ІННОВАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ВДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ФІЗИЧНОЇ ТА СПЕЦІАЛЬНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПРАВООХОРОНЦІВ
Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз основних проблем процесу фізичної та спеціальної підготовки у закладах вищої освіти Міністерства внутрішніх справ; визначено основні напрями впровадження інноваційних технологій, використання яких позитивно вплине на існуючу систему підготовки майбутніх правоохоронців та підвищить рівень їхнього професійного становлення як висококваліфікованих професіоналів Національної поліції України сучасної Європейської країни. Бгрунтовано, що важливим завданням в сучасних умовах є формування нової системи підготовки фахівців правоохоронних органів, обумовленою сьогоднішньою військово-політичною та кризовою ситуацією в українському суспільстві та державі в цілому. Виведення окресленої освіти на якісно новий рівень, забезпечення обороноздатності країни та захист населення і держави – нагальні питання сьогодення. Вища освіта МВС України є складовою загальнодержавної освіти як цілісної системи, тому є чинником підготовки конкурентоспроможних фахівців правоохоронної сфери. Діяльність правоохоронних органів можна віднести до професії змішаних видів, яка здійснюється у специфічних ускладнених зовнішніх умовах, вимагаючи від працівників високої психічної стійкості, загальної та спеціальної витривалості.
Доведено, що при розробці інноваційних технологій з вдосконалення фізичної та спеціальної (професійно-прикладної) підготовки майбутніх правоохоронців у ЗВО МВС України повинні враховуватися основні принципи педагогічного процесу, а саме: єдності навчання та виховання, цілісності в освітньому процесі; взаємозв’язку особистої зацікавленості та суспільної необхідності; професійної доцільності; безперервності та послідовності освітнього процесу; орієнтації на формування в єдності знань та умінь; свідомості та поведінки; систематичності, спадковості та послідовності знань, умінь, навичок та особистих якостей; взаємозв’язку (поєднання) теоретичної підготовки з практичною діяльністю; індивідуального та диференційованого підходів у роботі з майбутніми правоохоронцями; з’єднання фізичної та спеціальної підготовки у професійно-прикладну; ефективності результатів процесу навчання.
Зазначається, що інноваційність полягає у формуванні професійно-прикладних навичок та розвиток пріоритетних фізичних та психологічних якостей на основі збільшення часу на навчальні форми занять, впровадження професійно-прикладних та базових видів спорту, організацію та проведення позанавчальних форм занять, додаткових фізкультурно-масових заходів та самостійних занять. Саме такий підхід дасть змогу вирішити завдання на теоретичному та практичному рівнях: формування у майбутніх правоохоронців необхідних знань зі загальної теорії фізичної культури та спорту; формування обізнаності майбутніх правоохоронців у необхідності ФП як одного з важливих елементів для виконання службових обов’язків та боротьби з правопорушеннями; надання майбутнім правоохоронцям необхідних знань з основ розвитку пріоритетних фізичних якостей правоохоронців та методів вдосконалення власного фізичного та функціонального стану; розвиток та вдосконалення основних фізичних якостей (силових, швидкісних, швидкісно-силових можливостей, витривалості, спритності, гнучкості); вдосконалення у майбутніх правоохоронців професійно-прикладних фізичних якостей, необхідних для виконання службових обов’язків; формування основних професійних навиків для практичного використання при необхідності застосування фізичного впливу та спеціальних вмінь майбутніми правоохоронцями; формування професійно-прикладних умінь та навиків через організацію та проведення занять та змагань з професійно-прикладних та базових видів спорту, що формують важливі якості та навики з виконання службових обов’язків.
Посилання
Вереньга Ю.В. Удосконалення фізичної підготовки працівників МВС України на етапі професійного становлення : дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Львів, 2015. 262 с.
Геллер В. С. Теоретико-методичні основи підготовки спортсменів : [посіб. для студ. ЗВО фіз. виховання і спорту]. Львів : Українська Спортивна Асоціація, 1993. 270 с.
Гусєв А.А. Інтегрований підхід до службово-прикладної фізичної підготовки слухачів освітніх організацій МВС. Концепт. 2014. № 20. С. 1–6.
Журавель О.В. Методичні матеріали з фізичної підготовки для позаштатних інструк¬торів підрозділів органів внутрішніх справ. Київ : РВЦ КНУВС, 2008. 46 с.
Закорко І.П. Спеціальна фізична підготовка. Організаційно- методичні вказівки до викладання курсу. Київ : РВВ КІВС, 2001. 33с.
Зозуля Є.В. Підготовка сучасного правоохоронця на рівень європейських стандар¬тів. Наукова бібліотека. 2014. №4. С. 4.
Карданов А.К. Значение физической подготовки в профессиональной деятельности современного полицейского. Теория и практика общественного развития. 2014. № 14. С. 118–120.
Круцевич Т. Ю. Теорія і методика фізичного виховання: навч. посіб. Київ : Олімп. література, 2008. Т. 1. 391 с.
Магльований А.В. Проблеми та шляхи вдосконалення фізичної підготовки молодшо¬го офіцерського складу. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорт. 2013. № 1. С. 44–48.
Моргунов О.А. Удосконалення фізичної підготовки правоохоронців МВС України на початковому етапі навчання. Честь і закон. 2014. № 2. С. 46–49.
Нарзулаєв С.Б. Теоретико-методичні засади системи фізичної підготовки курсантів вищих військових навчальних закладів : дис. … д-ра наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Харків, 2013. 482 с.
Ольховий О.М. Концепція професійно спрямованої системи фізичної підготовки кур¬сантів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013. № 112. С. 208–211.
Пасько О.Ф. Система підготовки майбутніх працівників для національної поліції. Національний юридичний журнал: теорія і практика. 2016. № 10. С. 191-194.
Положення про організацію початкової підготовки (спеціалізації) працівників органів внутрішні справ України: Наказ МВС України № 177 від 24.04.2009 р.
Про затвердження Державної цільової соціальної програми розвитку фізичної культури і спорту на період до 2020 р. Постанова Кабінету Міністрів України від 1 березня 2017 р. № 115. URL : https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249793397
Про затвердження Змін до Положення про організацію службової підготовки працівників Національної поліції України : наказ МВС України від 21 січ. 2020 р. № 51. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0326-20#Text 76.
Про Національну поліцію : Закон України від 2 лип. 2015 р. № 580- VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/580-19
Стрижак А.П. Адекватність у діях як критерій ефективності професійно-прикладної фізичної підготовки курсантів навчальних закладів МВС. Спортивний вісник Придніпров’я. 2016. №2. С. 90–94.