ТАБЛИЦІ, ЯК ЗАСІБ РОЗВʼЯЗАННЯ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ В УКРАЇНСЬКИХ ТА ЛАТИСЬКИХ ШКОЛАХ
Анотація
Метою статті є ознайомлення з різними типами логічних задач, які можна розвʼязати табличним способом; порівняння способів розвʼязання в українських та латиських школах, надання практичних рекомендацій застосування різних способів оформлення таблиць для розвʼязання задач; ознайомлення з авторським «кольоровим» способом оформлення таблиць та способом «світлофор»; ознайомлення з мобільними доданками, які можна застосувати для навчання учнів розвʼязанню логічних задач; показана необхідність якісного вивчення іноземних мов для застосування в навчальному процесі з математики.
В статті на прикладі положень Державного стандарту базової середньої освіти України доведена доцільність навчання учнів розвʼязанню логічних задач на уроках математики та інформатики.
Наведені логічні задачі, які можна розвʼязати табличним способом, з українського підручника з інформатики, матеріалів сайту Всеосвіта та латиських математичних конкурсів: «Завдання» («Uzdevumi»), який проводиться в школах Латвії для учнів з другого по дванадцяті класи, та конкурсу «Стільки або… Скільки?» («Tik vai… Cik?»), який проводиться в латиських школах для четвертих класів. Зроблено порівняння способів розвʼязання логічних задач в українських та латиських школах.
Показані різні способи оформлення табличних способів розвʼязання логічних задач, а саме використання «прямокутної», «г»-образної та «т»-образної таблиць. Показані різні способи заповнення таблиць: «+» (так) та «–» (ні)», «1» (так) та «0» (ні). Виявлені переваги та недоліки різних способів оформлення таблиць. Наведено авторський спосіб використання кольорів для розвʼязання логічних задач табличним способом – «кольоровий спосіб розвʼязання логічних задач» (використання будь-яких кольорів для різних частин таблиці) та використання кольорів «світлофор» (зелений колір (так) та червоний колір (ні)), які можна застосовувати до таблиць будь-якого вигляду.
Наведені приклади роботи мобільних доданків для навчання розвʼязанню логічних задач табличним способом Cross Logic і Logic Puzzles.
Показана необхідність вивчення англійської мови для використання цих мобільних додатків в навчальному процесі та показана доцільність вивчення інших іноземних мов для виявлення нових цікавих математичних задач та способів їх розвʼязання, відмінних від українських.
Посилання
Конкурс «Завдання» URL: https://www.uzdevumi.lv/
Конкурс «Стільки або... Скільки?» URL: https://www.nms.lu.lv/konkursi/tik-vai-cik/nolikums/
Корнієнко М.М. Інформатика: підручник для 4 класів закладів загальної середньої освіти / М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька. Харків: Видавництво «Ранок», 2021. 128 с.: іл. с.51
Муляр Л.В. Розвʼязування логічних задач табличним способом URL: https://vseosvita.ua/library/rozvazuvanna-logicnih-zadac-tablicnim-sposobom-93576.html
Мукосєєнко О.А. «Карти памʼяті, як засіб підвищення зацікавленості інформатикою». Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 125. С.85-92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2015_125_22
Mukoseenko O. A. Lepszy model „kompresji” informacji w nauczaniu matematyki. Studia Psychologiczne. t. 52, z. 4. Warszawa: Szkoła wyższa psychologii społecznej, 2014. s. 51–63, DOI: 10.2478/V10167-010-0099-8
Мукосєєнко О.А. Моделі «стиснення» навчальної інформації при вивченні предметів природничо-математичного та технологічного спрямування. Засоби і технології сучасного навчального середовища: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції, м.Кропивницький, 18-19 травня 2018 року./ Кропивницький: ПП «Ексклюзив-Систем», 2018. 100 с. – С.14-17.
Пасько С. Поняття про логічні таблиці URL: https://evrika.poltava.ua/logika-ta-olimpiadi/ponyattya-pro-logichni-tablici.html