ЗАСОБИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ЗВО

  • Тетяна Василівна Романенко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-9790-2718
  • Анна Валеріївна Ткаченко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5326-1840
  • Володимир Миколайович Власенко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-1593-9937
Ключові слова: штучний інтелект, інформаційно-комунікаційна взаємодія, заклади вищої освіти

Анотація

У статті проаналізовано засоби використання штучного інтелекту у закладах вищої освіти. Представлено фактори впливу на специфіку сучасного закладу вищої освіти, зокрема, цифровізації освітньої взаємодії. Широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання спонукає до появи нових форм процесу навчання, застосування цифровізованих методик та різних моделей педагогічної взаємодії між викладачами та здобувачами освіти.

У результаті проведеного аналізу визначено та охарактеризовано основні напрямки впровадження штучного інтелекту в систему вищої освіти для інформаційно-комунікаційної взаємодії, розглянуто способи використання інструментів штучного інтелекту для інформаційно-комунікаційної взаємодії в закладах вищої освіти, виокремлено найпопулярніших інструментів штучного інтелекту для студентів та викладачів.

Виділено та охарактеризовано найбільше поцінні інструменти штучного інтелекту для інформаційно-комунікаційної взаємодії, зокрема, за допомогою яких можна забезпечувати ефективну цифрову взаємодію із майбутніми фахівцями навіть у рамках дистанційного навчання, активізовувати розвиток цифрового інтелекту здобувача, урізноманітнювати навчальний процес завдяки створенню та вирішення творчих завдань та інше. До таких слід віднести: GhatGPT, Tome, Parlay genie, Otter.ai, Perplexity, Deepai, Paintbytext, Microsoft Designer, Pictory, Got feedback, Syntea, Gradescope, Notion, Tutor.ai, Copyscape, Mendeley, Code breaker byte.

Однак, слід звертати увагу на правильність вибору інструменту штучного інтелекту для певних видів потреб. Зокрема, у виборі інструментів штучного інтелекту для навчання, де є певні фактори, які слід враховувати, тобто, щоб вибір інструменту штучного інтелекту відповідав потребам запиту.

Використання штучного інтелекту у вищій освіті є багатообіцяючим тому, що комп’ютерні технології стрімко розвиваються, а штучний інтелект буде відігравати все більше значимішу роль для навчання. Зокрема, нині існуючі прогнози щодо використання штучного інтелекту для інформаційно-комунікаційної взаємодії складаються з інтелектуальних систем навчання, які забезпечать освітній процес ще більшим персоналізованим та адаптивним навчанням здобувачів.

Тому, очікується, що штучний інтелект призведе до революції в онлайн-освіті. Та з використанням дистанційної освіти, інструменти штучного інтелекту допомагатимуть проводити гнучке навчання незалежно від місця знаходження учасників навчального процесу.

Для спільної роботи здобувачів у віртуальних класах та платформах на основі штучного інтелекту можна покращити загальний досвід онлайн-навчання, посприяти інформаційно-комунікаційної взаємодії між студентами та викладачами.

Посилання

11 технологій штучного інтелекту, які 3допоможуть зробити навчання ефективнішим. URL: https://znayshov.com/News/Details/11_tekhnolohii_shtuchnoho_intelektu_Yaki_dopomozhut_zrobyty_navchannia_efektyvnishym.
Best AI Tools for Students. URL: https://www.iu.org/blog/ai-and-education/best-ai-tools-for-students/ .
How AI-Powered Chatbots Can Improve Communication in Higher Ed? URL: https://www.hurix.com/how-ai-powered-chatbots-can-improve-communication-in-higher-ed/.
Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І., Базелюк, О., Базелюк, Н., Слободянюк, О. (2023). Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», № 15. – С. 66-82. URL: https:// doi.org/10.31874/2520- 6702-2023-15-66-82.
Мар’єнко М., Коваленко В. ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ТА ВІДКРИТА НАУКА В ОСВІТІ / Фізико-математична освіта / Том 38, № 1 / Vol. 38, No 1 (2023). – С. 48-53. URL: https://lib.iitta.gov.ua/734475/1/2023-381-marienkokovalenko.pdf.
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. Том 38, № 1 / Vol. 38, № 1 (2023). – С. 48-53.
Романенко Т.В., Русіна Н.Г. Переваги та недоліки 1використання ChatGPT у навчальному процесі. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. – Черкаси, 2023. – С. 149-151. URL: https://conference.ikto.net/pub/akit_2023_13-19march.pdf .
Яценко О.І. Технології штучного інтелекту: основні напрямки впровадження в освітній процес закладу вищої освіти. URL: http://eprints.zu.edu.ua/37808/1/Yatsenko.pdf.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Романенко, Т. В., Ткаченко, А. В., & Власенко, В. М. (2024). ЗАСОБИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ У ЗВО. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 44-50. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-44-50