ПЕРСПЕКТИВНІ ШЛЯХИ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ І СЕРВІСІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХМАРИ ВІДКРИТОЇ НАУКИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ

  • Майя Володимирівна Мар’єнко Інститут цифровізації освіти Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-8087-962X
Ключові слова: штучний інтелект, ШІ, Європейська хмара відкритої науки, педагогічні кадри, засоби і сервіси штучного інтелекту

Анотація

В статті досліджується проблема використання сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів. Більшість науковців досить серйозно ставляться до цієї проблеми, оскільки використання сервісів штучного інтелекту (загалом) в освітньому процесі може призвести до серйозних загроз. Окремі аспекти цієї проблеми можна вирішити завдяки правильному використанню сервісів штучного інтелекту, оскільки поряд із загрозами науковці досліджували і можливості та переваги використання сервісів даного типу в освіті (при цьому переваги явно перевищують недоліки тому постає питання їх виваженого та методично обґрунтованого використання). Якщо ж розглядати сервіси, що розміщені на порталі Європейської хмари відкритої науки, то існує досвід їх позитивного використання в освітньому процесі, попередньо було проведено серія заходів для навчання освітян базовим елементам використання інструментарію порталу. Зокрема, сервіси штучного інтелекту також наявні на даному порталі і є абсолютно безкоштовними. Для визначення перспективних шляхів використання засобів і сервісів штучного інтелекту Європейської хмари відкритої науки для професійного розвитку педагогічних кадрів попередньо було розроблено класифікаційну схему сервісів штучного інтелекту (загальну). В якості класифікаційної ознаки було обрано учасників освітнього процесу: керівництво установи, викладачі/вчителі та студенти/учні. Орієнтуючись на встановлену класифікацію та специфіку сервісів штучного інтелекту порталу Європейської хмари відкритої науки було визначено шляхи їх використання: для мотивації навчання здобувачів освіти; для кращого сприйняття та усвідомлення нового матеріалу; для виявлення зв’язків між новими та попередніми знаннями; для розвитку критичного мислення здобувачів освіти; для встановлення міжпредметних зв’язків; для створення проблемної ситуації; для поглибленого вивчення теми чи модуля; для пошуку ідей в підготовці наукових робіт; для самостійного використання здобувачами освіти; для творчого виконання завдань.

Посилання

Converging on a Semantic Interoperability Framework for the European Data Space for Science, Research and Innovation (EOSC) / R. David et al. Presented at the 2nd Workshop on Ontologies for FAIR and FAIR Ontologies (Onto4FAIR), 9th Joint Ontology Workshops (JOWO 2023), co-located with FOIS 2023, 19-20 July, 2023. 2023. DOI : 10.5281/zenodo.8042997.
EOSC Marketplace Resources. European Open Science Cloud : website. URL : https://search.marketplace.eosc-portal.eu/search/all_collection?q=* (Last accessed: 17.02.2024).
Udvaros J., Forman N. Artificial Intelligence and Education 4.0. 17th International Technology, Education and Development Conference. INTED2023 Proceedings. INTED2023 Proceedings. 2023. Pp. 6309-6317. DOI : 10.21125/inted.2023.1670.
Коломієць А. М., Кушнір О. І. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності : можливості та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. Випуск 70. С. 45-57. DOI : 0.31652/2412-1142-2023-70-45-57.
Мар’єнко М. В. Методика використання European Open Science Cloud у процесі навчання і професійного розвитку вчителів. Освітній дискурс : збірник наукових праць, 2023. Випуск 44 (4-6). С. 78-87. DOI : 10.33930/ed.2019.5007.44(4-6)-8.
Шишкіна М. Перспективні шляхи запровадження хмаро орієнтованих систем відкритої науки у процес навчання вчителів природничо-математичних предметів. Фізико-математична освіта. 2023. Том 38. № 4. С. 79-83. DOI : 10.31110/2413-1571-2023-038-4-012.
Шишкіна М. П., Пінчук, О. П. (2023). Відкрита наука в умовах інтеграції освіти україни до Європейського дослідницького простору. Вісник Національної академії педагогічних наук України. Том 5. № 1. С. 1-7. DOI : 10.37472/v.naes.2023.5124.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Мар’єнко, М. В. (2024). ПЕРСПЕКТИВНІ ШЛЯХИ ВИКОРИСТАННЯ ЗАСОБІВ І СЕРВІСІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ХМАРИ ВІДКРИТОЇ НАУКИ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 196-201. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-196-201