ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STEM-ОСВІТИ У ВИКЛАДАННІ ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ ТА МАТЕМАТИЧНОЇ СТАТИСТИКИ МАЙБУТНІМ ФАХІВЦЯМ З ТРАНСПОРТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЛОГІСТИКИ

Ключові слова: STEM-освіта, методика викладання теорії ймовірностей та математичної статистики, математичне моделювання стохастичних процесів, розрахунок місткості складу

Анотація

Сучасний висококваліфікований фахівець з транспортних технологій та логістики повинен володіти відмінними знаннями з економіки, юриспруденції, математики та інших точних наук, а також уміти застосовувати у своїй роботі інноваційні технології. Ініціативність, креативність та добре розвинуті аналітичні здібності є одним із визначальних факторів успішної кар’єри у сфері транспорту та логістики. Підготовка фахівців високого рівня, які можуть успішно конкурувати на ринку праці не лише вітчизняних, а й зарубіжних компаній, – нагальне питання, яке стоїть перед закладами вищої освіти нашої держави. Впровадження кращих світових технологій у вітчизняну освіту стикається з певними труднощами, які необхідно подолати. Це вимагає, з одного боку, значних зусиль і часових затрат науково-педагогічних працівників, а з іншого – суттєвих фінансових витрат на організацію та забезпечення навчального процесу.

У роботі проаналізовано науково-методичні публікації, які висвітлюють накопичений педагогічний досвід впровадження елементів STEM-освіти у вітчизняних закладах вищої освіти та бачення науковців і педагогів перспектив розвитку цього напряму реформування вищої освіти. Розглянуто методичні особливості та проблеми використання STEM-освіти у викладанні теорії ймовірностей та математичної статистики майбутнім фахівцям з транспортних технологій та логістики. Зокрема, зроблено висновок, що впровадження елементів STEM-освіти допомагає розвивати критичні та аналітичні навички, заохочує здобувачів освіти використовувати свій творчий потенціал, мотивує до вивчення математичних дисциплін. Також у цій статті описано розроблену авторами методику проведення практичного заняття з використанням елементів STEM-технологій, яке можна запропонувати майбутнім фахівцям з транспортних технологій і логістики під час вивчення дисципліни «Теорія ймовірностей та математична статистика».

Посилання

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти), затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 р. No 960-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#Text
Патрикеєва О., Горбенко С., Лозова О., Василашко І. Проблема розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). Проблеми освіти: збірник наукових праць ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти». К. 2021. Вип.2 (95). С. 53–67. URL: https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-95.2021.04
Сліпчишин Л., Стечкевич О. Особливості впровадження STEAM підходу у вищу освіту. Молодь і ринок. 2022. № 2. С. 17–22.
Петренко С. В., Загорулько С. В. Впровадження елементів STEM-освіти для формування навичок критичного мислення у здобувачів освіти сектору безпеки. STEM-освіта: науково-практичні аспекти та перспективи розвитку сучасної системи освіти. Всеукр. наук.-педагог. підвищ. кваліф., 18.10 – 26.11.2021 р. Одеса: Видав. дім «Гельветика», 2021. С. 198–199.
Піндосова Т. С. Використання «кейс-методу» на заняттях з «морської англійської мови» у процесі впровадження STEM-освіти у вищій школі. STEM-освіта: науково-практичні аспекти та перспективи розвитку сучасної системи освіти. Всеукр. наук.-педагог. підвищ. кваліф., 18.10 – 26.11.2021 р. Одеса: Видав. дім «Гельветика», 2021. С. 200-203.
Подлєсний С. В., Тарасов О. Ф. Актуальність використання STEM-STEAM-STREAM-технологій в сфері інженерно-технічної освіти для сталого розвитку економіки України. Вісник Вінницького політехнічного інституту. Вінниця, 2019. № 2. С. 123–129.
Кудзіновська І., Ластівка І., Богатирчук А. Використання елементів STEM-технологій у викладанні математичних дисциплін майбутнім фахівцям авіаційної галузі. Актуальні аспекти розвитку STEAM-освіти в умовах євроінтеграції. І Міжнародна науково-практична інтернет-конференція, 21 квітня 2023 року, м. Кропивницький: ДонДУВС, 2023. С. 167–169.
Вища математика. Теорія ймовірностей. Випадкові події: методичні рекомендації до самостійної роботи / І. О. Ластівка, І. П. Кудзіновська, В. В. Кравченко. К.: НАУ, 2020. 48 с.
Вища математика. Теорія ймовірностей. Випадкові величини: методичні рекомендації до самостійної роботи / І. О. Ластівка, І. П. Кудзіновська, В. В. Кравченко. К.: НАУ, 2022. 44 с.
Теорія ймовірностей і математична статистика: Лабораторний практикум / І. О. Ластівка, І. П. Кудзіновська, Р. В. Горідько. К. : НАУ, 2019. 68 с.
Курсенко Ю. А. Аналіз методів розрахунку місткості складу. Політ-2018. Сучасні проблеми науки. ХVIIІ Міжнар. наук.-прак. конф. (м. Київ, 3-6 квітня 2018 р.), Київ, НАУ, 2018. С. 47–48.
Транспортно-складська логістика гірничих підприємств: навч. посіб. / За ред. В. О. Будішевського, Л. Н. Ширіна. Д.: НГУ, 2010. 433 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/48401538.pdf
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Кудзіновська, І. П., Трофименко, В. І., & Олійник, О. П. (2023). ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ STEM-ОСВІТИ У ВИКЛАДАННІ ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ ТА МАТЕМАТИЧНОЇ СТАТИСТИКИ МАЙБУТНІМ ФАХІВЦЯМ З ТРАНСПОРТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ЛОГІСТИКИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 302-307. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-302-307