ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

  • Галина Володимирівна Войтків Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника https://orcid.org/0000-0002-2158-9577
Ключові слова: групові форми роботи, кооперативне навчання, освіті цілі, фізика, навчання у співпраці

Анотація

В статті досліджено групові форми роботи, як ефективні способи організації навчальної діяльності для формування ключових навичок 21 століття – вміння працювати в команді, що мовою нормативних документів визначено як: вміння підтримувати конструктивні ідеї інших осіб, сприяти їх реалізації, вміння бути відповідальним за прийняття виважених рішень під час власної і групової діяльності, вміння співпрацювати в групі під час розв’язання проблем, досліджень природи, реалізації проектів, цінувати внесок кожного в діяльність групи, усвідомлювати переваги конструктивної співпраці для розв’язання проблем. Ці якості та навички можна формувати, використовуючи у навчальному процесі сучасні освітні технології групової форми навчання – технологію кооперативного навчання. Виокремлено технологію кооперативного навчання, як форму роботи в групі, яка сприяє отриманню спільного результату через виконання індивідуальних завдань та співпрацю учасників групи. Описано характеристики кооперативного навчання, що відрізняють його від навчання в групі. Подано характерні елементи кооперативного навчання, такі як позитивна взаємозалежність, індивідуальна відповідальність, особистісне сприяння, міжособистісне спілкування, групове опрацювання та можливі способи їх забезпечення у навчальному процесі. В статті зроблено класифікацію кооперативних груп на неформальні, формальні та базові, а також описано стратегії формування формальних та базових кооперативних груп. Запропоновані кроки технології організації навчання у співпраці, серед яких: вибір стратегії, підбір завдань, підбір технік супроводу та оцінювання, що включає оцінювання вчителем, самооцінювання та взаємооцінювання. Досліджено, що на уроках фізики групові форми роботи не тільки забезпечують формування соціальної компетентності, але й сприяють розширення знань учнів з теми, при умові опрацювання учнями групи різних питань та поглибленню знань, при умові розгляду одного питання усіма учнями однієї групи. Використання технологій кооперативного навчання є зручним для розв’язання інтегрованих завдань PISA, під час виконання лабораторних та проектних робіт.

Посилання

Андерсон Л.В., Кратвол Р.В. Таксономія для навчання, викладання та оцінювання: перегляд таксономії освітніх цілей Блума: повне видання. Нью-Йорк: Лонгмен, 2001.
Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі: монографія. Запоріжжя: Просвіта, 2000. 160 с.
Державний стандарт базової середньої освіти 2020. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyi-serednoyi-osviti
Джонсон Д. Активне навчання: співпраця в класі. Інтерактивна книга. Едіна, 1998. 328 с.
Житник Б.О. Методичний порадник: форми і методи навчання.- Харків, Основа, 2004. С.71-73
Каган, С., Стенлев Дж. Кооперативне навчання: структури. Данія. Оддер, 2006.
НУШ: ресурсний центр. Оцінювання обов’язкових результатів навчання за новим Державним стандартом базової середньої освіти, 2023. URL: https://nushub.org.ua/news/oczinyuvannya-obovyazkovyh-rezultativ-navchannya-za-novym-derzhavnym-standartom-bazovoyi-serednoyi-osvity/
Пометун О. І. Організація кооперативного навчання учнів: про що варто пам’ятати. URL: https://lib.iitta.gov.ua/713774/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D1%82%D1%83%D0%BD3.pdf
Сидоренко В. Технологія кооперативного навчання в процесі формування комунікативної компетентності учнів 5-7 класів (дидактичний інструментарій) / В. Сидоренко // Українська мова і література в школі наук.-метод. журнал. Київ. 2014. № 8. С. 8-15.
Шарко В.Д. Форми організації навчальної діяльності учнів з фізики / Методичний посібник для студентів, працівників методичних служб, викладачів вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти. Херсон: Видавництво ХНТУ. 2008. 176 с.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Войтків, Г. В. (2024). ТЕХНОЛОГІЇ КООПЕРАТИВНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 77-80. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-77-80