РЕЗУЛЬТАТИ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ З ПЕРЕВІРКИ ЕФЕКТИВНОСТІ МОДЕЛІ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ ІНТЕГРАТИВНОГО КУРСУ ФІЗИКИ У ФАХОВИХ ІНЖЕНЕРНИХ КОЛЕДЖАХ

  • Анна Володимирівна Бевз ВСП «Кропивницький інженерний фаховий коледж Центральноукраїнського національного технічного університету» https://orcid.org/0000-0001-8989-5784
Ключові слова: інтегративний курс фізики, професійно спрямоване навчання, компетентність, педагогічний експеримент

Анотація

У статті аналізується проблема підготовки фахового молодшого бакалавра інженерного профілю засобами інтегративного курсу фізики. Автором уточнено структуру та зміст професійних компетентності фахового молодшого бакалавра інженерного профілю. Обґрунтовано та розроблено модель методичної системи навчання інтегративного курсу фізики у фахових інженерних коледжах.

Проведений педагогічний експеримент (2019-2022 роки) у фахових інженерних коледжах був спрямований на апробацію методики навчання інтегративного курсу фізики. Досліджено сучасні підходи до навчання фізики та ефективність запропонованої методичної системи.

Аналіз навчальних планів та робочих програм вказує на потребу у визначенні ролі професійно-орієнтованого матеріалу у курсі фізики закладів фахової передвищої освіти (ЗФПО) інженерного спрямування. Для успішної реалізації курсу у фахових інженерних коледжах рекомендується розробка та удосконалення професійно-орієнтованих завдань, а також створення моделі методичної системи, що враховує зв'язки між фізикою та спеціальними дисциплінами. У дослідженні також проаналізовано робочі навчальні програми загальнотехнічних та спеціальних дисциплін ОПП Прикладна механіка, Галузеве машинобудування, Автомобільний транспорт, Комп’ютерна інженерія, Автоматизація, комп’ютерно-інтегровані технології та робототехніка. Розглянуто та проаналізовано особливості організації самостійної роботи студентів, їх зацікавленість у проведенні експериментів та проведено оцінку результатів експерименту.

Узагальнені результати педагогічного експерименту показали, що коефіцієнт засвоєння знань інтегративного курсу фізики ЗФПО інженерного спрямування студентами експериментальних груп склав 64,95%, у контрольних групах результат засвоєння знань на рівні 37,1%. Загалом результати вказують на позитивні зміни в успішності студентів у засвоєнні матеріалу.

Дослідження підтвердило доцільність впровадження професійного спрямування навчання фізики у фахових інженерних коледжах. Майбутні дослідження спрямовані на вдосконалення методики навчання фізики в інженерних закладах вищої освіти.

Посилання

Барканов А.Б. Професійно орієнтоване навчання фізики студентів агротехнічних коледжів : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. БЕРДЯНСЬК, 2020. 258 с. URL: https://bdpu.org.ua/wp-content/uploads/2020/10/dis_barkanov.pdf.
Бєлова Ю.Ю. Модель професійної компетентності майбутнього інженера машинобудівної галузі. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. 2014. №. 2. С. 13-19.
Білецький В. В. Компетентнісний підхід у реалізації виховних функцій навчання фізики. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка . Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2017. № 12(2). С. 60–65. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2017_12(2)__11.
Воловик П. М. Теорія імовірностей і математична статистика в педагогіці. Київ: Радянська школа, 1969. 222 с.
Закута О.А. Особливості викладання технічних спеціальних дисциплін інженером-педагогом. Роль коледжів та професійних училищ у здобутті вищої освіти. Матеріали VI науково-методичної конференції викладачів коледжів Одеської національної академії харчових технологій. Одеса: ОНАХТ. 2019. С. 67.
Експертні методи в автоматизованих системах керування : Формування та напрями використання експертних знань : навч. посіб. для студ. спеціальності 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології» / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: Л. Д. Ярощук. 2-ге вид., допов. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 43 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/51904/1/Ekspertni_Syst_Formy_i_napriamy_vykoryst_znan.pdf
Експертні оцінки в науково-технічному прогнозуванні / Г.М. Добров та ін. Київ: Наукова думка. 1974. 105 с.
Крамаренко Т. Г. Методи математичної статистики в наукових дослідженнях. Тези доповідей Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми теорії і методики навчання математики: до 70-річчя кафедри математики і теорії та методики навчання математики НПУ імені М. П. Драгоманова» (11-13 травня 2017 р., Київ, Україна). Київ, 2017. С. 179-180.
Лаврентьєва Г. П., Шишкіна М. П. Методичні рекомендації з організації та проведення науково-педагогічного експерименту. 2007.
Руденко Є.В. Методика навчання атомної та ядерної фізики у педагогічних коледжах І-ІІ рівня акредитації : дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Кропивницький, 2021. 272 с.
Юрченко А. О. Модель формування інформаційно-комунікативної компетентності майбутніх вчителів фізики засобами електронних інтернет-технологій. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 3. С. 113-117. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/fmo_2018_3_23.
Федоренко В.П. Інтегроване навчання фізики при вивченні теми «Основи біомеханіки, біоакустики, біореології та гемодинаміки» в медичних коледжах // XV (XXV) Міжнародна науково-практична конференція «Засоби і технології сучасного навчального середовища», м. Кропивницький, 17-18 травня 2019
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Бевз, А. В. (2024). РЕЗУЛЬТАТИ ПЕДАГОГІЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ З ПЕРЕВІРКИ ЕФЕКТИВНОСТІ МОДЕЛІ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ ІНТЕГРАТИВНОГО КУРСУ ФІЗИКИ У ФАХОВИХ ІНЖЕНЕРНИХ КОЛЕДЖАХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 188-192. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-188-192