МЕТОДИКА ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ КОЛЕДЖІВ
Анотація
Стаття присвячена опису методики експериментальної роботи щодо формування громадянської компетентності студентів технічних коледжів. Методика визначається автором як системний комплекс заходів, спрямованих на вирішення єдиної проблеми, що вимагає об’єднання зусиль виконавців. Основне її призначення – цілеспрямованість, упорядкування методів, форм, засобів і дій всіх суб’єктів формування громадянської компетентності студентів з орієнтацією їх на кінцевий результат, не позбавляючи при цьому ініціативи, творчості і самостійності виконавців.
Запропоновані автором заходи були спрямовані на формування когнітивного особистісного та діяльнісного компонентів громадянської компетентності. Основою у формуванні когнітивної складової громадянської компетентності автор вважає здатність оперувати поняттями в площині «громадянськості». Особистісний критерій трактується як визначальний у процесі формування громадянської компетентності студентів, оскільки одним з головних завдань формування громадянської компетентності є перетворення отриманих громадянських знань до особистих переконань як міцної усталеної думки. Формування професійної компетентності за діяльнісним критерієм відбувається в умовах реалізації громадянської позиції на практиці. Для цього широко використовуються імітаційні методи під час тренінгу.
Основними методами формування громадянських понять були: формулювання визначення за ключовими ознаками поняття; складання асоціативних ланцюжків, порівняльний аналіз; створення асоціативно-графічного малюнка поняття; контекстне використання поняття в сюжетно-ілюстративному матеріалі (тематична міні-розповідь, презентація тощо); складання тематичних структурно-логічних схем тощо.
Методика формування громадянської компетентності студентів має за мету вдосконалення цього процесу. Її реалізація здійснюється за такими напрямами:
узгодження цілеспрямованої діяльності студентів, які навчаються за різними освітніми програмами, з метою формування громадянської компетентності;
удосконалення теоретичних і методичних основ формування громадянської компетентності студенті;
інформаційне забезпечення процесу формування громадянської компетентності студентів.
Посилання
Кучинська, І. О. Історико-виховні особливості розвитку ідей громадянськості в Україні (друга половина ХІХ–30-ті роки ХХ століття). [Навчальний посібник]. Кам’янець-Подільський, 2014. 196 с.
Левківський, М. В. Соціально-громадянська відповідальність особистості. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград, 52 (Ч. 1), 2003. С. 44–47.
Макогончук Н. В. Формування громадянської компетентності у майбутніх офіцерів-прикордонників у процесі вивчення дисциплін соціально-гуманітарного циклу : дис. …канд. пед. наук. Хмельницький, 2013. 244 с.
Мірошніченко В. І., Грузевич Т. Ю. Формування громадянської культури старшокласників на основі сімейних традицій. Педагогіка та психологія : збірник наукових праць/ за заг. ред. академіка І.Ф. Прокопенка, проф. С.Т. Золотухіної. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди, 2019. Вип. 61. 207 с. , С. 113–122.
Мацейків, Т. І. Шляхи, форми та методи формування громадянської компетентності учнів ліцею на уроках історії України. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 75, 2020. С. 132 –136.