ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: професійна компетентність; інноваційні технології; дистанційне навчання; змішане навчання; заклади вищої освіти

Анотація

Вища освіта розвивається в контексті швидкого збільшення потоку інформації, глобалізації та потреби в здобутті гарних професійних знань і, відповідно, формуванні компетенцій у найрізноманітніших сферах людської діяльності. Тому майбутня професійна освіта тісно пов’язана з розвитком інформаційних, віртуальних і комунікаційних технологій, спрямованих на зміну змісту освіти, розширення кругозору студентів, персоналізацію та диференціацію навчання. Впровадження карантинних заходів сприяло бурхливому розвитку дистанційного навчання, появі нових технологій, методів та дидактичних прийомів. Одним із можливих варіантів зменшити його виявлені недоліки є розвиток змішаного навчання, яке дозволяє об’єднати позитивні якості очної та дистанційної форм навчання та зменшити їхні недоліки. Наразі використовуються такі синоніми змішаного навчання (bleanded learning) як навчання через технології (technology-mediated), навчання в змішаному режимі (mixed-model instruction), гібридне навчання (hybrid learning) тощо.

Аналіз наукових публікацій дає підстави стверджувати, що моделі змішаного навчання, які наразі реалізуються у вітчизняному освітньому просторі можна умовно поділити на такі види: зміна робочих зон (ротація станцій), ротація лабораторій, перевернутий клас, гнучка модель (індивідуальна ротація). На практиці в закладах вищої освіти не існує чистої моделі із зазначених, зокрема у вітчизняних існують три можливі сценарії такого навчання: аудиторне навчання, доповнене інтернет-ресурсами; аудиторне навчання, доповнене онлайн-компонентами та чергування аудиторних занять з онлайн-заняттями.

Здійснений аналіз теоретичних джерел та результати власного педагогічного пошуку дає підставу констатувати, що завдяки раціональному вибору ресурсів та ефективному плануванню навчального процесу змішане навчання дає здобувачам більше можливостей для отримання якісних знань, ніж традиційне. Запровадження дистанційної форми навчання та її подальше вдосконалення потребує значних зусиль та ресурсів, але може стати одним із ключових напрямів подальшої модернізації вищої освіти.

Посилання

Большаніна С. Б., Диченко Т. В., Чайченко Н. Н. Застосування платформи MIX для організації змішаного навчання загальної хімії здобувачів інженерних спеціальностей на платформі MIX електронного ресурсу Сумського державного університету. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Том 75. № 1. С. 138–152. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v75i1.2577.
Бугайчук К. Л. Змішане навчання: теоретичний аналіз та стратегія впровадження в освітній процес вищих навчальних закладів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2016. Том 54, № 4. С. 1–18. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v54i4.1434.
Даниско О. В., Семеновська Л. А. Генеза та сучасний зміст поняття змішаного навчання в зарубіжній педагогічній теорії і практиці. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Том 65. № 3. С. 1–11. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v65i3.2138.
Лісецький К. А. Модель змішаного навчання в системі вищої освіти. Міжкультурна комунікація в європейському мовному вимірі: Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. 2015. URL: http://www. kamts1. kpi. ua/sites/default/files/files/lisetskyi_model. Pdf. (дата звернення: 01.11.2023).
Осадча К. П., Осадчий В. В., Спірін О. М., Круглик В. С. Стан проблеми організації змішаного навчання у закладах вищої освіти України під час пандемії COVID-19. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022. № 81. С. 235–241. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2022.81.44.
Середа І. В. Реалізація змішаного навчання у підготовці педагогів спеціальної освіти в умовах карантину. Інформаційні технології і засоби навчання. 2022. Том 88. № 2. С. 239–254.
Ткачук Г. В. Теоретичні аспекти та стан впровадження змішаного навчання у закладах вищої освіті України. European vector of Ukraine and Republic of Poland. 2018. № 1. С. 465–485.
Acree L., Gibson T., Mangum N., Wolf M., Kellogg S., Branon S. Supporting school leaders in blended learning with blended learning. Journal of Online Learning Research. 2017. № 3(2). Рр. 105–143.
Asarta C. Schmidt J. The effects of online and blended experience on outcomes in a blended learning environment. The Internet and Higher Education. 2020. № 44. DOI: https://doi.org/100708. 10.1016/j.iheduc.2019.100708
Dziuban C., Graham C., Moskal P., Norberg A., Sicilia N. Blended learning: the new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education. 2018. № 15(1). Рр. 1–16.
Graham Ch. R., Borup J., Archambault L., Short C. R. 4 Skills Essential for Effective Blended Teaching. URL: https://www.blendedlearning.org/4-skills-essential-for-effective-blended-teaching/. (дата звернення: 01.11.2023).
Irvine V. The landscape of merging modalities. Educause. 2020, October 26. URL: https://er.educause.edu/articles/2020/10/the-landscape-of-merging-modalities.
Johnson N. Evolving definitions in digital learning: A national framework for categorizing commonly used terms. Canadian Digital Learning Research Association. 2021. URL: http://www.cdlra-acrfl.ca/2021-cdlra-definitions-report/. (дата звернення: 01.11.2023).
Johnson N., Seaman J., Poulin R. Defining different modes of learning: Resolving confusion and contention through consensus. Online Learning. 2022. № 26(3). Рр. 91–110. DOI: https://doi.org/10.24059/olj.v26i3.3565.
Maxwell Cl. What Blended Learning Is – and Isn’t. URL: https://www.blendedlearning.org/what-blended-learning-is-and-isnt/. (дата звернення: 01.11.2023).
Megahed N., Ghoneim E. Blended Learning. The New Normal for Post-COVID-19 Pedagogy. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL). 2022. № 14(1). DOI: https://doi.org/10.4018/IJMBL.291980.
Singh V., Thurman A. How many ways can we define online learning? A systematic literature review of definitions of online learning (1988-2018). American Journal of Distance Education. 2019. № 33(4). Рр. 289–306.
Smith K., Hill J. Defining the nature of blended learning through its depiction in current research. Higher Education Research & Development. 2019. № 38(2). Рр. 383–397. DOI: https://doi.org/10.1080/07294360.2018.1517732.
Tambunan H., Silitonga M., Sidabutar U. B. Blended Learning in Teaching Technical Teacher Candidates with Various Types of Learning Styles. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL). 2021. № 13(3). DOI: https://doi.org/10.4018/IJMBL.2021070104.
Tong Y., Kinshuk, Wei X. Teaching Design and Practice of a Project-Based Blended Learning Model. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL). 2020. № 12(1). DOI: https://doi.org/10.4018/IJMBL.2020010103.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Пугач, В. М. (2023). ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 307-314. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-307-314