ГРА ЯК ПРОВІДНИЙ ВИД ДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Анотація
Сучасним дітям потрібно значно більше задля їх майбутнього місця в житті та у суспільстві ніж знання та навички. З-поміж чисельних компетентностей, які заявлені у Державному стандарті дошкільної освіти, слід зупинитися на ігровій діяльності. На всіх етапах розвитку особистості гра сприймається як цікаве заняття, яке необхідне для її життєдіяльності. Чим дитина стає старша, тим більше вона починає відчувати як розвиваюче так і виховне значення гри.
З’ясовано, що гра пов’язана з пізнавальними потребами дітей. Гра, в рамках її можливостей, є способом задоволення потреб дитини. Ігрова діяльність є засобом тренуванням та вдосконаленням дошкільником своїх пізнавальних сил та здібностей. Граючись, дитина керується власними бажаннями, намірами та задумами. Якщо дорослі втручаються у хід гри, тоді місця для розвитку особистості дитини вже не залишається.
Виділено такі риси гри: вільна розвивальна діяльність, яка здійснюється лише за бажанням дитини, для отримання задоволення від самого процесу діяльності, а лише від отримання результату (процедурне задоволення); творча, значною мірою імпровізована, дуже активний характер цієї діяльності («поле творчості»); емоційна піднесеність діяльності, суперництво, конкуренція, змагальність, атракція тощо (почуттєва природа гри, «емоційна напруга»); наявність непрямих або прямих правил, які віддзеркалюють зміст гри, логічну та часову послідовність її розвитку.
Виокремлено такі види ігор: будівельно-конструкторські, сюжетно-рольові, творчі, ігри за правилами, театралізовані, режисерські, дидактичні, рухливі.
Зазначено, що для дошкільника гра є засобом проникнення в діяльність та взаємостосунки дорослих людей, засобом віддзеркалення навколишньої дійсності. Під час гри у дітей розвивається здатність до творення та реалізації задуму, який, будучи на перших порах спонтанним, згодом постає як свідомо задумана тема, реалізуючи яку, дошкільники не просто механічно копіюють дії дорослих людей, а й відтворюють почуття, переживання, наснажують їх вже особистісним смислом. Гра виконує пізнавальну, виховну, розвивальну, естетичну та соціалізуючу функції.
Посилання
Бурова А. П. Організація ігрової діяльності дітей дошкільного віку. Тернопіль : Мандрівець К.В., Піроженко Т.О. Самодіяльні ігри дитини. Київ: Шк. світ, 2011.
Бусленко В. Організація занять з фізичного виховання в дошкільному навчальному закладі. Дитячий садок. 2009. №48. С. 20–22.
Григоренко Г. І. До проблеми керівництва сюжетно-рольовою грою дошкільника. Дошкільна освіта. 2003. № 1.
Карасьова К.В., Піроженко Т.О. Самодіяльні ігри дитини. Київ: Шк. світ, 2011. 128 с.
Кудикіна Н.В. Психологія та педагогіка гри. Відкритий урок: Розробки. Технології. Досвід. 2006. № 5–6. С. 27–50
Лохвицька Л. В. Дошкільникам про основи здоров’я: навч.-метод. посіб. Тернопіль: Мандрівець, 2008. 192 с.
Організація дитячої ігрової діяльності в контексті наступності дошкільної та початкової освіти. [Навчально-методичний посібник] / [За ред. Г.С. Тарасенко]. К. : Видавничий Дім «Слово», 2010. 320 с
Піроженко Т. О. Ігрова діяльність дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ: Генеза. 2016. 451 с.
Поніманська Т.І. Дошкільна педагогіка: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К. : Академвидав, 2006. 456 с.
Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М.: Учпедгиз, 1946. 704 с.
Сергєєнкова О.П. Вікова психологія. К.: Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
Український педагогічний словник. гол. ред. С. Головко. Київ: Либідь, 1997. 373 с
Фурмина Л.С. Возможности проявления творчества старших школьников в театральных играх. Под ред. Н.А. Ветлугиной. М., 1972. 106 с.
Шалда Н.В. Інтеграція LEGO-технології в освітній процес дошкільного навчального закладу. Особистісно-професійна компетентність педагога: теорій і практика: збірник матеріалів ІІ Всеукраїнської науковометодичної практичної конференції (28 лютого 2018 р.) / за заг. ред. Л.В. Сєрих. Суми: НІКО, 2018. С. 319–321.