ЕКОЛОГІЧНИЙ ДИЗАЙН У ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ШВЕЙНОЇ ГАЛУЗІ

Ключові слова: екологічний дизайн, апсайклінг, апсайклінг-проєкти, заклади освіти, здобувачі освіти

Анотація

Автором розглянуто реалізацію завдань екологічного дизайну у проєктній діяльності майбутніх фахівців швейної галузі. У статті здійснено аналіз поняття «апсайклінг», обґрунтовано актуальність проблеми зменшення негативного впливу перевиробництва «не базових» речей, котрі опиняючись на смітниках, забруднюють довкілля. Висвітлено перспективність технології апсайклінг для використання на різних щаблях організації предметно-просторового середовища - у архітектурі та будівництві, виготовленні меблів, одягу, взуття, аксесуарів та побутових об’єктів, облаштуванні та оздобленні інтер’єрів. Проаналізовано контент-досвід впровадження апсайклінг-проєктів в освітній процес університетів Китаю, США, Великобританії, Швеції. Наведено приклади виконання апсайклінг-проєктів учнями ДПТНЗ «Славутський професійний ліцей» та здобувачами вищої освіти у Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова. Зазначено техніки, за допомогою яких майбутні фахівці швейної галузі можуть реалізовувати проєкти з апсайклінгу виробів легкої промисловості. До них належать: ручний розпис, вишивка, макраме, в’язання, печворк, плетіння та інші. Вибір технік здійснюється особою відповідно до рівня розвитку творчих здібностей, естетичних вподобань, сформованих умінь та навичок використання цих технік.

Висновок дослідження: впровадження в освітній процес українських закладів професійної (професійно-технічної), вищої освіти екологічного дизайну в проєктній діяльності формує екологічний світогляд здобувачів освіти, сприяє розвитку їх творчих здібностей, креативності, пошуку нестандартних рішень. Кожна виготовлена річ - неповторна, унікальна, має інноваційний дизайн, і головне - даючи старим речам та матеріалам друге життя, здобувачі освіти формують екологічний світогляд і можуть стати частиною змін, завдяки яким планета і людство отримають шанс на майбутнє без екологічних проблем.

Посилання

Державний освітній стандарт 7433.С.14.10-2023 Професія: Кравець Код:7433 Кваліфікація: кравець 2-3, 4, 5, 6-го розрядів. URL: https://mon.gov.ua /storage/app/media/pto/standarty/2023/01/27/Standart-profosv.Kravets.81-27.01.2023.pdf (дата звернення: 21.11.2023)
Ebbert C., Rexfelt O., Ordonez I. Beyond lampshades – teaching upcycling in a meaningful way. International conference on engineering and product design education, 7-8 September 2017, Oslo and Akershus university college of applied sciences, Norway. URL:https://cutt.ly/YmYP1U2– Zhang L., Barbour C. Introducing Digitizing Technology in CAD Pattern-Making Class for Upcycling Project, International Textile and Apparel Association Annual Conference Proceedings, 2020, 77(1). DOI: 10.31274/itaa.11940
English definitions. Cambridge Dictionary. URL: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/ (дата звернення: 21.11.2023)
Flowers, J., Rauch, C., & Wierzbicki, A. Teaching Upcycling to Impact Environmental Attitudes. Journal of Technology Education. Vol. 30, No. 1, Fall 2018. Електронний ресурс. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1201581 (дата звернення: 21.11.2023).
URL: https://greenpost.ua/news/eksklyuzyvno-j-ekologichno-apsajkling-novyj-trend-i51301 (дата звернення 21.11.2023)
URL: https://ugreen.io/cradle-to-cradle-design-a-sustainable-revolution/ (дата звернення 21.11.2023)
Stool made out of a vintage suitcase by AERO-1946. URL: https://www.upcycledzine.com/stool-made-out-of-a-vintage-suitcase-by-aero-1946/ (дата звернення 21.11.2023)
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Косяк, І. В. (2024). ЕКОЛОГІЧНИЙ ДИЗАЙН У ПРОЄКТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ШВЕЙНОЇ ГАЛУЗІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 160-163. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-160-163