ПРЕВЕНТИВНО-ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕГРОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: АСПЕКТИ ПРАКТИЧНОГО ВТІЛЕННЯ

  • Тетяна Яківна Довга Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-4219-0194
Ключові слова: освітній простір, освітнє середовище, превентивне виховання, превентивна виховна діяльність, інтегроване освітнє середовище, превентивне виховне середовище, превентивно-виховний потенціал

Анотація

У статті актуалізовано проблему превентивного виховання на сучасному етапі модернізації усіх ланок вітчизняної освіти. Теоретичну основу даної статті складають поняття: освітній процес, освітній простір, освітнє середовище; інтегроване освітнє середовище. Зміст статті розкривають базові терміни: превенція, превентивне виховання, завдання превентивного виховання, превентивна виховна діяльність, превентивне виховне середовище, превентивно-виховний потенціал.

Основну ідею статті виражено думкою, що інтегрований характер освітнього середовища підвищує ефективність реалізації завдань превентивного виховання. Інтегроване освітнє середовище в контексті дослідження представлене як об’єднання освітніх середовищ окремих закладів освіти з метою превентивного виховання дітей і підлітків. Наслідком такого об’єднання є створення превентивного виховного середовища, яке володіє превентивно-виховним потенціалом. Відзначено, що сучасні освітні середовища закладів дошкільної, початкової та позашкільної освіти виконують виховну, розвивальну та превентивну функції.

Запропоновано авторські тлумачення та опис окремих педагогічних явищ, що розширюють зміст досліджуваної проблеми. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти є частиною освітньо-розвивального простору, в якому беруть активну участь педагоги, діти та їхні батьки, відбувається розвиток та виховання дітей дошкільного віку. В освітньому середовищі початкової школи відбувається навчання та розвиток, виховання та соціалізація молодших школярів. Заклади позашкільної освіти здійснюють виховання дітей та підлітків з урахуванням специфіки організації групових та індивідуальних занять та творчої спрямованості освітнього процесу.

Головним осередком превентивної виховної діяльності з молодшими школярами та підлітками є заклад загальної середньої освіти. Заклади дошкільної та позашкільної освіти також володіють превентивно-виховним потенціалом та успішно виконують превентивну функцію – своєчасне попередження та усунення відхилень у поведінці дітей і підлітків.

Посилання

Алєксєєнко Т. Ф. Виховне середовище. Енциклопедія освіти /Нац. акад. пед. наук. України; [гол. ред. В. Г. Кремень]: 2-ге вид., допов. та перероб. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 118.
Бех І. Д. Виховання особистості [Текст] : [підруч. для студ. вищ. навч. закл.]. К. : Либідь, 2008. 848 с.
Боровець О. Освітнє середовище початкової школи: сучасні підходи та вимоги. Інноватика у вихованні. 2019. Вип. 9. С. 114–120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/inuv_2019_9_15.
Гуцуляк Л. І. Соціально-освітнє середовище в педагогічному процесі школи. Молодий вчений. 2017. № 5. С. 304–308. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_5_73.
Іщенко Л., Мельникова О. Роль превентивної педагогічної діяльності у формуванні моральних установок сучасних дошкільників. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2020. Вип. 1(3). Ч. 1. С. 72–81.
Кічук Н. В. Створення освітнього середовища молодших школярів – особистісно-професійне призначення педагога сучасної школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. 2016. № 1. С. 6–10.
Концепція превентивного виховання дітей і молоді: Затв. Президією АПН України 25.02.98 р. Протокол №1-7/3-21 / Оржеховська В. М., Пилипенко О. І. Життєтворчий потенціал реабілітаційної педагогіки: Роздуми над пробл.: Збірник / медико-оздоров. соц.-реабілітац. центр для неповнолітніх. К., 2002. С. 273–278.
Концепція формування превентивного виховного середовища загальноосвітнього навчального закладу в умовах нової соціокультурної реальності (Проєкт) / Оржеховсь-ка В. М., Кириченко В. І., Єжова О. О., Федорченко Т. Є. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2013. № 2. С. 41–48.
Кудла М. В. Розвивальне освітнє середовище у початковій школі як фактор становлення успішної особистості. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ, 2020. Вип. 70. Т. 2. С. 95–99.
Мельникова О. Превентивне виховання дітей дошкільного віку – педагогічна проблема сучасності. Педагогічний часопис Волині. 2017. №4 (7). С. 24–30.
Мельничук Л. Б. Роль школи у превентивному вихованні молодших школярів. Наука і освіта. 2009. № 10. С. 203–205.
Оптимізація виховного потенціалу позашкільного навчального закладу: колективна монографія / [Вербицький В.В., Литовченко О.В., Ковбасенко Л.І. та ін.]; за ред. О.В. Литовченко. К. : Педагогічна думка , 2012. 192 с.
Федун, О. & Мельник, І. Сутнісна характеристика освітнього середовища в контексті дошкільної освіти. Молодий вчений. 2020. 11(87). С. 93–97. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-21
Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 41–50. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2016_1_7.
Шиделко А. Науково-методичні основи превентивної діяльності психологічної служби ПТНЗ. Психолого-педагогічні засади діяльності педагога сучасної професійної школи: навч.-метод. посіб./ Дегтярьова Г. С., Козяр М. М., Руденко Л. А., Шиделко А. В.; за ред. Руденко Л. А. К.: Педагогічна думка, 2013. С. 74–107.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Довга, Т. Я. (2024). ПРЕВЕНТИВНО-ВИХОВНИЙ ПОТЕНЦІАЛ ІНТЕГРОВАНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА: АСПЕКТИ ПРАКТИЧНОГО ВТІЛЕННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 266-271. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-266-271