ХУДОЖНЯ МЕНТАЛЬНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

  • Олександр Володимирович Кучай Національний університет біоресурсів і природокористування України https://orcid.org/0000-0002-9468-0486
  • Тетяна Миколаївна Стрітьєвич Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6655-678X
Ключові слова: художня ментальність, майбутні учителі, образотворче мистецтво, менталітет, художньо-педагогічна діяльність

Анотація

У статті розкривається формування художньої ментальності майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Визначено, що менталітет є своєрідною здатністю мислення, за допомогою якого формується ціннісне ставлення до реальної дійсності. Менталітет виступає розумовим механізмом, що беруть участь поряд з інтелектом у формуванні свідомості, відбиваючи історичні, культурні та географічні умови життєдіяльності певної спільності та народу. Педагоги є носіями професійного менталітету. Пріоритетними чинниками його формування є соціалізація та педагогічна діяльність. Найважливішими механізмами соціалізації, що формують менталітет, є живе спілкування, ціннісні орієнтації середовища та його предметні умови. У процесі соціалізації відбувається засвоєння національного менталітету, і навіть становлення та розвитку професійного менталітету.конкретизуємо, що професіограма майбутніх учителів образотворчого мистецтва ґрунтується на основі художньо-педагогічної ментальності. Остання поєднує у собі художню ментальність, що властива мистецтву як динамічному, просторовому, синтетичному виду мистецтва, а також педагогічної ментальності, що характерна спільноті вчителів. Визначено художню ментальність як феномен, який синтезує уявлення картини світу з художньо-образотворчим арсеналом мистецтва у художньо-творчих процесах: створення, виконання, інтерпретація, сприйняття, переживання, оцінки художніх творів на основі культурно-історичних, етно-національних, освітньо художніх чинників

Посилання

Безугла М. В. Художня освіченість як компонент духовно-культурної цінності освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 4. 2013. С. 7–11.
Реброва О. Методологічні основи педагогічної ментальності: культурологічний та професійний аспекти, Київ. 2012. 315 с.
Реброва О. Є. Від грамотності до художньої ментальності: до питання результативності освіти майбутніх учителів мистецьких дисциплін. Вісник післядипломної освіти: зб. наук. праць. 3 (16). 2011. С. 129–135.
Рудницька О. П. Мистецтво у розвитку культури майбутніх фахівців. Педагогіка і психологія професійної освіти : результати досліджень і перспективи : збірник наукових праць / ред. кол.: І. А. Зязюн, Н. Г. Ничкало, Л. Л. Товажнянський ; АПН України, Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. К.: [б. в.]. 2003. С. 61–67.
Учитель мистецьких дисциплін у дискурсі педагогічної майстерності: навчально-методичний посібник / І.А. Зязюн, Г.Г. Філіпчук, О.М. Отич та ін.; за наук. ред., передм. і післямова О.М. Отич. Бердянськ: Бердянський державний педагогічний університет, 2013. 340 с.
Хомич Л. О. Парадигмальний підхід як концептуальна основа вищої педагогічної освіти. Професійна освіта: ціннісні орієнтири сучасності : зб. наук. праць / за заг. ред. І. А. Зязюна. К.; Х.: НТУ «ХПІ», 2009. С. 172–178.
Щолокова О. П. Модернізація фахової мистецької освіти у контексті сучасних гуманістичних ідей. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти / М-во освіти і науки України, НПУ ім. М.П. Драгоманова. К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2007. 4 (9): Матеріали II Міжнарод. наук.-практ. конф. Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 26–27 квітня 2007 р. С. 11–14.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Кучай, О. В., & Стрітьєвич, Т. М. (2023). ХУДОЖНЯ МЕНТАЛЬНІСТЬ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 320-323. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-320-323