МУЗИЧНО-ВИХОВНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРІЇ МОНТЕССОРІ ТА ЗОЛТАНА КОДАЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЗАСІБ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ

  • Наталія Олексіївна Матвеєва Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника http://orcid.org/0000-0002-8495-7074
  • Марія Василівна Клепар Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника http://orcid.org/0000-0003-1671-3710
Ключові слова: музичні засоби, монтессорі-матеріали, музична діяльність, особистий простір, соціальна взаємодія, індивідуальний підхід, музичне виховання, творчі здібності

Анотація

У статті розкрито значення ідей та поглядів Марії Монтессорі та Золтана Кодая у навчально-виховному процесі освітнього закладу, організації музичного виховання та творчого розвитку здобувачів дошкільної та початкової освіти. Визначено концептуальні ідеї та погляди новаторів на особистість, етапи та специфіку її розвитку, організацію музичного виховання та залучення дитини до музичного мистецтва. Охарактеризовано наукові інтереси, практичне й теоретичне значення музично-виховних концепцій М. Монтессорі та З. Кодая; проаналізовано стрижневі їхні педагогічні постулати та принципи навчання музичної грамоти. Виокремлено переваги принципів музичного виховання та всебічного розвитку М. Монтессорі та З. Кодая, розкрито його напрямки; запропоновано музичні засоби та монтессорі-матеріали задля розвитку творчого потенціалу дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Акцентовано на актуальності використання в сучасному освітньому процесі різних видів музичної діяльності, форм та методів, дидактичних матеріалів, поділу освітнього середовища на зони, запропонованих новаторами.

Охарактеризовано види музичної діяльності та їх переваги у здійсненні виховного впливу на здобувачів освіти задля розширення знань про рідний народ та його культуру, формування практичних умінь та навичок, розвиток природних здібностей та таланту. Проаналізовано основні напрямки здійснення виховного впливу на особистість на основі упровадження у освітньо-виховній практиці музично-виховної концепції М. Монтессорі та З. Кодая.

Встановлено шляхи досягнення прогнозованих результатів навчання, виховання та розвитку особистості у процесі занять музикою за даними концепціями. Накреслено основні вимоги щодо використання методики Марії Монтессорі та педагогічних настанов Золтана Кодая у навчально-виховному процесі закладу освіти відповідно до навчальних можливостей, індивідуальних та вікових особливостей, специфіки розвитку та інтересів здобувачів освіти; визначено чинники впливу на підвищення ефективності даного процесу на різних етапах формування творчої особистості.

Посилання

Білецька С. В. Дитиноцентрована педагогіка: теорія і практика західних країн: навч. посібник для студентів вищ. навч. закл. Xарків: Факт, 2008. 255 с.
Дичківська І. М., Поніманська Т. І. М. Монтессорі: теорія і технологія. Київ: Слово, 2009. 304 с.
Завалко К. Педагогічна інноватика в теорії та практиці музичної освіти: монографія. Друкарня «Черкаський ЦНП», 2013. 520 с.
Закон України «Про культуру». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
Олексюк О. М. Музична педагогіка: навч. посібник. К.: КНУКіМ, 2006. 188 с.
Про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної діяльності у сфері освіти. Наказ 12.05.2023 № 552. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1155-23#Text
Хопта С.М. Педагогічні ідеї Марії Монтессорі в контексті сучасного освітнього простору. Інноваційна педагогіка. Вип. 28. 2020. С. 48–52. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722906/1/10.pdf
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Матвеєва, Н. О., & Клепар, М. В. (2024). МУЗИЧНО-ВИХОВНІ КОНЦЕПЦІЇ МАРІЇ МОНТЕССОРІ ТА ЗОЛТАНА КОДАЯ ЯК ВАЖЛИВИЙ ЗАСІБ РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 46-52. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-46-52