ПРАВОВИХОВНА РОБОТА ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ: АСПЕКТИ ЗМІСТОВОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  • Володимир Григорович Махновець Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0009-0000-9577-5965
Ключові слова: здобувач освіти, змістова характеристика, початкова освіта, право, правове виховання, правова робота, правовиховна робота

Анотація

Сучасний вектор розвитку українського суспільства, спричинений війною з росією, світовою глобалізацією, спрямовує ціннісні орієнтири на збереження української державності через подолання правового нігілізму, формування високої правової культури, активної, свідомої громадянської позиції кожної людини, що, вочевидь, актуалізує необхідність правової освіти, правового виховання, правовиховної роботи зі здобувачами освіти.

У статті проаналізовано деякі аспекти змістової характеристики правовиховної роботи зі здобувачами початкової освіти, представлені у науковому дискурсі. Актуалізовано необхідність правової освіти, правового виховання, правовиховної роботи зі здобувачами освіти у площині сучасного вектору розвитку українського суспільства. Опрацьовано основні дефініції, що поглиблюють змістові характеристики феномену «правовиховна робота»: «право», «правове виховання», «правова робота». З’ясовано, що поняття «правове виховання» характеризується вченими у широкому і вузькому контекстах. Предсталено наукові позиції щодо сутності, змісту правового виховання, завдань, які повинні вирішуватися у процесі правового виховання здобувачів освіти. Уточнено співвіднесеність змісту понять «правове виховання», «правова робота», «правовиховна робота». Узагальнено, що правовиховна робота є одночасно засобом і напрямом, невід’ємною складовою правової діяльності. Запропоновано авторське трактування поняття «правовиховна робота» як системи заходів, зорієнтованих на використання необхідних психолого-педагогічних, правових та спеціальних знань, умінь і навичок, що дозволить сформувати в здобувачів початкової освіти високий рівень правової свідомості, виробити у них навички і звички правомірної поведінки.

Перспективами подальших наукових пошуків уважаємо розкриття cтану підготовки майбутнього вчителя до організації правовиховної роботи зі здобувачами початкової освіти.

Посилання

Алещенко В. Правове виховання у механізмі формування правової свідомості військовослужбовців Збройних Сил України: навч.-мед. посіб. К.: НАОУ. 2008. 223 с.
Висоцька Л. В. Правова освіта в соціокультурному просторі громади. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми: СумДПУ імені А. С. Мака-ренка, 2015. Випуск № 8 (52). С. 273–283.
Гетьман А. П., Герасіна Л. М., Данильян О. Г. та ін. Правове виховання в сучасній Україні: монографія / За ред. В. Я. Тація, А. П. Гетьмана, О. Г. Данильяна. Х.: Право, 2010. 368 с.
Єрмоленко Д. О. До питання про принципи правового виховання молоді. Науковий вісник Ужгородського нац. ун-ту: Серія ПРАВО. 2015. Випуск №32. Том 1. С. 25-28.
Задорожна Г. Правове виховання особистості дитини: поняття, сутність, особливості. Педагогічний часопис Волині. 2017. № 4 (7). С. 12-17.
Івченко А. Тлумачний словник української мови. Харків: Фоліо. 2006. 540 с.
Ковальська О.П. Управління правовою освітою у загальноосвітніх навчальних закладах : дис. канд. пед. наук, спец. 13.00.06 – теорія і методика управління освітою. Київ: 2012. 240 с.
Національна програма правової освіти населення: Затверджено Указом Президента України від 18.10.2001 р. № 992/2001: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/992/2001#Text
Фіцула М. М. Правове виховання учнів: методичний посібник. К.: ІЗМН. 1997. 148 с.
Філософський словник / ред.-упоряд. В. І. Шинка-рук. 2-е вид., перероб. і доп. К. : Гол. ред. УРЕ, 1986. 800 с.
Хомич Л. О. Професійно-педагогічна підготовка вчителя початкових класів. К. : Магістр S, 1998. 199 с.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Махновець, В. Г. (2024). ПРАВОВИХОВНА РОБОТА ЗІ ЗДОБУВАЧАМИ ПОЧАТКОВОЇ ОСВІТИ: АСПЕКТИ ЗМІСТОВОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 366-369. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-366-369