ПРАКТИКО-ЗОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ЗАГАЛЬНОПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

  • Неліна Болеславівна Хамська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-5567-9266
  • Анна Юріївна Киналь Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-1315-8283
  • Катерина Степанівна Полянська Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова https://orcid.org/0000-0002-7489-1534
Ключові слова: професійна компетентність, загальнопедагогічна компетентність, структура загальнопедагогічної компетентності, практико зорієнтований підхід, методи навчання

Анотація

У статті обґрунтовано актуальність проблеми формування загальнопедагогічної компетентностії майбутніх учителів. Висвітлено можливості практико-зорієнтованого навчання у формуванні загальнопедагогічної компетентності майбутніх фахівців. Розкрито практичні аспекти цього напряму підготовки майбутнього вчителя на основі використання кращих зразків вітчизняного та зарубіжного педагогічного досвіду з метою пошуку інноваційних підходів до освітньої діяльності.

Розроблено методику формування професійно-педагогічної компетентності у процесі вивчення педагогічних дисциплін, що передбачає цілі, завдання, зміст, форми, методи, прийоми навчання, результативність. Формування професійно-педагогічної компетентності на основі практико-орієнтованого підходу розглядається під час вивчення педагогічних дисциплін: «Методика виховної роботи», «Основи педагогічної майстерності», а також у процесі проведення інструктивно-методичної, позашкільної, виробничої практик здобувачів вищої освіти бакалавра.

Представлено сучасні освітні технології практико-зорієнтованого навчання, які забезпечують формування загальнопедагогічної компетентності: діагностичної – здатністьпроводити вивчення індивідуальних особливостей учнів, рівень їх пізнавальних інтересів, навчальних досягнень, мотивації навчання, стан вихованості тощо;проективної – здатність до прогнозування освітньої діяльності, конструювання навчального, виховного змісту, вибору оптимальних методів навчання і виховання,організаційно-процесуальної: здатність до організації освітнього процесу - наявність умінь мотивувати пізнавальну активність учнів, спонукати їх до самовиховання, застосовувати відповідні форми, методи, засоби навчання і виховання зоцінювально-корекційної: аналізувати власні судження, вчинки і в кінцевому результаті – діяльність (правильність постановки мети та завдань; ефективність вибраних форм, методів, прийомів, засобів діяльності; причини успіхів та недоліків, помилок та труднощів у процесі діяльності. компетентностей. Під час організації освітнього процесу використано кейс-метод, проєктивні методи,інтерактивні технології навчання тощо.

