ТЕХНОЛОГІЇ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

  • Наталка Валеріївна Котелянець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0575-5205
Ключові слова: інтеграція, інтеграційний підхід, дошкільна освіта, проєктна технологія, ігрова технологія, STREAM-освіта

Анотація

Одним з ефективних шляхів оновлення змісту й методів навчання в сучасних закладах дошкільної освіти є інтеграція. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти є складовою загальних інноваційних процесів та характерною рисою соціокультурного простору сучасної освіти. Всебічне вивчення проблеми інтеграції в освіті підтвердило її значимість і позитивний вплив на педагогічний процес, що виразилося в прагненні розвитку сучасної особистості, яка відзначається системним мисленням, здатністю до усвідомленого аналізу своєї діяльності, власних дій.

У статті розкрито різні підходи до розуміння сутності поняття «інтеграція» та відображено основні тлумачення цього терміну у довідкових, словниково – енциклопедичних та педагогічних виданнях, наукових дослідженнях. На основі аналізу досліджень визначено шляхи реалізації принципу інтеграції в практиці дошкільної освіти.

Показано, що впровадження принципу інтеграції в дошкільну освіту передбачає формування єдиної картини світу у дитини дошкільного віку, а становлення дитячої картини світу як цілості визначає не тільки шлях інтелектуального розвитку дитини, але й зумовлює розвиток її творчого потенціалу, формує спосіб сприймати світ образно.

Виокремлено ряд інтегративних блоків, усередині яких здійснюється інтеграція в закладі дошкільної освіти: природа, її основні закономірності та відносини; світ людей та мистецтво, їх взаємини та закономірності.

Виділено фактори й компоненти, взаємодія яких забезпечує отримання відповідного інтегрального результату. Названо системоутворюючі фактори інтеграції.

Основна увага зосереджується на характеристиці технологій інтегрованого навчання дітей дошкільного віку таких, як: ігрова, проєктна, STREAM-освіта. Виокремлено їх переваги та особливості застосування в освітньому просторі закладу дошкільної освіти.

Перехід до інтеґрованого освітнього процесу є нагальною потребою сьогодення, що обумовлено модернізацією дошкільної освіти та психофізіологічними особливостями сучасних дошкільників, їхніми соціокультурними запитами. Подальші дослідження будуть спрямовані на розробку методичних рекомендацій щодо застосування технологій інтегрованого навчання в навчально-виховному процесі закладу дошкільної освіти.

Посилання

Великий тлумачний словник сучасної української мови / [укладач і голов. ред. Бусел В.Т.]. К.: Ірпінь ВТФ «Перун», 2005. 1728 с.
Гончаренко С. Український педагогічний словник / С. Головко (гол.ред.). К.: Либідь, 1997. 374 с.
Енциклопедія освіти / [гол. редактор В. Г. Кремень] / Акад. пед. наук України. К. :Юрінком Інтер, 2008. С. 356.
Козловська І. М. Теоретико-методологічні аспекти інтеграції знань учнів професійно-технічної школи: дидактичні основи: Монографія. Львів: Світ, 1999. 301 с.
Крутій К. Л. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеґрації та методичні поради. Зимабіло- сніжка. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2017. 124 с.
Новий тлумачний словник української мови: у трьох томах. [вид. 2]. К.: Аконіт, 2006. Т. 1. 793 с.
Педагогічний словник [за ред. дійсного члена АПН України Ярмаченка М.Д.]. К.: Педагогічна думка, 2001. 516 с.
Словник іншомовних слів / За ред. О.С. Мельничука. / Головна ред. Укр. рад. енцикл. Ак. наук УРСР. Київ, 1974. 776 с.
Соціолого – педагогічний словник / [укл. С.У. Гон-чаренко, В. В. Радул, М. М. Дубінка та ін.; за ред В. В. Радула]. К.: «ЕксОб», 200. 304 с.
Федосеев П. Н. Философия и интеграция знания. Вопросы философии. 1987. № 7. С. 16–30.
Філософський енциклопедичний словник. [Електронний ресурс] URL: https://1550.slovaronline.com/1717(Назва з екрану)
Опубліковано
2024-02-05
Як цитувати
Котелянець, Н. В. (2024). ТЕХНОЛОГІЇ ІНТЕГРОВАНОГО НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (213), 26-31. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-213-26-31