РОЗВИТОК НАВИЧОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ЕКОНОМІКО-УПРАВЛІНСЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Ключові слова: майбутні фахівці, студенти, економіко-управлінські спеціальності, критичне мислення, іноземна мова, практичні заняття

Анотація

Статтю присвячено розвитку навичок критичного мислення у здобувачів економіко-управлінських спеціальностей на заняттях з іноземної мови. Актуальність даної теми обумовлена тим, що з початком війни з 2014 року наше суспільство потребує не тільки висококваліфікованих військових, але й фахівців екомічно-управлінського профілю (публічних управлінців, менеджерів, економістів, фінансистів, бухгалтерів), які вміють мислити нестандартно та критично, приймати важливі рішення та представляти нашу країну на міжнародній арені, тобто тих фахівців які володіють не тільки hard skills (професійними ), але й soft skills (м’якими або міждисциплінарними навичками). Зазначено, що питання недостатньо ефективного розвитку критичного та нестандартного мислення фахівців економічно-управлінського профілю залишається відкритим, адже ці навички потрібні для виконання найпростіших завдань: написання відповідей у заявах на роботу, проходження особистісних тестів чи співбесіди, а також для управління департаментами, написання аналітичних звітів, підписаннями контрактів з вітчизняними та зарубіжними колегами. Зазначено, що не дивлячись на роботи науковців присвячених розвитку критичного мислення взагалі та під час занять з іноземної мови зокрема, досить недостатньо уваги приділено розвитку критичного мислення здобувачів економіко-соціального профілю на заняттях з іноземної мови. Адже саме ці фахівці прийматимуть участь у післявоєнній відбудові нашої країни, залучаючи міжнародних партнерів. Метою статті виступило визначити роль занять з іноземної мови у розвитку критичного мислення та запропонувати шлях розвитку цих м'яких навичок у процесі занять. Авторами розглянуто погляди науковців стосовно критичного мислення, розвитку критичного мислення на заняттях з іноземної мови. Надано порівняльну характеристику звичайного мислення та критичного мислення. Маючи більш ніж 10 років викладання іноземної мови за професійним спрямуванням, автори діляться прикладами розвитку навичок критичного мислення через роботу з текстами, мозковий штурм, метод мікрофону, ділові ігри, кейс-метод, метод проектів. Зазначено, що пандемія COVID-19 та повномасштабне вторгнення внесли свої корективи у навчальний процес. Заняття відбуваються у змішаному форматі. Для онлайн навчання використовуються платформи Zoom та Google meet. Також використовуються месенджери та різні онлайн платформи. Зроблено висновок, що заняття з іноземної мови (англійської) відіграють важливу роль у розвитку навичок критичного мислення майбутніх фахівців економіко-управлінських спеціальностей.

Посилання

Що таке hard skills і soft skills: як нас оцінює роботодавець. Освітній хаб міста Києва. URL: https://eduhub.in.ua/news/shcho-take-hard-skills-i-soft-skills-yak-nas-ocinyuye-robotodavec
Soft Skills: Academic Guide (Teaching Materials) / R. Kalytchak et al. European Commission, EACA : Shoo Fly Publishing, 2015. 317 p. URL: https://www.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/8/2018/07/Material-1.pdf.
Elder L., Paul R. Critical Thinking: Intellectual Standards Essential to Reasoning Well Within Every Domain of Thought. Journal of Developmental Education. 2013. Vol. 36, no. 1. P. 34–35. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1067273.pdf.
Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення: як цього навчати. Харків : Основа; Триада, 2007. 112 с.
Ennis R. H. Critical thinking assessment. Theory Into Practice. 1993. Vol. 32, no. 3. P. 179–186. URL: https://doi.org/10.1080/00405849309543594
Critical thinking. Cambridge Dictionary, Translations & Thesaurus. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/critical
Кетмелл Е. Воллес Е. Корпорація творців. Як подолати приховані загрози, що вбивають справжнє натхнення/ Переклад з англ.:Н. Шушак. Харків: КМ-Букс, 2018. 336 c.
Калиняк Б., Морська Н. Розвиток критичного мислення на заняттях англійської мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти технічного профілю. Науковi записки. Серія: Філологічні науки. 2020. Т. 187. С. 660–665. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/1246980.pdf.
Коротка Н., Підколесна Л. Формування технологій критичного мислення при навчанні англійської мови в немовному вузі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія». 2023. Т. 16, № 84. С. 99–102. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/3770 .
Брик Т., Лєбошина Н. Розвиток іншомовної комунікативної компетенції та критичного мислення за допомогою використання інноваційних технологій на заняттях з англійської мови у ВВНЗ. «Інноваційні технології у контексті іншомовної підготовки фахівця» : Матеріали IV Міжнар. науково-практ. конф., м. Полтава, 24 квіт. 2018 р. Полтава, 2018. С. 20–22. URL: http://dspace.op.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8244/3/Збірник%202018%20к.%20філ..pdf#page=20
Snider. Critical Thinking in the Foreign Language and Culture Curriculum. The Journal of General Education. 2018. Vol. 66, no. 1-2. P. 1. URL: https://doi.org/10.5325/jgeneeduc.66.1-2.0001
Alnofaie H. A framework for implementing critical thinking as a language pedagogy in EFL preparatory programmes. Thinking Skills and Creativity. 2013. Vol. 10. P. 154–158. URL: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.09.002
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Шепель, М. Є., & Новаченко, І. Г. (2024). РОЗВИТОК НАВИЧОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ У ЗДОБУВАЧІВ ЕКОНОМІКО-УПРАВЛІНСЬКИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 255-260. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-255-260