ШКОЛАХ

  • Ольга Анатоліївна Мукосєєнко Комунальний заклад «Маріупольська загальноосвітня школа №33 Маріупольської міської ради Донецької області» https://orcid.org/0000-0002-3200-1097
Ключові слова: Державний стандарт базової середньої освіти України, освітній процес, школа, університет, інформатика, математика, конкурс, олімпіада, логічна задача, таблиця, наповнення таблиць, колір, кольоровий спосіб, спосіб «світлофор», мобільні навчальні додатки, англійська мова, іноземна мова

Анотація

Метою статті є ознайомлення з різними типами логічних задач, які можна розвʼязати табличним способом; порівняння способів розвʼязання в українських та латиських школах, надання практичних рекомендацій застосування різних способів оформлення таблиць для розвʼязання задач; ознайомлення з авторським «кольоровим» способом оформлення таблиць та способом «світлофор»; ознайомлення з мобільними доданками, які можна застосувати для навчання учнів розвʼязанню логічних задач; показана необхідність якісного вивчення іноземних мов для застосування в навчальному процесі з математики.

В статті на прикладі положень Державного стандарту базової середньої освіти України доведена доцільність навчання учнів розвʼязанню логічних задач на уроках математики та інформатики.

Наведені логічні задачі, які можна розвʼязати табличним способом, з українського підручника з інформатики, матеріалів сайту Всеосвіта та латиських математичних конкурсів: «Завдання» («Uzdevumi»), який проводиться в школах Латвії для учнів з другого по дванадцяті класи, та конкурсу «Стільки або… Скільки?» («Tik vai… Cik?»), який проводиться в латиських школах для четвертих класів. Зроблено порівняння способів розвʼязання логічних задач в українських та латиських школах.

Показані різні способи оформлення табличних способів розвʼязання логічних задач, а саме використання «прямокутної», «г»-образної та «т»-образної таблиць. Показані різні способи заповнення таблиць: «+» (так) та «–» (ні)», «1» (так) та «0» (ні). Виявлені переваги та недоліки різних способів оформлення таблиць. Наведено авторський спосіб використання кольорів для розвʼязання логічних задач табличним способом – «кольоровий спосіб розвʼязання логічних задач» (використання будь-яких кольорів для різних частин таблиці) та використання кольорів «світлофор» (зелений колір (так) та червоний колір (ні)), які можна застосовувати до таблиць будь-якого вигляду.

Наведені приклади роботи мобільних доданків для навчання розвʼязанню логічних задач табличним способом Cross Logic і Logic Puzzles.

Показана необхідність вивчення англійської мови для використання цих мобільних додатків в навчальному процесі та показана доцільність вивчення інших іноземних мов для виявлення нових цікавих математичних задач та способів їх розвʼязання, відмінних від українських.

Посилання

Державний стандарт базової середньої освіти затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року №898 URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Конкурс «Завдання» URL: https://www.uzdevumi.lv/
Конкурс «Стільки або... Скільки?» URL: https://www.nms.lu.lv/konkursi/tik-vai-cik/nolikums/
Корнієнко М.М. Інформатика: підручник для 4 класів закладів загальної середньої освіти / М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. Харків: Видавництво «Ранок», 2021. 128 с.: іл. с.51
Муляр Л.В. Розвʼязування логічних задач табличним способом URL: https://vseosvita.ua/library/rozvazuvanna-logicnih-zadac-tablicnim-sposobom-93576.html
Мукосєєнко О.А. «Карти памʼяті, як засіб підвищення зацікавленості інформатикою». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 125. С.85-92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_22
Mukoseenko O. A. Lepszy model „kompresji” informacji w nauczaniu matematyki. Studia Psychologiczne. t. 52, z. 4. Warszawa: Szkoła wyższa psychologii społecznej, 2014. s. 51–63, DOI: 10.2478/V10167-010-0099-8
Мукосєєнко О.А. Моделі «стиснення» навчальної інформації при вивченні предметів природничо-математичного та технологічного спрямування. Засоби і технології сучасного навчального середовища: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м.Кропивницький, 18-19 травня 2018 року./ Кропивницький: ПП «Ексклюзив-Систем», 2018. 100 с. – С.14-17.
Пасько С. Поняття про логічні таблиці URL: https://evrika.poltava.ua/logika-ta-olimpiadi/ponyattya-pro-logichni-tablici.html
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Мукосєєнко, О. А. (2024). ТАБЛИЦІ, ЯК ЗАСІБ РОЗВʼЯЗАННЯ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ В УКРАЇНСЬКИХ ТА ЛАТИСЬКИХ ШКОЛАХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 193-205. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-193-205