ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Анотація
Стаття присвячена питанню формування англомовної комунікативної компетентності як компоненту професійної діяльності майбутніх менеджерів під час навчання в закладах вищої освіти України. Автор наводить мету, об’єкт, предмет і завдання дослідження; аналізує наукову літературу, розробки українських та зарубіжних вчених із проблеми, що вивчається, та освітньо-професійну програму підготовки здобувачів вищої освіти «Менеджмент»; проводить анкетування, діагностичні бесіди, вивчає педагогічний і методичний досвід, якісно та кількісно аналізує експериментальні дані. Теоретична значущість дослідження полягає у визначенні основних теоретичних положень побудови моделі формування англомовної комунікативної компетентності майбутніх менеджерів у системі вищої освіти, в уточненні понять «англомовна комунікативна компетентність сучасного менеджера» та «комунікативна готовність майбутнього менеджера». Практична значущість – у розробленні науково-методичного забезпечення та рекомендацій, які є основою для вдосконалення якості професійної англомовної підготовки майбутніх управлінців.
У роботі розкривається сутність та зміст англомовної комунікативної компетентності сучасного менеджера; визнаються основні вимоги до вивчення англійської мови в закладах вищої освіти, що готують фахівців із вказаної спеціальності; надається опис розробленої моделі формування англомовної комунікативної компетентності майбутніх менеджерів у процесі вивчення іноземної мови; виявляються та експериментально обґрунтовуються педагогічні умови успішної реалізації зазначеної моделі. Згідно результатів дослідження, у змісті професійної діяльності майбутнього менеджера виділяється комунікативний інваріант; у студентів формуються комунікативні здібності та потреби у спілкуванні; створюється програмно-методичне забезпечення задля ефективнішого вивчення англійської мови; здійснюються контроль і корекція даного процесу на основі виявлення рівня сформованої англомовної комунікативної компетентності; наводиться головна структурна особливість змісту навчання англійської мови немовних спеціальностей, що полягає в її розподілі на два модулі: основний, який освоюється всіма студентами незалежно від профілю професійної освіти, та професійно-спрямований, або варіативний.
Посилання
Браніцька Т. Р. Міжкультурна компетентність як важливий чинник професійної діяльності фахівців соціальної сфери. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2019. Вип. 1 (44). URL : http://orcid.org/0000-0003-4503-3140 (дата звернення : 20.10.2023).
Варнавська І. Проблеми формування комунікативної компетентності здобувачів економічних спеціальностей. Український педагогічний журнал. 2022. (3). С.116–122. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-3-116-122.
Гальчун Н. Теоретичне осмислення поняття міжкультурної компетентності в сучасних наукових дослідженнях. Інноваційна педагогіка. Одеса, 2021. Вип. 35. С. 157–163. URL : https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/35.32.
Панченко В. А., Галета Я. В., Черненко О. В. Oснови менеджменту : навчальний посібник для студентів економічних спеціальностей. Дніпро : Середняк Т. К., 2019. 452 с.
Харченко А.О. Проблеми формування професійної культури в системі підготовки менеджерів. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : зб. наук. праць / За ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г Романовського. Харків : НТУ «ХПІ», 2007. Вип. 15-16 (19-20). С. 88–96.
Стандарт вищої освіти. URL https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/073-Menedzhment.bakal.06.04.22.pdf.