ВИЗНАЧЕННЯ КОМПОНЕНТІВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ТА БАЗОВОЇ ШКОЛИ В СИСТЕМІ «ВЧИТЕЛЬ – УЧНІ»

  • Наталія Анатоліївна Іваницька Чернігівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №35 https://orcid.org/0000-0002-1422-1176
Ключові слова: компетентності вчителів, початкова та базова школа, дослідницька діяльність, система «вчитель – учні»

Анотація

У статті на основі чинних нормативних документів для закладів загальної середньої освіти обрано професійні компетентності, які є спільними для вчителів початкової та базової школи та визначають їх дослідницьку діяльність. Спираючись на сучасні психолого-педагогічні дослідження, обґрунтовано відмінності між поняттями «науково-дослідницька діяльність» та «дослідницька діяльність» вчителя. Проведено аналіз особливостей навчання учнів початкової та базової школи для виявлення компонентів науково-дослідницьких компетентностей вчителів загальноосвітньої школи. Розглянуто професійну діяльність педагогічних працівників, яка спрямована на організацію дослідницької роботи учнів в системі педагогічної взаємодії «вчитель-учні».

На основі Державного стандарту початкової освіти, Типових освітніх програм початкової освіти для першого та другого циклів навчання визначено компетентності вчителя початкової школи, які дозволяють організувати дослідницьку діяльність молодших школярів при викладанні навчальних предметів природничо-математичного циклу («Математика», «Дизайн і технології», «Інформатика») та інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Спираючись на зміст, очікувані результати та види навчальної діяльності, регламентовані Модельними навчальними програмами для базової школи з природничої, інформатичної, технологічної освітніх галузей, аргументовано, що в основі організації дослідницької діяльності учнів початкової та базової школи в системі професійної взаємодії «вчитель-учні» – предметно-методична компетентність вчителів, яка є складовою їх професійної компетентності та науково-дослідницьких компетентностей. Проаналізовано, що методика формування дослідницьких компетентностей учнів початкової та базової школи буде відрізнятися, оскільки передбачає від педагогічних працівників уміння адаптувати зміст, завдання навчального матеріалу до вікових та індивідуальних особливостей учнів, що дозволило виділити такі компоненти науково-дослідницьких компетентностей вчителів: предметно-методичний, STEM-інтегративний, технологічно-цифровий, проєктивний.

Посилання

Барбаш В., Глєбова Л., Мехеда А. Науково-дослідницька діяльність у процесі формування професійної компетентності студентів-інформаційників. Society. Document. Communication. 2020. № 10. С. 216–239. URL: http://surl.li/gawda (дата звернення: 04.02.2024).
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова КМУ від 30.09.2020 р.№898. URL: https://cutt.ly/UXdryVf (дата звернення: 04.02.2024).
Державний стандарт початкової освіти : Постанова КМУ від 21.02.2018 р. № 87. URL: http://surl.li/cvjla (дата звернення: 04.02.2024).
Науково-дослідницька робота у практичній підготовці майбутнього вчителя інформатики / О. Кобильська та ін. Фізико-математична освіта. 2022. Т. 37, № 5. С. 31–36. URL: http://surl.li/gawpx (дата звернення: 04.02.2024).
Любчак Н. Теоретичні аспекти визначення сутності дослідницької компетентності майбутнього вчителя. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія. 2013. № 39 (4). С. 33–40. URL: https://cutt.ly/FXIzzZE (дата звернення: 04.02.2024).
Модельна навчальна програма «Інформатика. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти» : від 12.07.2021 р. URL: http://surl.li/buhyi (дата звернення: 04.02.2024).
Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» : від 12.07.2021 р. URL: http://surl.li/butko (дата звернення: 04.02.2024).
Модельна навчальна програма «Робототехніка. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти : від 12.07.2021 р. URL: http://surl.li/cimkw (дата звернення: 05.02.2024).
Модельна навчальна програма «Технології. 5–6 класи» для закладів загальної середньої освіти : від 12.07.2021 р. URL: http://surl.li/afuoh (дата звернення: 04.02.2024).
Модельна навчальна програма «SТEM. 5-6 класи (міжгалузевий інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти : від 12.07.2021 р. URL: http://surl.li/cmxjg (дата звернення: 05.02.2024).
«Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» : наказ М-ва розвитку економіки, торгівлі та сіл. госп-ва від 23.12.2020 р. № 2376. URL: https://cutt.ly/1Xs7v5X, (дата звернення: 02.02.2024).
Норкіна О.В. Розвиток дослідницької компетентності вчителів математики засобами інформаційно-комунікативних технологій : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». Умань, 2017. 23 с.
Типові освітні програми початкової освіти для І циклу (1-2 класи). URL: http://surl.li/dkqx (дата звернення: 04.02.2024).
Типові освітні програми початкової освіти для ІІ циклу (3-4 класи). URL: http://surl.li/cvuza (дата звернення: 04.02.2024).
Труфкіна М. Науково-дослідницька культура педагога як ціль сучасної освіти. Конференції. URL: http://surl.li/gaxhp (дата звернення: 02.02.2024).
Черненко Г. М. Формування предметно-методичної компетентності у майбутніх учителів закладів початкової освіти. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2021. № 94. С.129 – 134. URL: https://cutt.ly/jXs73xn (дата звернення: 03.02.2024).
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Іваницька, Н. А. (2024). ВИЗНАЧЕННЯ КОМПОНЕНТІВ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ТА БАЗОВОЇ ШКОЛИ В СИСТЕМІ «ВЧИТЕЛЬ – УЧНІ». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 107-111. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-107-111