ДО ПИТАННЯ ФОРМУВАННЯ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕДЖІ
Анотація
У статті розглянуто деякі аспекти питання формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів у педагогічному коледжі через аналіз й уточнення поняття «методична компетентність», «методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів», можливостей освітнього середовища педагогічного коледжу у досліджуваному процесі. Актуалізовано значущість методичної компетентності, що спрямовує вектор індивідуальної траєкторії якісної професійно-педагогічної підготовки майбутнього вчителя початкових класів як агента змін, конкурентоспроможного на ринку освітніх послуг, здатного ефективно організовувати освітній процес, готового до впровадження інновацій, стратегій критичного та креативного мислення, вибудовування компетентнісної моделі навчання. Для термінологічної чіткості проаналізовано й уточнено зміст поняття «методична компетентність», що дозволило визначити змістове наповнення конструкту «методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів» та авторську позицію щодо його дефініціювання. У процесі проведеної аналітичної діяльності підсумовано, що вчені розглядають методичну компетентність як системне особистісне утворення, як систему наукових, психологічних, педагогічних, предметних знань та професійно-методичних умінь, сукупність знань, умінь, практичного досвіду та наявних педагогічних здібностей. З’ясовано, що освітній процес формування методичної компетентності передбачає ретельно продуману систему і ефективні методи навчання майбутнього вчителя початкових класів, зокрема в середовищі педагогічного коледжу, у проєкції їх оцінювання крізь призму професійної значущості, для вирішення методичних завдань і рефлексії власної професійно-педагогічної діяльності. Поняття «методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів» потрактовано як цілісне, інтегративне особистістісно-професійне утворення, що акумулює сукупність професійно-педагогічних, загальнодидактичних і методичних знань, умінь, компетенцій, досвіду, набутих під час професійної підготовки в освітньому процесі педагогічного коледжу.
Посилання
Жигайло О., Гунза О. Формування методичної компетентності майбутніх вчителів початкових класів у процесі викладання дисциплін природничо-математичного циклу. Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобич: Просвіт, 2013. Вип. 4. С. 184–190.
Козирєва О.А. Професійна педагогічна компетентність учителя: феноменологія поняття. Наукові дослідження в освіті. 2009. №2. С. 17–23.
Локарєва Г.В., Ніконенко В.Ю. Формування предметно-методичної компетентності майбутніх учителів мистецтва засобами сучасних інноваційних технологій. Педагогічні науки: теорія та практика. №3 (43). 2022, С. 63–71.
Мормуль А. Методична компетентність майбутніх вчителів гуманітарного профілю як педагогічна проблема. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир, 2009. Вип. 43. С. 176–179.
Опанасенко Н.І. Дидактика початкової освіти: навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2019. 176 с.
Процишина О. Структура методичної компетентності майбутнього викладача мистецької школи. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. Київ, 2020. № 5. С. 66−73.
Ткаченко К. Г. Теоретичні основи методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів. Сборник научных трудов SWorld: материалы междунар. науч.-практ. конф. «Современные направления теоретических и прикладных исследований ‒ 2013». Одеса, 19‒30 березня 2013 р. Вип. 1. Т. 14. Одеса: Купрієнко, 2013. С. 39‒45.
Фрумкіна А. Л. Етапи формування методичної компетентності майбутніх учителів початкових класів для викладання образотворчого мистецтва іноземною мовою. Вісник КНЛУ. Педагогіка та психологія. Київ, 2020. Вип. 33. С. 30‒38.
Цюлюпа Н. Педагогічні умови формування методичної компетентності майбутнього вчителя музики в процесі інструментальної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2009. 20 с.
Щур І., Гарачук Т. Методична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: сутність та структура. Зб. наукових праць «Проблеми підготовки сучасного вчителя». Вип. 1(25), 2022. С. 115–125.