ПРОБЛЕМА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖЕННЯ ВИХОВАНЦІВ У ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ
Анотація
У статті розглядається проблема здоров’язбереження вихованців у закладах позашкільної освіти, формування у них культури здоров’я, створення здорового і безпечного освітнього середовища. Використання потенційних можливостей позашкільної освіти в наданні якісних освітньо-виховних послуг фізкультурно-спортивного і оздоровчого напрямів є актуальним для вирішення нагальних проблем зі здоров’ям дітей та учнівської молоді України.
Акцентовано увагу на те, що позашкільна освіта фізкультурно-спортивного та оздоровчого напрямів є сприятливою сферою розвитку кожного вихованця як унікальної особистості, оскільки орієнтують на розвиток фізичних здібностей, забезпечують необхідні умови для змістовного відпочинку і дозвілля, занять фізичною культурою і спортом, підготовку спортивного резерву для збірних команд України, набуття навичок здорового способу життя, зміцнення особистого здоров’я тощо.
У статті наголошено, що формування культури здоров’я в закладах позашкільної освіти реалізується через здоров’язбережувальну освіту як безперервний процес навчання, виховання та розвитку учнів, спрямований на розвиток системи науково обґрунтованих знань і практичних умінь, поведінки та діяльності, які забезпечують ціннісне ставлення до здоров'я, що є змістом діяльності педагогічних працівників закладів позашкільної освіти, які мають здоров’язбережувальну компетентність.
Проаналізовано специфіку організації фізкультурно-оздоровчої роботи в комплексних закладах позашкільної освіти в Україні, окреслено особливості діяльності гуртків фізкультурно-спортивного та оздоровчого спрямування та стан програмного їх забезпечення. Представлено також досвід роботи окремих закладів позашкільної освіти міста Кропивницького, в яких реалізуються зазначені напрями діяльності.
Наголошено, що для вдосконалення організації фізкультурно-оздоровчої роботи закладів позашкільної освіти у різних регіонах України, актуальним є розширення мережі різних творчих об’єднань фізкультурно-спортивного і оздоровчого напрямів, розвиток яких потребує уваги, є затребуваним дітьми та молоддю, їхніми батьками. Проте забезпечення педагогів закладів позашкільної освіти сучасними навчальними програмами і методичними розробками функціонує на недостатньому рівні, що потребує невідкладного вирішення.
Посилання
Закон України. «Про позашкільну освіту». URL: https://zakon.rada. gov. ua/ laws/show/1841-14#Text
Крекотіна Т., Перепелиця Н., Сидоренко Н. Позашкільна освіта: теоретичні і практичні аспекти розвитку: у 3 кн. Кн. 3. 2023. 272 с.
Литовченко О. Заклади позашкільної освіти України в умовах війни: освітня, просвітницька, громадська діяльність. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. Вип. 26. Кн. 1. 2022. С. 213-225. URL: https://doi.org/10.32405/2308-3778-2022-26-1-213-225
Рекомендації щодо організації освітньої діяльності закладів позашкільної освіти за основними напрямами у 2023/2024 навчальному році. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizaciyu-osvitnoyi-diyalnosti-v-zakladah-pozashkilnoyi-osviti-u-20232024-navchalnomu-roci