ЕФЕКТИВНІ ПРИЙОМИ STEM-НАВЧАННЯ

  • Василь Ярославович Гайда Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти https://orcid.org/0000-0003-3077-2311
Ключові слова: інформаційні технології, освітній процес, підвищення кваліфікації, прийоми навчання, STEM-освіта

Анотація

У статті звертається увага на те, що прогресивні зміни в області цифрових технологій детермінують модернізацію та реформування системи освіти. Опанування компетенцій сучасних професій потребує різнобічної підготовки та набуття знань і вмінь із різних галузей, які охоплює STEM-освіта. Важливими завданнями STEM-освіти є формування навичок розв’язання складних та комплексних практичних проблем, креативних якостей, критичного мислення та когнітивної гнучкості, ключових компетентностей, природничої грамотності тощо. Однак однією із найважливіших проблем впровадження STEM в освітній процес закладів загальної середньої освіти є підготовка вчителя. Адже з кожним роком все більша кількість педагогів цікавляться STEM-підходами, які посилюють зацікавленість окремим навчальним предметом та забезпечують практикоорієнтованість навчання. В ході опитування було встановлено, що понад 80 % учителів вважають, що організація освітнього процесу на основі пошукового підходу з елементами практичного навчання є ефективними прийомами впровадження STEM-освіти та близько 77 % педагогів неодмінним атрибутом успішного навчання бачать мотивацію і заохочення, як важливу основу діяльнісного підходу в освіті. З метою ефективної реалізації STEM-освіти, у зміст програм підвищення кваліфікації вчителів природничої освітньої галузі внесено теоретичні та практичні питання, що сприяють опанування учителями різноманітних прийомів та методик ефективної організації STEM-орієнтованого навчання. Серед прийомів, які можна застосовувати в освітньому процесі автори виокремлюють: практичне, проблемне, проектне навчання, міждисциплінарний підхід, застосування інтерактивних технологій, підтримка вчителів, гейміфікація, позашкільні STEM-програми та клуби, співпраця та комунікація, які можна комбінувати та адаптувати відповідно до потреб учнів та можливостей закладу освіти. Кожен із висвітлених у статті підходів може бути ефективним, але варто враховувати індивідуальні потреби та інтереси учнів при розробці програми STEM-навчання. Важливо створити стимулююче та підтримуюче середовище для розвитку STEM-навичок учнів.

Посилання

Гриневич, Л.М., Морзе, Н.В., Вембер, В.П., Бойко, М.А. Роль цифрових технологій у розвитку екосистеми STEM-освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 83, 3.Червень 2021. С. 1–25. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v83i3.4461.
Гайда В.Я., Кавецький В.Є. Особливості підвищення кваліфікації вчителів природничої освітньої галузі в контексті розвитку STEM-освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 210. C. 83-89.
Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Розпорядження Кабінету міністрів від 5 серпня 2020 р. № 960-р
Колток Л., Iваник Н. Упровадження STEM-освіти в освітній процес Нової української школи. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка»,2020. Том 3, № 27. С. 133-136
Ночевчук М. Впровадження елементів STEM-освіти у навчання математики та фізики. URL: https://vseosvita.ua/library/statta-na-temu-vprovadzenna-elementiv-stem-osviti-u-navcanna-matematiki-ta-fiziki-84380.html.
Методичні рекомендації щодо розвитку STEM-освіти в закладах загальної середньої та позашкільної освіти у 2023/2024 навчальному році. Наказ ДНУ «ІМЗО» від 28.12.2022 №73 URL: https://drive.google.com/file/d/1XohXNsGS5xfSqFlxyen_QKZJ0ifi1HFj/view (Дата звернення 26 вересня 2023 року).
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Нац. акад. пед. наук України; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ: Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Садовий М.І., Соменко Д.В., Трифонова О.М. Робототехнічні комплекти в освітньому процесі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: Серія педагогічна. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2021. Вип. 27. С. 125–128.
Сальник І. В., Соменко Д. В., Сірик Е. П. Використання платформи ARDUINO у підготовці вчителів фізики до STEM орієнтованого навчання. Інформаційні технології і засоби навчання. 2023. Том 95, №3. С. 124-142.
Сакунова Г.В., Мороз І.О.. STEM-освіта: зарубіжний досвід та перспективи розвитку в Україні. Наукові записки, серія: педагогічні науки. Випуск 168, С.204-208, 2019.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Гайда, В. Я. (2024). ЕФЕКТИВНІ ПРИЙОМИ STEM-НАВЧАННЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 81-85. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-81-85