МОДЕЛЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ПРОФІЛЬНОГО НАВЧАННЯ
Анотація
Стратегічна спрямованість постіндустріального у суспільному розвиткові визначає необхідність екологізації освіти на ідеях сталого розвитку з метою досягнення гармонійних відносин людини і природи, усвідомлення особистістю своєї творчої ролі у формуванні ноосферного майбутнього.
У статті обгрунтовано модель екологічної підготовки майбутніх учителів географії в умовах профільного навчання на основі впровадження варіативних курсів. Встановлено, що сконструйована модель спирається на ідеї коеволюції та сталого розвитку, особистісно-орієнтованої освіти, варіативності як необхідного шляху реформування вітчизняної освіти на користь сталого розвитку суспільства. Розкрито, що реалізація основних ідей здійснюється через принципи: екогуманізму, культурологічності, середовищетворення, стандартизації, інтеграції, внутрішньопрофільної єдності варіативних курсів, регіоналізації, професійної спрямованості. Визначено функції моделі: ціннісно-цільова, інформаційно-пізнавальна, організаційно-діяльнісна та оцінно-рефлексивна. Розкрито, що модель екологічної підготовки майбутніх учителів географії в умовах профільного навчання структурно представлена інваріантним та варіативним компонентами. Інваріант містить систему функціональних типів варіативних курсів, що доповнюють та поглиблюють зміст базового курсу, доповнюють та поглиблюють зміст профільного курсу, задовольняють пізнавальні інтереси, курси практико-орієнтованого характеру, ієрархічно підпорядкованих між собою на основі їх функціональної значущості та інтегративного змісту. Варіативна частина виявляється у змістовому наповненні інваріанту геоекологічними варіативними курсами різної функціональної значущості та інтегративного змісту для соціально-економічного профілю навчання.
Посилання
Іванова В. М., Непша О. В. Шляхи реалізації міжпредметних зв’язків в навчанні географії. Північне Приазов’я: проблеми регіонального розвитку у міжнародному контексті: матер. Всеукр. наук.-практ. конфер. (Мелітополь, 14-15 вересня 2017 року). Мелітополь : ФОП Однорог Т.В., 2017. С. 24–27.
Концепція профільного навчання в старшій школі. Наказ МОН України 21.10.2013 №1456 [Електронний ресурс]. Режим доступу: URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1456729-13#Text (Дата звернення : 3.02.2024)
Мовчан В. В., Корнус О. Г., Корнус А. О. Екологічна освіта і виховання у шкільному курсі географії. Наукові записки СумДПУ імені А.С. Макаренка Географічні науки. 2017. Вип. 8. С.191–195.
Оржаховська А. Екологізація шкільного курсу географії в 90-ті роки. Педагогіка вищої та середної школи. 2013. Вип. 38. С. 330–333.
Прохорова Л. А., Зав’ялова Т. В., Непша О. В. Готовність майбутніх вчителів географії до екологічного виховання учнівської молоді у сучасній загальноосвітній школі. Екологія – філософія існування людства : зб. наук. праць. Мелітополь : ТОВ «Колор Принт». 2018. С. 96–100.
Розсоха А. П. Формування екологічної культури у майбутніх учителів географії. Молодий вчений. 2016. № 9.1. С. 138–142.
Славік Р. В., Фекета І. Ю., Лета В. В. Формування екологічної свідомості у студентів географічних спеціальностей: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. Вип. 48. Т. 2. 2022. С. 178–182.
Чубрей О. С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу: монографія. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.
Яворська В. В., Адобовська М. В., Чубрей О. С. Структурно-функціональна модель підготовки майбутніх вчителів географії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. 2019. Вип. 31. С. 184–191.