STEM-ОСВІТА – ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ

  • Наталія Володимирівна Донець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-0989-531X
Ключові слова: STEM, STEM-освіта, освіта, фізика, досвід впровадження, вітчизняний досвід впровадження

Анотація

У статті розглядується важливість STEM-освіти в умовах стрімкого технологічного прогресу, її роль у підготовці кваліфікованих кадрів у сфері технічних інновацій та впровадження STEM-освіти в освітню систему України. Автор проводить аналіз впровадження STEM-освіти в освітні процес України, зокрема в систему закладів загальної середньої освіти, роботу НЦ МАН та проведення різноманітних конкурсів. Стаття базується на теоретичних методах та аналізі наукової літератури, законодавства. Дослідження також описує ініціативи уряду щодо впровадження STEM-освіти, включаючи надання обладнання для закладів загальної середньої освіти. Зокрема, розглядаються етапи впровадження STEM в початковій, середній та старшій школі закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО), приділяючи увагу прикладам, як LEGO конструктори та інше обладнання для STEM-кабінетів впроваджується в освітній процес. Важливим аспектом є опис критеріїв наведених в оголошенні МОН «Про прийом заявок на оснащення навчальних кабінетів та STEM-лабораторій» щодо обрання закладів загальної середньої освіти для отримання обладнання для STEM-кабінетів.

За результатами проведеного дослідження з’ясовано, що заклади загальної середньої освіти в нашій країні, протягом 2020-2023 років, поступово отримують STEM-кабінети за підтримки уряду та обласних адміністрацій. Однак реалії сьогодення нашої держави не дають можливості для охоплення всіх учнів ЗЗСО нашої держави даним видом діяльності.

Наша країна успішно розвиває освітню систему, орієнтовану на формування творчого мислення та створення основ для STEM-освіти серед молодого покоління. Проте існують перешкоди для повноцінного впровадження STEM-освіти, такі як відсутність необхідної кількості належно обладнаних дослідницьких лабораторій у загальноосвітніх закладах освіти, недостатня мотивація у сфері науки серед молоді (необхідно залучити більше учнів до науково-технічної роботи) та необхідність активізації співпраці між закладами загальної середньої освіти, закладами вищої освіти, науковими установами та інноваційними компаніями.

Посилання

Донець Н. В., Донець І. П., Трифонова О. М. Формування складових елементів STEM-компетентності учнів під час вивчення фізики засобами цифрових технологій. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2023. № 2. С. 20–25. URL: https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-2-3 (дата звернення: 06.01.2024)
Про результати проведення III етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у 2021/2022 навчальному році: Наказ Міністерства освіти і науки України № 732. Головна | Міністерство освіти і науки України. URL http://surl.li/duhom (дата звернення: 10.01.2024)
В столичній школі облаштували наукову STEAM-лабораторію. Офіційний інтернет-портал Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації: веб-сайт. URL: https://shev.kyivcity.gov.ua/news/12936.html (дата звернення: 26.12.2023)
ORT STEM CUP. ORT-STEM: веб-сайт. URL:http://stem.ort.org/?portfolio=ort-stem-cup (дата звернення: 11.01.2024)
STEM-фестиваль ROBOTICA+ROBOFIRST 2023. Фестиваль робототехніки: веб-сайт.URL: https://robotica.in.ua/fest-schedule/ (дата звернення: 11.01.2024)
Віртуальний STEM-центр Малої академії наук України: веб-сайт. URL: https://stemua.science/ (дата звернення: 11.01.2024)
Всеукраїнський конкурс SuperUrok2022. EDPRO: веб-сайт. URL: https://edpro.ua/superurok2022 (дата звернення: 11.01.2024)
STEM-освіта. Гімназія №59 імені О.М. Бойченка міста Києва: веб-сайт. URL: http://gymnasium59.org.ua/stem-osvita/ (дата звернення: 11.01.2024)
LEGO - розвиток в дітей навичок ХХІ століття. Департамент освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації: веб-сайт.URL: http://surl.li/pddae (дата звернення: 11.01.2024)
На Кіровоградщині створять чотири STEM-лабораторії для школярів. Департамент освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddcu (дата звернення: 10.01.2024)
Учні обласного наукового ліцею освоюють цифрову навчальну лабораторію фізики. Департамент освіти і науки Кіровоградської облдержадміністрації: веб-сайт. URL: http://surl.li/pdddq (дата звернення: 11.01.2024)
Засоби та обладнання STEM. Інститут модернізації змісту освіти : веб-сайт. URL: https://imzo.gov.ua/stem-osvita/zasobi-ta-obladnannya-stem/ (дата звернення: 11.01.2024)
Шкільна STEM-лабораторія КЗ «Ліцей Науковий» КЗ «Ліцей» Науковий: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddid (дата звернення: 11.01.2024)
МОН оголошує прийом заявок на оснащення навчальних кабінетів і STEM-лабораторій у 2020 році – заявки приймаються до 13 червня. Міністерство освіти і науки України: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddin (дата звернення: 06.01.2024)
Визначили найкращих школярів-винахідників України: фінал STEAM House. Освіторія: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddjr (дата звернення: 09.01.2024)
Школи Дніпропетровщини отримують нове обладнання для кабінетів та STEM-лабораторій. Пильний погляд: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddlq (дата звернення: 11.01.2024)
На Буковині у п'яти школах створили STEM-лабораторії. Суспільне новини: веб-сайт. URL: https://suspilne.media/156289-na-bukovini-u-pati-skolah-stvorili-stem-laboratorii/ (дата звернення: 10.01.2024)
У житомирському ліцеї №23 відкрили четверту STEM-лабораторію в місті. Суспільне новини: веб-сайт. URL: http://surl.li/pddou (дата звернення: 11.01.2024)
Упровадження STEM-освіти в умовах інтеграції формальної і неформальної освіти обдарованих учнів: методичні рекомендації/ Поліхун Н. І., Постова К. Г., Сліпухіна І. А., Онопченко Г. В., Онопченко О. В. Київ: Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2019. 80 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/286032301.pdf (дата звернення: 27.12.2023)
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Донець, Н. В. (2024). STEM-ОСВІТА – ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ВПРОВАДЖЕННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 154-160. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-154-160