ХУДОЖНЯ КОМУНІКАЦІЯ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ДИРИГЕНТА З ХОРОВИМ КОЛЕКТИВОМ

  • Ірина Миколаївна Левицька Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0002-3566-2632
  • Тетяна Всеволодівна Осадча Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського https://orcid.org/0000-0002-6580-6465
Ключові слова: художня комунікація, комунікаційний ланцюжок, творчий полілог, емоційна експресія

Анотація

У статті автор пропонує аналіз важливості художньої комунікації в контексті взаємодії між диригентом та хоровим колективом. Автор визначає характеристики та особливості ефективної комунікації в музичному середовищі, звертаючи особливу увагу на роль емоційного вираження та мови тіла диригента у взаємодії з хором. Дослідження базується на аналізі практичного досвіду диригентів та учасників хорових колективів, а також на теоретичних підходах до вивчення комунікаційних процесів, що підкреслюють важливість розвитку вмінь художньої комунікації для підвищення ефективності роботи диригента з хором. Комунікативна взаємодія диригента з різними учасниками музичного процесу – це складний та різноманітний процес, який включає в себе різні аспекти та особливості. По-перше, диригент перебуває у тісній духовній взаємодії з композитором, яка полягає у розумінні та передачі авторських намірів, тлумаченні музичної ідеї та відтворенні його твору відповідно до авторського задуму. По-друге, диригент повинен розтлумачити співакам хору поетичний текст, тож диригент повинен налаштувати комунікативний зв’язок не тільки з композитором, але і автором словесного тексту. По-третє, художня комунікація диригента як керівника хорового колективу продовжується з концертмейстером для координації репетицій, виконання музичного матеріалу та вирішення різноманітних технічних питань і кінцевою метою діяльності хору та його управління є здійснення художньо-емоційного впливу на слухацьку аудиторію. Автор вважає, що особливо важливим є розуміння диригентом природи комунікації, комунікативних функцій музики, а також закономірностей і засобів її художнього впливу на виконавців та слухачів. Тільки на основі цього знання в творчій взаємодії з хоровим колективом диригент може належним чином зрозуміти художньо-комунікативний зміст конкретного музичного твору, визначити засоби, які допоможуть виконавцям і слухачам осягнути структуру твору, зрозуміти його художні образи у хоровому виконанні. Автор доводить, що ефективність художнього спілкування диригента як з хоровим колективом, так і слухачами, має ґрунтуватися на взаємній емоційності, яка пронизує діяльність диригента на всіх етапах роботи над музичним твором.

Посилання

Бермес І. Л. Особливості комунікації «композитор – слухач» у хоровому виконавстві. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. Київ: ІДЕЯ ПРИНТ, 2020. № 2. С. 168–173.
Білова Н. К. Методи формування художньо-комунікативної компетентності майбутніх викладачів-хормейстерів. Наукові записки. 2022. Вип. 206. С. 91–97.
Варганич Г. О. Комунікативний аспект у діяльності диригента хору. Наукові записки кафедри педагогіки. Харків, 2013. Вип. ХХХІ. С. 48–53.
Кириленко Я. О. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 108 с.
Щирова О. І., Васильєва О. В. Проблема театралізації творів хорової музики. Час мистецької освіти: збірник тез та матеріалів ІV Міжнародної науково-практичної конференції, 12–13 квітня 2016 р. Частина I. Харків, 2016. С. 107–113.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Левицька, І. М., & Осадча, Т. В. (2024). ХУДОЖНЯ КОМУНІКАЦІЯ ЯК ПЕРЕДУМОВА ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ДИРИГЕНТА З ХОРОВИМ КОЛЕКТИВОМ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 357-362. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-357-362