ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА – ПЕРШИЙ КРОК ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СЕБЕ ЯК ПЕДАГОГА

Ключові слова: педагогічна практика, позашкілля, гурткова робота, структура знань, критичне мислення, проєкти, рефлексія

Анотація

Практична робота здобувачів освіти педагогічного напрямку є особливо важливою тому, що дає їм змогу краще пізнати себе та визначитися – чи залишаться вони в освіті, чи здатні працювати з дітьми, чи мають хист до спілкування, вміння передавати знання. І чим раніше розпочнеться така робота, тим краще. У цьому сенсі запропонована здобувачам освіти навчально-наукового фізико-технологічного інституту Волинського національного університету імені Лесі Українки психолого-педагогічна навчальна практика відіграє роль першого педагогічного стажування у закладі освіти. Причому, пропонується пройти таке стажування і як керівник гуртка позашкілля, і як учитель-предметник, і як класний керівник. Автори ставили за мету роботи розкрити сенс практики та показати її місце у підготовці учителів фізики, астрономії та інформатики закладу загальної середньої освіти. На прикладі роботи здобувачів освіти у Центрі позашкільної освіти Волинської обласної ради розглянуто можливі види діяльності під час практики та наведено конкретні приклади індивідуальної, групової діяльності та їх вплив на розвиток особистості. Гуртки науково-технічної творчості – це хороший приклад для створення мотиваційного середовища для освіти та розвитку через проєктну діяльність. У роботі розглянутий сенс психолого-педагогічної діяльності вчителя в такому витонченому методичному напрямку, як проєктна робота учнів в межах гуртків науково-технічної творчості. Акцент проєктної діяльності зроблений, як на психологічному, так і на педагогічному аспекті роботи, коли фундаментом проєкту є створення фізичного пристрою або відповідної моделюючої програми. Визначено місце рефлексії здобувачів освіти над психолого-педагогічною практикою та її аналіз, що сприяє самовдосконаленню та розвитку здобувачів освіти, формує у них вміння критично оцінювати свою діяльність і постійно працювати над покращенням своєї професійної компетентності. Практика надає незамінний досвід, який допомагає зрозуміти, як виглядає реальна робота у вибраній професії. Психолого-педагогічна практика – це можливість побачити справжню роботу у сфері освіти, відчути радість від внеску у майбутнє нового покоління, розробити власну стратегію розвитку, як майбутнього агента Нової української школи.

Посилання

Антикуз О. В. Навчальні проекти з фізики. Х.: Основа, 2018. 128 с.
Белан Т. Г. Психолого-педагогічна підготовка майбутніх педагогів-інженерів. Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Серія: Педагогічні науки : [зб. наук. ст.]. Київ, 2019. Вип. 144. С. 13–19. DOI: https://doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.02
Велігин П. М. Проєкти з фізики як засіб розвитку науково-пошукових здібностей учнів. Вісник Кам’янець-подільського національного університету імені Івана Огієнка Фізико-математичні науки. Кам’янець-Подільський. 2023. Випуск 16. С.14-15.
Головіна Ніна Психолого-педагогічна навчальна практика здобувачів освіти навчально-наукового фізико-технологічного інституту (методичні рекомендації) (протокол НМР № 1 від 27 вересня 2023 р.). Луцьк, 2023. 44 с. https://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/23326
Методичні рекомендації щодо організації та проведення психолого-педагогічної практики у Волинському національному університеті імені Лесі Українки, затверджені 29 червня 2022 року (протокол № 8 Вченої ради від 28.06.2022) http://surl.li/ptnsb
Мацюк В.М. Роль педагогічної практики у формуванні професійних компетенцій майбутніх учителів фізики. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи: матеріали VІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (м. Тернопіль, 8 квіт., 2021). Тернопіль, 2021. С. 54–56. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/729129/1/Dig_TNPU_2021%20(Macyuk).pdf (дата звернення: 31.01.2024). Назва з екрана.
Нечипоренко К. П., Кипиченко Н. С. Теоретико-методичний аналіз організації педагогічної практики: вітчизняний та зарубіжний досвід. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. пр. Київ, 2017. Вип. 21. С. 275–286. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/20554/ (дата звернення: 30.01.2024). Назва з екрана.
Нові підходи до організації та ефективного проведення практик в кризових умовах: матеріали між факультет. навч.-метод. семінару. Тернопіль: Вектор, 2020. 60 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/ 123456789/23791 (дата звернення: 30.01.2024). Назва з екрана.
Освітньо професійна програма Середня освіта. Фізика, 2023. URL: http://surl.li/qoslj
Троян Ірина. Як полегшити майбутнім вчителям вхід у професію: педагоги-практики готують проєкт із менторства. “Нова українська школа”, 2024 URL: https://nus.org.ua/articles/yak-polegshyty-majbutnim-vchytelyam-vhid-u-profesiyu-pedagogy-praktyky-gotuyut-proyekt-iz-mentorstva/
Школа О. Педагогічна практика в системі фахової підготовки майбутнього вчителя фізики електронний ресурс. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 2013. Вип. 4(1). С 272-277. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nz_pmfm_2013_4(1)__64 (дата звернення: 30.01.2024).
Piaget, J. Intellectual Evolution from Adolescence to Adulthood. Human Development. 1972. Т. 15, № 1. p. 1–12.
Miller George A. The Magical Number Seven, Plus or Minus Two. The Psychological Review. 63, 1956. №2, p. 81–97.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Головіна, Н. А., Головін, М. Б., & Калугіна, І. М. (2024). ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА НАВЧАЛЬНА ПРАКТИКА – ПЕРШИЙ КРОК ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ ДЛЯ РЕАЛІЗАЦІЇ СЕБЕ ЯК ПЕДАГОГА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 85-94. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-85-94