ОСОБЛИВОСТІ ФОРТЕПІАННОГО ЦИКЛУ БОГДАНИ ФІЛЬЦ «МУЗИЧНІ ФРЕСКИ»

Ключові слова: українська фортепіанна музика, фортепіанний цикл, Богдана Фільц, фортепіанні фрески

Анотація

В основі професійної фортепіанної літератури українських авторів лежить зв’язок з народною музичною творчістю, тому в найпопулярнішйх творах українських митців відбивається одна з основних особливостей музично-творчого процесу сучасності – продовження накопичення фольклорних традицій національного музичного мистецтва. Виховні можливості української фортепіанної літератури випливають з кола її музичних образів та емоційних настроїв, адже побудована на широкому розмаїтті пісенно-танцювальних народних мелодій, українська фортепіанна музика, відтворюючи героїчні історичні картини минулого Батьківщини, куточки рідної української природи, здатна формувати й виховувати високі моральні якості людини, її різноманітні духовні потреби. Саме тому підвищений емоційний тон музичних творів для дітей та юнацтва, межує з ліричними, м’якими тонами, утворюючи багату музичну палітру фортепіанної музики сьогодення.

У статті автор розглядає фортепіанний цикл видатної української композиторки Богдани Фільц «Музичні фрески».

Богдана Михайлівна Фільц – надзвичайно яскрава постать в українській музичній культурі сьогодення. Композитор, педагог, заслужений діяч мистецтв України, доктор мистецтвознавства, лауреат премії імені Миколи Лисенка. Творчість Б. Фільц продовжує стильовий напрямок, започаткований у композиторській спадщині Л. Ревуцького, В. Барвінського, Н. Нижанківського, М. Колесси.

Б. Фільц створювала музику, що пройнята сучасним пульсом життя, вона серйозна, глибока, в той же час сучасна, молодіжна, активна й художньо довершена. 

Музична палітра композиторки відрізняється романтичною натхненністю, виразною мелодикою, ліричним світовідчуттям, щирістю у відтворенні людських почуттів, її музика наповнена глибоким філософським осмисленням, історичними паралелями між героїкою давніх і сучасних поколінь українців, глибокими інтимними переживаннями, несе оптимізм і позитивні емоції, вона оригінальна, наскрізь пронизана українськими народними елементами, захоплює глибиною музичної думки, блискучою формою, сердечністю, патріотизмом і щирістю.

Посилання

Грабовський В. Богдана Фільц у краю Франковому. Музична україністика: сучасний вимір. Збірник наукових статей на пошану заслуженої діячки мистецтв України, композиторки, кандидата мистецтвознавства Богдани Фільц. К.: УМФЄ ім. М. Рильського НАН України, 2010. Вип. 5. С. 80–84.
Крушельницька Марія Тарасівна. Енциклопедія сучасної України. URL: htpp://esu.co.ua/searchaticles.php?id=216.
Рудик М. Ескізи по огляду української інструментальної музики останньої третини ХХ ст.: прелюдії, мініатюри, цикли інструментальних п’єс. Вісник Прикарпатського національного університету ім. В. Стефа-ника. Серія: Мистецтвознавство. Івано-Франківськ, 2012. Вип. 23. С. 50–55.
Цикл «Музичні присвяти» Б.Фільц: Методичні рекомендації для студентів вищих мистецьких закладів освіти напряму підготовки 6.020204 «Музичне мистецтво» / В. І. Бу-цяк, Н. Є. Турко, Т. Ю. Лосєва. Рівне: РДГУ, 2009. 50 с.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Белікова, В. В. (2024). ОСОБЛИВОСТІ ФОРТЕПІАННОГО ЦИКЛУ БОГДАНИ ФІЛЬЦ «МУЗИЧНІ ФРЕСКИ». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 353-357. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-353-357