ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В. СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ЛОКАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ («PLACE-BASED EDUCATION»)

  • Вікторія Вадимівна Перевознюк Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського http://orcid.org/0000-0001-9225-3459
Ключові слова: педагогічні ідеї В. Сухомлинського, уроки серед природи, суспільно-корисна праця, локально орієнтована освіта, громадянське виховання

Анотація

Педагогічна концепція видатного українського теоретика і практика шкільної освіти В. Сухомлинського з роками не втрачає свої актуальності, а навпаки – новаторські за своєю суттю ідеї директора невеличкої сільської школи набувають нових інтерпретацій в контексті реформування української освітньої галузі на основі імплементації передового зарубіжного досвіду. Метою статті є порівняння педагогічних ідей В. Сухомлинського, зокрема, значення природи і суспільно корисної праці на благо громади, з педагогічним підходом локально орієнтованої освіти («Place-based Education»), який виник у США на межі тисячоліть. Сутність цього педагогічного підходу багато в чому перетинається з ідеями В. Сухомлинського. Засновники напряму локально орієнтованої освіти також пропонують переносити навчання за межі класних кімнат, тобто проводити уроки на природі, і залучати школярів до роботи над проєктами, актуальними для місцевої громади. Мета статті зумовила вибір методологічного комплексу – окрім загальнотеоретичних методів використано метод компаративного аналізу для зіставлення основних положень вчення В. Сухомлинського і локально орієнтованої освіти. У статті проводиться думка про те, що причини перегукувань між двома педагогічними концепціями криються в тому, що і В. Сухомлинський, і фундатори локально орієнтованої освіти (Д. Грюневальд, Г. Сміт, Д. Собель та інші) усвідомлювали необхідність принципових змін змісту і форми шкільної освіти на тлі таких викликів, як глобалізація, що нівелює національну специфіку, та екологічна і духовна кризи, зумовлені наступом суспільства споживання. У статті зазначено, що український вчений майже на півстоліття випередив зарубіжних дослідників, запропонувавши обґрунтовану і гармонійну систему навчання і виховання, що сприяє формуванню свідомого громадянина.

Посилання

Баранюк І. Василь Сухомлинский про вплив природи на розумове виховання дитини. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2011. Вип. 101. С. 44–51.
Завгородня Т.К. Педагогіка В. О. Сухомлинського. Монографія. Івано-Франківськ: «НАІР». 2019. 209 с.
Кітова О.А., Стешенко В.В. Продуктивна праця учнів у педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського та її застосування в сучасних умовах. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб наук. праць /За заг. ред. проф. В.І. Сипченка. Слов’янськ: Видавничий центр СДПУ, 2007. С. 74–80.
Колток Л., Мельникович А. М. Уроки серед природи у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2018. Т. 18. № 18. С. 137–143.
Колток Л., Стахів Л. Уроки серед природи в рамках нової української школи. Педагогічні науки: зб. наук. праць. 2019. С. 42– 47.
Косило Х. Ідеї трудового виховання у педагогічеій спадщині Г. Врецьони та В. Сухомлинського. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2013. Вип. 27. С. 86–89.
Кузь В. Г., Поліщук О. Василь Сухомлинський – реалізація ідей у сучасній освіті. Умань: ФОП Жовтий, 2017. 75 с.
Пшеничний М. В. Підготовка старшокласників до праці як умова громадського виховання у педагогічній спадщині В. Сухомлинського. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб наук. праць / За заг. ред. проф. В.І.Сипченка. Слов’янськ: Видавничий центр СДПУ, 2007. С. 31–34.
Сухомлинський В .О. Серце віддаю дітям. Вибрані твори в 5 т. К.: Радянська школа, 1977. Т. 3. С. 5–279.
Сухомлинський В.О. Слово до учнів. Вибрані твори: в 5-ти т. Т. 5. К.: Радянська школа, 1977. С. 609–613.
Сухомлинський В.О. Школа і природа. Вибрані твори: в 5-ти т. Т. 5. К.: Радянська школа, 1977. С. 536–551.
Gruenewald D. The best of both worlds: A critical pedagogy of place. Educational Researcher. 2003. Vol. 32(3). P. 3–12.
Mannion G., Adey C. Place-Based Education Is an Intergenerational Practice. Children, Youth and Environments. 2011. Vol. 21. Iss. 1. P. 35–58.
Smith G., Sobel D. Place- and community-based education in schools. New York: Routledge, 2010.
Sobel D. Place-based education: Connecting classrooms & communities. Great Barrington, Mass.: Orion Society, 2004.
Wattchow B., Brown M. A pedagogy of place: Outdoor education for a changing world. Clayton, Australia: Monash University, 2011.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Перевознюк, В. В. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ ІДЕЇ В. СУХОМЛИНСЬКОГО В КОНТЕКСТІ ЛОКАЛЬНО ОРІЄНТОВАНОЇ ОСВІТИ («PLACE-BASED EDUCATION»). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 214-217. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-214-217