ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ І ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ УКРАЇНИ

  • Сніжана Віталіївна Куркіна Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2009-1590
  • Віталій Максимович Журавльов Центральноукраїнський національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-9146-5430
  • Тетяна Миколаївна Стрітьєвич Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6655-678X
Ключові слова: особистість, лідер, особистісні якості, професійна компетентність, заклади освіти, керівники, стратегія керівництва, менеджмент у сфері освіти, освітні послуги

Анотація

 

Сьогодні українське суспільство висуває принципово нові вимоги до всіх освітніх установ: від дощкільного навчального закладу до закладу вищої освіти. Зрештою це стосується й оновлення змісту й структурних компонентів особистості і професійної компетентності керівника закладу освіти, зокрема до керівника освітнього закладу, оскільки саме від нього більшою мірою залежить  забезпечення якості освіти. Окрім цього, самі механізми управління закладами освіти також потребують модернізації новітніми інформаційними технологіями, інноваційним педагогічним й управлінським інструментарієм та сучасним психолого-педагогічним супроводом.

У представленій статті зроблено спробу дослідити актуальну проблему формування особистості і професійної компетентності керівників закладів освіти України. Автори доводять, що сьогодні, в процесі реформування системи освіти в Україні, в умовах пристосування освітньої галузі до європейських зразків, постає необхідність формування інноваційної моделі особистості і професійної компетентності керівника закладу освіти. Автори переконують, що сучасний керівник має бути озброєний спеціальними знаннями для здійснення управлінської діяльності, особливу манеру поведінки, креативне мислення для розв’язування будь-якого завдання. Головне з них полягає у вмінні скласти перспективний план розвитку очолюваного ним закладу освіти, який зможе витримати конкуренцією на ринку освітніх послуг країни.

В процесі роботи над статтею авторами проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних науковців, які розкривали провідні положення педагогічного менеджменту, розробили теорію лідерства, вивчали теорію та практику управління закладами освіти різного рівня (від дошкільних навчальних закладів до закладів вищої освіти) та педагогічними системами. Доведено, що у відповідності з сучасними поглядами на сутність праці керівника закладу освіти, вона зводиться до виконання  ряду функцій, тобто видів діяльності, серед яких можна виокремити стратегічну, експертно-інноваційну й адміністративну, яка в свою чергу, включає кілька підфункцій.

Посилання

Бегей В.М. Управління загальноосвітньою школою на демократичних засадах. Львів, 1995. 217 с.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ, 1997. 374 с.
Журавська Н. С. Методика навчання та виховання у вищих навчальних закладах країн Європейського Союзу та України. Порівняльний аспект: монографія. Ніжин, 2015. 608 с.
Ковальчук В. І. Технологія навчання дорослих на основі особистісно орієнтованого підходу. Київ, 2011. 126 с.
Куркіна С.В., Журавльов В.М. Професійна компетентність як фактор здатності до праці. Наукові записки Центральноукраїнського державного університету. Кропивницький, 2019. Вип. 178. С. 120–125.
Сазонова О.В. Лідерство та керівництво в сучасних умовах управління навчальним закладом // Педагогіка і психологія професійної освіти. 2007. № 1. С. 187–195.
Соболь С. М. Менеджмент. Київ, 2005. 225 с.
Шинкарук В. Д. Аспекти українсько-польської співпраці в галузі освіти і науки. Україна – Польща: стратегічне партнерство в системі геополітичних
координат. Київ, 2017. С. 156-158.
Які професії в Україні найпопулярніші? Урядовий кур’єр. 2015. 23 листоп. URL: http://ukurier.gov.ua/uk/news/yaki-profesiyi-v- ukrayini-najpopulyarnishi/ (дата звернення: 21.12.2018).
Yashchuk S. Legal protection of the environment in Ukraine nuclear power. Trendy ve vzdělavani 2013 : mezinaridni vedecko-odborna conference. Olomouc, 2013. P. 163–167. 1 електрон. опт. диск (CD-R) (дата звернення: 19.11.2018).
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Куркіна, С. В., Журавльов, В. М., & Стрітьєвич, Т. М. (2024). ПРОБЛЕМА РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ І ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КЕРІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ УКРАЇНИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 184-190. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-184-190