ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ПРИ НАВЧАННІ ЕЛЕМЕНТНОЇ БАЗИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТОТЕХНІКИ, МЕХАТРОНІКИ, САПР

  • Микола Ілліч Садовий Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6582-6506
  • Олена Михайлівна Трифонова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6146-9844
Ключові слова: напівпровідникові прилади, фізичні характеристики, освітній процес, освітня робототехніка, мехатроніка, САПР

Анотація

Стаття присвячена проблемі методики формування предметних компетентностей студентів при навчанні елементної бази освітньої робототехніки, мехатроніки, систем автоматизованого проектування (САПР) та інших дисциплін спеціальності Професійна освіта (Цифрові технології). Ґрунтовно розглядається поняття «електронні ключі» в схемотехніці й електроніці, яке застосовується вже для позначення пристрою чи електронного компонента, що виконує функцію перемикання складних електричних сигналів. Ця функція докорінно відрізняється від функції традиційного механічного ключа електричного кола, де вже виконуються операції в логічних самоорганізуючих схемах, та інші подібні операції. Такі схеми базуються на напівпровідникових транзисторах, тиристорах, інтегральних схемах та ін., які з успіхом використовуються для управління електричними струмами в машинах, пристроях, установках самих різноманітних галузей. З винайденням діоду введено поняття діодного ключа, де робочим елементом є сам напівпровідниковий або електровакуумний діод – в одному напрямку відкритий, а у другому – закритий.

Виокремлено біполярний транзистор і деталізовано індивідуальні виводи від кожного прошарку легованого напівпровідника. Емітер (Е) та колектор (К) є крайніми виводами, а від середнього прошарку відходить вивід база (Б). Скорочення латиницею: емітер (Е), колектор (С), база (В).

Наголошено, що зовсім інший принцип дії закладено у приладах, де керуючим і контролюючим елементом модуляції робочого потоку носіїв зарядів (електронів чи дірок) у специфічному провідному каналі є не слабкі струми, як у біполярних транзисторах, а електричне поле. Таким електронним приладом є польовий транзистор: уніполярний MOSFET - Metal-Oxide-Semiconductor FET та біполярний JFET Junction FET. У такому транзисторі струмом керує напруга, яка створює електричне поле (не струм, як у біполярному транзисторі). Відповідно виникла назва польовий (поле) транзистор. Керуюча напруга забезпечує зміну площі поперечного перерізу провідного каналу змінюючи величину напруженості електричного поля, а відповідно регулюється вихідна сила струму. Саме ці приклади сучасних технологій забезпечують формування професійних компетентностей студентів під час навчання елементної бази освітньої робототехніки, мехатроніки, САПР.

Посилання

Бондаренко І. М., Бородін О. В., Галат О. Б., Карнаушенко В. П. Твердотільна електроніка: навч. посібник для студентів ЗВО. Харків : ХНУРЕ, 2020. 236 с.
Васильєва Л. Д., Медведенко Б. І., Якименко Ю. І. Напівпровідникові прилади : підручник. К.: Кондор, 2008. 556 с.
Елементна база електронних апаратів. Частина І. Фізичні основи електронної техніки: навчальний посібник / Філінюк М. А., Лазпарєв О. О., Войцеховська О. В., Фурса С. Є. та ін. Вінниця: ВНТУ, 2015. 100 с.
Комп’ютерна електроніка: Лабораторний практикум: навч. посіб. для студ. освітньої програми «Інтегровані інформаційні системи» спеціальності 126 «Інформаційні системи та технології» / укл.: А.О. Новацький. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 415 с.
Матвійків М. Д., Вус Б. С., Матвійків О. М. Елементи та компоненти електронних пристроїв: підручник. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2015. 496 с.
Медяний Л. П. Аналогова схемотехніка. Київ: КПІ ім. Ігор Сікорського, 2017. 177 с.
Польовий транзистор, FET. URL: http://surl.li/bnlxc
Проєкт LibreTexts. URL: https://ukrayinska.libretexts.org
Радіодеталі: Транзистори. URL: https://radiodetali.com.ua/ua/articles/shodinka-vosyma-tranzistori-chastina-druga
Розвиваючі конструктори українського виробництва BitKit. URL: bitkit.com.ua
Садовий М. І., Соменко Д. В., Трифонова О. М. Робототехнічні комплекти в освітньому процесі. Зб. наук. пр. Кам.-Под. нац. ун-ту імені Івана Огієнка: Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський, 2021. Вип. 27. С. 125–128.
Садовий М. І. Особливості методики професійно спрямованого навчання загальноосвітніх дисциплін у закладах фахової передвищої освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки (ЦДПУ ім. В. Винниченка). Кропивницький, 2021. Вип. 198. С. 55–69
Сосков А. Г., Колонтаєвський Ю. П. Промислова електроніка: Теорія і практикум: підручник / за ред. А. Г. Со-скова. К. : Каравела, 2013. 496 с.
Трифонова О. М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02, 13.00.04 / ЦДПУ ім. В. Винниченка. Кропивницький, 2020. 595 с.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Садовий, М. І., & Трифонова, О. М. (2024). ОСОБЛИВОСТІ МЕТОДИКИ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ ПРИ НАВЧАННІ ЕЛЕМЕНТНОЇ БАЗИ ОСВІТНЬОЇ РОБОТОТЕХНІКИ, МЕХАТРОНІКИ, САПР. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 296-303. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-296-303