ПРОЕКТУВАННЯ МОДЕЛІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ЕКОЛОГІВ
Анотація
Система професійної підготовки майбутніх екологів у ЗВО − це, на нашу думку, сукупність певних компонентів організації освітнього процесу (моделей, методів, засобів, прийомів, принципів, умов тощо), що перебувають у взаємозв᾿язку і спрямовані на вирішення єдиного завдання − підготовку фахівця, здатного ефективно здійснювати професійну діяльність із захисту навколишнього середовища.
У статті розкрито сутність і можливості проектування моделі професійної підготовки майбутніх екологів. Подано мету професійної підготовки майбутніх екологів, висвітлено професійні завдання діяльності майбутнього еколога. Визначено об᾿єкт професійної діяльності майбутнього еколога − природо-виробничі системи. Узагальнено вимоги до підготовки майбутнього еколога та виділено професійні функції: виконавчу, імперативну, самостійну, альтернативну. Визначено принципи проектування змісту професійної підготовки майбутнього еколога (екологічної самосвідомості, конкурентоспроможності, комунікативності, професійної мотивованості, комплексного дослідження екологічної проблеми, пріоритету екологічних завдань перед техніко-економічними, забезпечення гарантованої екологічної безпеки технологічних організаційно-управлінських рішень, «холізму» або цілісності природних систем, застосування методів імітаційного дослідження альтернативних варіантів рішення. На основі практичного аналізу функцій та завдань професійної діяльності майбутнього еколога встановлено професійно значущі види діяльності: дослідно-аналітичну, проектно-конструкторську, виробничо-технологічну, організаційно-управлінську, соціально-комунікативну.
Перспективи подальших досліджень вбачаємо у створенні моделі професійної діяльності майбутнього еколога як базового компонента змісту його професійної підготовки, виявлення необхідних професійних компетентностей.
Посилання
Горобець О., Горобець С. Підсилення економічної складової у фаховій підготовці майбутніх екологів як один із напрямів підвищення рівня їх професійної компетентності. Нові технології навчання: збірник наукових праць. ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». Київ, 2020. Вип. 94. С. 110−114.
Демчук Л. І., Алпатова О. М., Кірейцева А. В. Проєктування як стратегія професійної підготовки майбутніх екологів та шляхи його реалізації. Науково-освітній інноваційний центр суспільних трансформацій, 2021. 69–78. URL: https://reicst.com.ua/asp/article/view/monograph_teachers_2021_05 (дата звернення 24.01.2024)
Джам О. А. Екологічна компетентність як показник якості екологічної освіти та екологічної безпеки у системі принципів і стратегій сталого розвитку. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Екологія. 2016. Вип. 14. С. 102–105.
Рибніков С. Р. Підготовка майбутніх екологів до роботи в системі екологічного управління: удосконалення змісту навчання. Відповідальна економіка. Луганськ: СПД Рєзніков B. C, 2009. Вип. 1. С. 66−75.
Скиба Ю. А. Формування управлінських компетенцій майбутніх екологів на засадах збалансованого розвитку: теорія і практика : монографія. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2013. 439 с.
Слюта А. М. Педагогічні принципи практичної підготовки майбутніх екологів. Глухівські наукові читання – 2013 : зб. матеріалів ІІІ міжнар. наук. конф. молодих вчених та студентів (Україна, Глухів, 15-17 листоп. 2013 р.). Київ : Центр пам’яткознавства НАН України і УТОПІК, 2013. С. 145–146.
Шофолов Д. Л. Управління підготовкою майбутніх екологів до збалансованого природокористування : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.06. Луганськ, 2013. 20 с.