ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ

  • Галина Василівна Луценко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-9727-7836
Ключові слова: проєктно орієнтоване навчання; управління проєктами; майбутні учителі інформатики

Анотація

Відповідно до вимог сучасної системи освіти й актуальних нормативних документів, важливим складником підготовки майбутніх учителів інформатики до ефективної професійної діяльності й кар’єрного зростання є формування навичок управління професійною діяльністю чи проєктами, здатності організовувати командну роботу, приймати рішення у професійному контексті.

У статті окреслено роль і місце навичок проєктного менеджменту в практиці професійної діяльності учителів. Висвітлено зв’язки між нормативними вимогами освітньої галузі щодо загальних і професійних компетентностей учителів та стандартом з управління проєктами PMBOK. Обґрунтовано обґрунтовується значимість володіння сучасними методологіями управління проєктами для ефективного впровадження в освітній процес проєктно орієнтованого навчання. Визначено напрямки інтеграції методично обґрунтованих та управлінських підходів до підбору тематики навчальних проєктів, організації спілкування й співпраці учнів у командах, планування тривалості проєкту й розподілу обов’язків учасників.

У дослідженні актуалізовано важливість пошуку й апробації моделей і практичних інструментів формування у студентів спеціальності 014.09 Середня освіта (Інформатика) навичок проєктного менеджменту та визначено організаційно педагогічні умови формування навичок проєктного менеджменту майбутніх учителів інформатики. Запропоновано практичний підхід до упровадження в системі підготовки майбутніх учителів інформатики освітнього компоненту з проєктного менеджменту. Детально розкрито структуру й змістове наповнення освітнього компоненту «Технологія проєктної роботи» для студентів спеціальності 014.09 Середня освіта (Інформатика), описано педагогічні практики, що можуть використовуватися в курсі, наведено приклади завдань, що виконуються студентами, визначено підходи до оцінювання роботи студентів.

Посилання

Про затвердження професійного стандарту за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", "Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)": Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського гоподарства України від 23.12.2020 № 2736-20. URL: https://zakon.rada.gov.ua/
rada/show/v2736915-20#Text (дата звернення: 16.09.2023).
Zhang L., Ma Y. A study of the impact of project-based learning on student learning effects: a meta-analysis study. Frontiers in Psychology. 2023. Vol. 14. DOI:10.3389/fpsyg.2023.1202728.
Kokotsaki D., Menzies V., Wiggins A. Project-based learning: A review of the literature. Improving schools. 2016. Vol. 19, no. 3. P. 267–277. DOI:10.1177/1365480216659733.
David J. L. What Research Says About… / Project-Based Learning. Educational Leadership. 2008. Vol. 65, no. 5. P. 80–82. URL: https://www.ascd.org/el/articles/project-based-learning (date of access: 08.06.2023).
Knoll M. The Project Method: Its Vocational Education Origin and International Development. Journal of Industrial Teacher Education. 1997. Vol. 34, no. 3. P. 59–80.
Han S., Bhattacharya K. Constructionism, Learning by Design, and Project-Based Learning. Emerging perspectives on learning, teaching, and technology /ed. by M. Orey. 2001. P. 127-141. URL: https://pirun.ku.ac.th/~btun/papert/design.pdf (date of access: 18.07.2023).
Savery J. R. Overwiew of problem-based learning: Definitions and distinctions. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning. 2006. Vol. 1, no. 1. P. 9–20.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. Київ: "Либідь", 1997. 366 с.
Пєхота О. М., Кіктенко А. З., Любарська О. М. Освітні технології: навч.-метод. посібник. Київ: А.С.К., 2004. 255 с.
Пометун О. І., Пироженко Л. В. Інтерактивні технології навчання: науково-методичний посібник. Київ: А.С.К., 2004. 144 с.
Сисоєва, С. О. Особистісно орієнтовані педагогічні технології: метод проектів. Неперервна професійна освіта: теорія і практика: науково-методичний журнал. 2002. Т. 1, № 5. С. 73–80.
Троценко Д., Острога М. Проєктні технології навчання інформатики в 6-му класі. Освіта. Інноватика. Практика. 2022. Т. 10, № 2. С. 46–54. DOI:10.31110/2616-650X-vol10i2-006
Сікора Я. Б., Карплюк С. О., Грінчук І. О., Оленюк Д. О. Використання методу проєктів на уроках інформатики в закладах загальної середньої освіти як одна із ефективних педагогічних технологій. Перспективи та інновації науки. 2022. Т. 8, № 13. C. 278-288. DOI:10.52058/2786-4952-2022-8(13)-278-288
Морзе Н. В., Барна О. В., Вембер В. П., Кузьмінська О. Г. Проектна діяльність як засіб формування ІКТ-компетентності учнів. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2014. Т. 3, № 51. С. 52–59.
Інноваційні педагогічні методи в цифрову епоху: навч. посібник / Дзябенко О. В. та ін. Кам'янець-Подільський: ТОВ Друкарня "Рута", 2021. 320 с.
Amo-Filva D., Fox P., Fonseca D., Poyatos C. Systematic Review on Which Analytics and Learning Methodologies Are Applied in Primary and Secondary Education in the Learning of Robotics Sensors. Sensors. 2021. Vol. 21, no. 1. P. 1–21. DOI:10.3390/s21010153.
Sumarni W. The strengths and weaknesses of the implementation of project based learning: A review. International Journal of Science and Research. 2015. Vol. 4, no. 3. P. 478–484.
Настанова PMBOK та Стандарт з управління проєктами. Project Management Institute (PMI). URL: https://pmiukraine.org/wp-content/uploads/2022/08/PMBOK7
_Ukr_ForPersonalUseOnly.pdf (дата звернення: 12.05.2023).
Про затвердження Національної рамки кваліфікацій: Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1341. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п (дата звернення: 14.09.2023).
Lutsenko G. Digital Collaboration Practices in Engineering Education. 26th International Conference on Interactive Collaborative Learning: Proceedings, 26-29 September 2023, Madrid, Spain. P. 767–774.
Підготовка педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів до розроблення та застосування проектних технологій професійного навчання: тренінг-курс: навч.-метод. посібник / В. М. Аніщенко та ін. Київ: ІПТО НАПН України, 2019. 192 с.
Крицька, К. М. Методи активації професійної креативності. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. 6, № 16. С. 137–143.
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Луценко, Г. В. (2024). ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 40-46. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-40-46