Посилання

Антонова О. Є. Практико-орієнтований підхід у формуванні професійної майстерності майбутнього вчителя // Теорія і практика професійної майстерності в умовах цілежиттєвого навчання: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во Рута, 2016. С. 262–285.
Бобраков С. В. Практико-зорієнтована спрямованість професійної підготовки вчителів у вищих навчальних закладах Німеччини: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Луганськ, 2014. 200 с.
Вем’ян В. Г., Тер-Ованес’ян В. Г. Дуальна форма професійної освіти як умова ефективного рішення завдань модернізації освіти. Психологія: реальність і перспективи. 2015. №. 5. С. 29–34.
Горбенко Г. В. Практико-зорієнтоване навчання під час підготовки бакалаврів Інституту журналістики Київського університету імені Бориса Грінченка. Інтегровані комунікації. 2017. №. 4. С. 80–86.
Горбенко Г. В. Практико-зорієнтоване навчання у підготовці бакалаврів реклами і зв’язків з громадськістю. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2015. Вип. 4(45). С. 64–69.
Гузій І. С. Створення практико-зорієнтованого освітнього середовища як умова формування конкурентоздатності майбутніх педагогів професійного навчання комп'ютерного профілю в системі соціального партнерства. Обрії. 2017. №. 2. С. 27–29.
Дернова М. Г. Дуальна модель вищої професійної освіти дорослих: європейський досвід. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2014. №. 2. С. 137–145.
Інтеграція інфомедійної грамотності у навчальний процес. Навчально-методичні матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність». К.: IREX в Україні, 2019-2020.
Кадемія М. Ю., Кобися А. П., Кобися В. М. Дуальне навчання–перспективна форма одержання вищої освіти. URL: http://ito.vspu.net/repozitariy /Kademiia/stati_19/st_19.pdf.
Калінічева Г. Дуальна форма навчання як пріоритетний напрям вищої професійної освіти в країнах європейського союзу. Ukraine European Union: From Partnership Towards Association. The Ukrainian Yearbook of the European Integration Studies. II. Lutsk, Teren, 2019. С. 151–163.
Квасницька Р. С. Практико-зорієнтований підхід як один із засобів професіоналізації навчання у вищих навчальних закладів. Модернізація економіки в умовах зростання суспільної свідомості: туризм, людиномірність, партнерство, кооперація: матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції (м. Полтава 14 грудня 2017 р.). Полтава: ПУЕТ, 2017. С. 296–300.
Ковальова С. М. Застосування технології кейс-методу у професійній підготовці майбутніх учителів: для студентів та викладачів вищої школи: методичні рекомендації. Житомир, 2012. 60 с.
Майковська В. І. Практико-зорієнтоване навчання як засіб професіоналізації підготовки майбутніх фахівців в Україні. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2016. № 50-51. С. 161–167.
Маринченко Є. О. Дуальне навчання як важливий складник інноваційної підготовки майбутніх педагогів професійного навчання. Cherkasy University Bulletin: Pedagogical Sciences. 2019. №. 1. С. 69–75.
Пальшкова І. Практико-зорієнтований підхід у формуванні професійно-педагогічної культури майбутніх вчителів початкових класів: теоретико-методологічний аспект: монографія. О.: Букаєв В. В., 2009. 339 с.
Про вищу освіту: Закон України від 28.12.2014 № 76-VIII. Дата оновлення: 18.03.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18(дата звернення: 27.04.2020).
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16.01.2020 № 463-IX . URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=66333 (дата звернення: 27.04.2020).
Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Розпорядження кабінету міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 660-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80 (дата звернення: 27.09.2023).
Проект «Шкільний вчитель нового покоління». URL: http://www.britishcouncil.org.ua/teach/projects/presett (дата звернення: 27.04.2023)
Пропедевтична практика: програма для студентів ОКР «бакалавр». Галузь знань: 0203 «Гуманітарні науки», напрям підготовки: 6.020303 «Філологія. Мова і література (англійська)» / авт. Т. А. Авксентьєва, Н.Б.Хамська, Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського. Вінниця, 2012. 43 с.
Професійний стандарт за професіями "Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти", "Вчитель закладу загальної середньої освіти", «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)": URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2736915-20#n10 (Дата звернення 15.11.2023).
Теоретико-методичні засади формування загальнопедагогічної компетентності сучасного вчителя в контексті становлення європейського простору вищої освіти : колективна монографія / Акімова О.В., Галузяк В.М. [та ін.] Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. 388 с.
Теоретичні і методичні засади організації практики у закладах вищої педагогічної освіти: аналітичні матеріали / М.П. Вовк, Ю.В. Грищенко, С. О. Соломаха, Н.О. Філіпчук; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. 2022. 278 с.
Хамська Н. Б. Робоча програма «Основи педагогічної майстерності» підготовки бакалаврів, галузі знань 01 Освіта/ Педагогіка, за спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська, німецька, російська). Вінниця, 2019. 15 с.
Черв’якова Н. І. Практико зорієнтовані технології професійної підготовки майбутніх педагогів: досвід теоретико-експериментального дослідження. Education And Pedagogical Sciences. Освіта та педагогічна наука. 2017. №. 1 (166). С. 35–43.
CDIO Standards 2.0. URL: http://www.cdio.org/implementing-cdio/standards/12-cdio-standards (дата звернення: 27.04.2020)
Khamska N., Kynal А. Formation of Informational Competence of Future Teachers of Philological Specialties in the Process of Professional Training. Розвиток та модернізація педагогічних та психологічних наук: досвід Польщі та перспективи України. Development and Modernisation of Pedagogical and Psychological Sciences: Experience of Poland and Prospects of Ukraine: Collective Monograph. Vol. 3. Lublin: Izdevnieciba «Baltija Publishing», 2017. P. 206–225.
Peercy M., Troyan F. Making transparent the challenges of developing a practice-based pedagogy of teacher education. Teaching and Teacher education. 2017. Т. 61. С. 26–36.
SEED: Sweden's English Educational Database for tertiary education: Creating a platform for sharing and collaboration / Ph. Shaw Philip, M. Deutschmann, R. Hincks, J. Hudson, D. Minugh. 2008. URL: https://www.researchgate.net/publication/237497727 (дата звернення: 27.04.2023)
Van der Wende M. The emergence of liberal arts and sciences education in Europe 1, 2: A Comparative Perspective. The Evolution of Liberal Arts in the Global Age. Routledge, 2017. С. 106–126.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Хамська, Н. Б., Киналь, А. Ю., & Полянська, К. С. (2023). ПРАКТИКО-ЗОРІЄНТОВАНИЙ ПІДХІД У ФОРМУВАННІ ЗАГАЛЬНОПЕДАГОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 290-301. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-290-301