ОРГАНІЗАЦІЯ ОПИТУВАНЬ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО ГОТОВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВОЄННИЙ ЧАС В УКРАЇНІ

Ключові слова: опитування, моніторинг, вчитель, моніторинг якості освіти, заклади загальної середньої освіти, готовність до використання ІКТ

Анотація

В статті представлено підходи до організації опитувань громадської думки вчителів в Україні у воєнний час. Подано приклади ставлення вчителів до використання ІКТ для організації освітнього процесу в 2022 та 2023 роках. Окреслено переваги і недоліки таких досліджень у період цифровізації освітніх та суспільних процесів. Представлено зарубіжний досвід та проаналізовано здобуток вітчизняних дослідників з питань організації моніторингових досліджень якості освіти та у контексті цифровізації освітніх процесів.

У роботі висвітлено наслідки негативного впливу COVID-карантину та воєнної російської агресії на освітні результати учнів та професійну компетентність і готовність вчителів використовувати ІКТ для викладання та навчання. Виокремлено переваги та недоліки процесу цифровізації освіти у контексті воєнного часу в Україні. Обґрунтовано доцільність проведення постійного моніторингу готовності вчителів до використання ІКТ. Встановлено, що постійний моніторинг та опитування, що відбуваються онлайн, є тим інструментом, що не тільки демонструє стан готовності та компетентності вчителів до використання ІКТ, а й надає можливість окреслити перспективи для професійного зростання педагогів, створює поле для подальшого впровадження інновацій у освітній галузі. Окреслено основні підходи до організації громадської думки опитування вчителів щодо їхньої готовності використовувати цифрові засоби у професійній діяльності.

Визначено перспективи подальших досліджень у сфері готовності до використання ІКТ вчителями, до яких віднесено вдосконалення інструментів опитування та моніторингу, включення таких аспектів, як забезпечення прав та можливостей вчителів та учнів користуватись якісними освітніми послугами, цифровими технологіями, доступ до цифрових ресурсів, сталий розвиток, дотримання академічної доброчесності при використанні Інтернету, забезпечення безпечного використання ІКТ та захисту персональних даних дітей та дорослих у освітньому процесі. Окреслено перспективи використання результатів моніторингових досліджень в реалізації освітньої політики для подолання освітніх втрат.

Посилання

10% освітньої інфраструктури України постраждало від обстрілів Росії. Журнал Forbes Ukraine. URL: http://surl.li/qlegq (дата звернення 12.02.2024).
Hobson, K., Mayne, R. & Hamilton, J. (2013). Step by step guide to monitoring and evaluation. URL: https://transitionnetwork.org/wp-content/uploads/2016/09/Monitoring-and-evaluation-guide.pdf (дата звернення 12.02.2024).
Safaryan N. Methodological issues of education monitoring and evaluation. International Journal of Learning and Teaching, 12(4), 2020. 176–183. https://doi.org/10.18844/ijlt.v12i4.4615
Аналітична довідка щодо питань організації навчання у закладах фахової передвищої освіти у 2021/2022 навчальному році в умовах воєнного стану (за результатами онлайн-анкетування адміністрації закладів освіти). Державна служба якості освіти. URL: Analitika_FPO_11.05.pdf (дата звернення 12.02.2024).
Вимірювання та компенсація освітніх втрат дітей на рівні громади й закладу освіти. Освітній Обмудсмен. 25 січня 2023. URL: http://surl.li/gdsht (дата звернення 12.02.2024).
Дослідження якості організації освітнього процесу в умовах війни у 2022/2023 навчальному році. (2023) Державна служба якості освіти. URL: http://surl.li/ljpxu (дата звернення 12.02.2024).
Закон України від 19 червня 2022 р. та № 2315-ІХ «Про внесення зміни до розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо врегулювання окремих питань освітньої діяльності в умовах воєнного стану». https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2315-20#Text (дата звернення 12.02.2024).
ЗВІТ за результатами опитування учасників освітнього процесу (батьків учнів/учениць та вчителів) щодо організації освітнього процесу в новому 2022/2023 навчальному році. Державна служба якості освіти. URL: Zvit_SQEua_Opituvannya_onlain-oflain_2022-2023_navchalniy_rik.pdf (дата звернення 12.02.2024).
Моніторинг стандартів освіти / за ред. А. Тайджнмана і Т. Невілла Послтвейта. Львів, 2003. 328 с.
Моніторинг стандартів якості освіти: світові досягнення та українські перспективи/ за ред. О. Л. Локшиної. Київ, 2004. 128 с.
Моніторинг та оцінювання якості освіти: навчально-методичний посібник до курсу / авт.-упоряд. І.В.Єгорова. Івано-Франківськ, 2021. 141 с.
Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання»: аналітичний матеріал від фахівців УЦОЯО. URL: http://surl.li/goznk (дата звернення 12.02.2024).
Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / Г. Бичко та ін. за ред. В. Терещенка та ін., Київ, 2023. 395 с.
Овчарук О.В., Іванюк І.В., Результати онлайн-опитування «Готовність і потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах карантину: січень-лютий 2022» аналітичний звіт. Київ, 2022, 53 с.
Освітні втрати: підходи до вимірювання та компенсації. Cedos. URL: https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/zapyska_osvitni-vtraty.pdf (дата звернення 12.02.2024).
Постанова КМУ від 24 червня 2022 р. №711 «Про початок навчального року під час дії правового воєнного стану в Україні». URL: http://surl.li/cmlrv (дата звернення 12.02.2024).
Разом у класі. Діти з України у польських школах: Потенціали та виклики у розбудові полікультурної школи в контексті війни. Думка вчителів: Звіт про дослідження. Фонд «Школа з класом»(Польща). Київ: Педагогічна думка. 2023. 63 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/735459/ (дата звернення 12.02.2024).
Результати онлайн-опитування «Готовність і потреби вчителів щодо використання цифрових засобів та ІКТ в умовах війни: 2023». Аналітичний звіт/ О. Овчарук, І. Іванюк, О. Гриценчук, І. Малицька. ІЦО НАПН України: 2023. DOI: 10.13140/RG.2.2.25529.34402, 2023.
Опубліковано
2024-03-10
Як цитувати
Овчарук, О. В. (2024). ОРГАНІЗАЦІЯ ОПИТУВАНЬ ВЧИТЕЛІВ ЩОДО ГОТОВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВОЄННИЙ ЧАС В УКРАЇНІ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (212), 29-35. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-212-29-35