ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ПІАНІСТІВ
Анотація
Вища музична освіта передбачає формування широкого культурного світогляду, заснованого на значному спектрі загальних і специфічних музичних відмінностей, а також умінні використовувати їх для розвитку духовних цінностей та естетичні смаків суспільства. Зазначене характеризує проблему формування академічної культури майбутніх фахівців загалом та піаністів як професіоналів з багатим кругозором і моральними установками, психічно, культурно та емоційно стійких особистостей, зокрема. Тому метою статті є виявлення і обґрунтування педагогічних умов формування академічної культури майбутніх піаністів. Методи дослідження: аналіз наукових джерел і поняттєвий аналіз для уточнення терміну «педагогічні умови»; узагальнення для виявлення можливих педагогічних умов педагогічних умов формування академічної культури майбутніх піаністів; метод експертної оцінки для обґрунтування найбільш ефективних педагогічних умов формування академічної культури майбутніх піаністів. До експертизи залучено фахівців (педагоги, які мають не менше 10 років досвіду підготовки майбутніх піаністів, мають наукові ступені та вчені звання, а також є активними дослідниками в галузі мистецтва). Загальна кількість експертів – 8 осіб. За результатами статистичного аналізу узгодженості думок експертів (визначено коефіцієнт конкордації та перевірено його статистичну значущість за критерієм Пірсона, рівень значущості 0,05) ми виділили три педагогічні умови, які ймовірно впливатимуть на розвиток академічної культури майбутніх піаністів: розвиток комунікативних навичок у професійному спілкуванні; розвиток критичного мислення студентів; заохочення до участі у наукових, освітніх і практичних неформальних заходах. Виділені нами педагогічні умови необхідні для того, щоб випускники могли зрозуміти місію мистецтва та його вплив на суспільство, а також розвивати критичне мислення та навички спілкування. Ці умови також сприятимуть формуванню ціннісних орієнтацій студентів та свідомого прагнення до саморозвитку в обраній сфері.
Посилання
Борщенко Н. Педагогічні умови та методи формування емоційної стійкості дошкільників у процесі музичних занять. Вісник Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка, 2023. Том 175. № 19. C. 36–42.
Вознюк О. М. Психолого-педагогічні умови становлення ціннісних орієнтацій як чинник національного виховання учнівської молоді. Часопис Київського гуманітарного університету. 2017. № 4. С. 88–92.
Ковальова-Гончарюк Л.О., Фрицюк В.А. Педагогічні умови формування інструментально-виконавської компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва. Інноваційна педагогіка, 2021. Вип. 36. С. 177–180.
Кочурська І. В. Педагогічні умови гуманізації професійної підготовки майбутніх педагогів-музикантів у мистецьких навчальних закладах. Дис. на здобуття наукового ступеня кан. пед. н. за спеціальністю 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих Національної академії педагогічних наук України, Київ, 2018. 302 c.
Михалюк А. М. Формування виконавської культури майбутніх учителів музики засобами українського фортепіанного мистецтва. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2014. Київ. 22 с.
Панібратська А. Зміст поняття «Педагогічні умови». Науково-методична робота, 2018. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/89-suchasni-tekhnolohiyi-rozvytku-profesiynoyi-maysternosti-maybutnikh-uchyteliv-25-zhovtnia-2018-r/173-zmist-ponyattya-pedagogichni-umovi.
Сагач О. Теоретичний аналіз поняття педагогічні умови у контексті професійного зростання вчителів. Освітні обрії, 2020. Том 50 № 1. C. 32–35.
Фаст О. Л. Культура наукового керівництва як чинник забезпечення якості докторської освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2016. Вип. 51. С. 300–306.
Фейфей Сюй. Педагогічні умови формування виконавської уваги майбутнього вчителя музики в процесі фортепіанної підготовки. Молодь і ринок, 2018. №9 (164). C. 127–131.
Цзін Люй. Методика формування концертно-виконавської компетентності іноземних студентів магістратури у процесі фахової (фортепіанної) підготовки. Збірник наукових праць. Випуск 1, 2017. C. 266–273.