РОЗВИТОК ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В 40–80-х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ

  • Микола Михайлович Дубінка Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-7129-3750
Ключові слова: учнівська молодь, профорієнтація, вибір професії, профільна підготовка, професіографія, професійне самовизначення

Анотація

У статті закцентовано увагу на проблемах професійного самовизначення, що були актуальними в період 40-80-х рр. ХХ ст. Автор виокремлює та характеризує основні етапи становлення проблеми професійного самовизначення особистості в різні історичні періоди розвитку, зазначаючи, що питання визначення особистості в плані вибору майбутньої професії завжди були об’єктом дослідження філософів, психологів, педагогів, соціологів.

Для оптимального розуміння сутності професійного самовизначення, науковець пропонує розглядати зазначену категорію через сукупність таких дефініцій як професійна орієнтація та власне самовизначення. Автор обґрунтовує, що за своїм призначенням система профорієнтації має істотний вплив на раціональний розподіл трудових ресурсів, вибір життєвого шляху юною особистістю, адаптацію її до професії та прагненням до самовдосконалення в ній. Тому доцільним є характеризувати саме процес розвитку проблем професійної орієнтації на різних щаблях історичного розвитку.

При здійсненні аналізу щодо окреслення понятійного апарату, змістовної сторони, принципів, форм та методів профорієнтації, представленні етапів її організації для школярів різного віку в той чи інший окреслений період, автор робить узагальнення, що пошуки вчених та практиків щодо вдосконалення підготовки школярів до вибору професії не давали бажаних результатів. Науковець наголошує, що в ці роки не прослідковується чітка, систематична координація наукових досліджень у цьому напрямку, превалює прагнення «підігнати» особистість під вимоги професії, спостерігається неможливість вибору школярами напрямів професійного розвитку на етапі шкільного навчання, присутня стихійність у діяльності практичних працівників із реалізації завдань майбутнього професійного вибору.

Дослідник, на прикладі констатації основних труднощів та визначення провідних шляхів розв’язання проблем професійного самовизначення тогочасної учнівської молоді, робить спробу узагальнення наявного досвіду з метою використання цінних ідей в умовах реформування системи професійної освіти в Україні.

Посилання

Грибеник М. В. Політехнізація шкільної освіти у 1953-1964 рр. (за матеріалами періодичних видань Півдня України). Історичний архів. 2014. Вип. 13. С. 137–142. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ians_2014_13_19.
Закатнов Д. О. Технології підготовки учнівської молоді до професійного самовизначення: монографія. К. : Педагогічна думка, 2012. 160 с.
Конвенція МОП №142 «Про професійну орієнтацію та професійну підготовку в галузі розвитку людських ресурсів» від 23.06.1975 р. Конвенції та рекомендації, ухвалені МОП : у 2-х т. Женева: Міжнар. бюро праці, 1999. Т. ІІ (1965–1999). С. 406–409; С. 1025–1027.
Підготовка до професійного навчання і праці (психолого-педагогічні основи) : навч.-метод. посібник / за ред. Г. О. Балла, П. С. Перепелиці, В. В. Рибалки. К. : Наукова думка, 2000. 188 с.
Побірченко Н. А., Сергєєнкова О. П., Сургунд Н. А. Витоки неперервної професійної орієнтації у працях вітчизняного дослідника Бориса Федоришина. Ринок праці та зайнятість населення. 2014. № 4. С. 45–48.
Пономаренко О. Г. Історичні аспекти становлення й організації профорієнтаційної роботи в Україні та Великій Британії. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців : методологія, теорія, досвід, проблеми. 2013. № 34. С. 104–109. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2013_34_24.
Примірне положення про кабінети професійної орієнтації учнів при школах, районних (міських) методичних кабінетах та обласних інститутах удосконалення вчителів. Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. 1971. № 2. С. 25–35.
Про проведення систематичної роботи по професійній орієнтації учнів. Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. 1971. № 9–10. С. 45–47.
Про професійну орієнтацію учнівської молоді. Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР. 1970. № 9. С. 8–14.
Професійна орієнтація : підручник [для студентів] / Єгорова Є. В., Ігнатович О. М., Кобченко В. В., Литвинова Н. І., Марченко І. Б., Мерзлякова О. Л., Синявський В. В., Татаурова-Осика Г. П., Шевенко А. М.; [за ред. О. М. Ігнатович]. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. 240 с.
Рекомендація МОП № 117 щодо професійного навчання від 27.06.1962 р. URL : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/993_106
Трудовое воспитание молодежи: монография / И. И. Лукинов, Ю. Н. Пахомов, В. Г. Урчукин и др.; Отв. ред. И. И. Лукинов. К. : Наукова думка, 1989. 432 с.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Дубінка, М. М. (2024). РОЗВИТОК ПРОБЛЕМИ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В 40–80-х РОКАХ ХХ СТОЛІТТЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 122-128. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-122-128