РОЗВИТОК ОСВІТНЬОЇ СФЕРИ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ І СПОРТУ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗА КОРДОНОМ
Анотація
В статті розглянуто та та узагальнено інформацію про фізичне виховання і спорт у деяких закордонних державах, досвід яких може бути використаний у системі фізичного виховання молоді України. Акцентується увага на тому, що в Концепції державної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на період до 2020 року пріоритетом реалізації державної політики є впровадження в Україні європейських стандартів життя. Завданням, як вказано у документі, є поєднання зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства для проведення реформи у сфері фізичної культури і спорту з метою приведення її у відповідність з європейськими вимогами і стандартами шляхом визначення як основи європейської моделі реформування. Тому важливим джерелом визначення сучасної стратегії розвитку галузі фізичного виховання та спорту в Україні є аналіз світового досвіду організації освітнього процесу, дослідження закономірностей та тенденцій розвитку цієї важливої складової частини освітньої сфери на Європейському континенті. Розвиток фізичного виховання дітей і молоді в системі освіти, виведення його на світовий рівень має здійснюватися в контексті широкої інтеграції в міжнародну систему освіти та взаємообмін передовим досвідом.
Проаналізовано зміст, методи і форми, види впроав, системи оцінювання різних програм професійної фізичної підготовки майбутніх фахівців у закладах вищої освіти за кордоном. Окреслено, які заходи вживано цими закладами для підвищення рівня фізичної готовності своїх випускників. Досліджено, що інтенсифікація фізичної підготовленості випускників досягається по-різному.
Визначено, що відповідність фізичної спроможності вимогам виконання професійних обов’язків та її періодичний моніторинг є передумовою для досягнення та підтримки оперативної готовності фахівців. Вивчення міжнародного досвіду провідних країн (США, Німеччини, Великобританії, Франції тощо) дає підставу стверджувати про набагато розгалуженішу систему оцінювання майбутніх фахівців, яка стосується не лише прийняття контрольних нормативів із фізичної підготовленості, а й виконання їх у нестандартних умовах. В усіх закладах вищої освіти провідних країн відпрацьовані таблиці оцінок, які стимулюють підвищення результатів фізичної підготовки.
Посилання
Магльований А. Фізична підготовка в системі формування фахівців провідних держав / Анатолій Магльований, Андрій Петрук, Орест Лесько, Ніна Кожух. Спортивна наука України, 2015. № 5. С. 16–20. URL: http://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/snu/article/view/349/338 (дата звернення 10.10.2022).
Оленєв Д. Г. Збірник лекцій з фізичної підготовки: навч. посіб. Д. Г. Оленєв, Г. І. Сухорада, Ю. С. Фіногенов. Київ: НАОУ, 2003. С. 12–23.
Петрачков О. В. Загальний рівень фізичної підготовленості авіафахівців. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 2007. № 2. С. 28–30.
Романчук С. В. Фізична підготовка майбутніх фахівців у провідних державах НАТО. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту / за заг. ред. Є.Приступи. Львів, 2010. Вип. 14, т. 2. С. 205–209.
Army pocket physical training guide. URL: https://m.goarmy.com/content/dam/goarmy/downloaded_assets/pt_guide/pocket-pt-guide.pdf (дата звернення 24.11.2020).
Physical fitness training (Headquaters department of the army). Washington, DC. 1 October 2018. 241 s.