ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА ЯК КОМПОНЕНТ ЗАГАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ФАХІВЦЯ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті розглядається екологічна освіта як компонент загальної культури фахівця закладу вищої освіти. Означено завдання екологічної освіти в Україні, які повинна розв’язувати система екологізації навчального процесу у підготовці майбутнього фахівця. Визначено принципи в галузі екологічної освіти. Забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини – невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. Наголошується, що застосовується різних заходів, сприятимуть підвищенню рівня екологічного навчання і виховання підростаючого покоління. Зауважено, що основною метою екологічної освіти є формування навичок, фундаментальних екологічних знань, екологічного мислення та свідомості, що ґрунтуються на ставленні до природи як універсальної, унікальної цінності. У статті зазначається, що екологічна освіта і виховання покликані дати підростаючому поколінню наукові знання про взаємозв'язок природи і суспільства, сприяти усвідомленню багатогранного значення природи для суспільства в цілому і кожної людини зокрема, розвивати потребу у спілкуванні з природою, засвоїти норми правильної поведінки в процесі взаємодії з ним, формувати бажання та вміння брати активну участь в охороні та покращенні навколишнього середовища. Успішне здійснення екологічного виховання та підготовки фахівців значною мірою залежить від дотримання ряду педагогічних умов. Описано, що головною умовою ефективного розвитку екологічної культури вміле поєднання навчального матеріалу відповідного змісту з практичною діяльністю в природному середовищі. Тому екологічна освіта і виховання має здійснюватися в сім'ї, дошкільних закладах, школах, вищих навчальних закладах. Велике значення має праця в молодших класах, яка формує екологічну культуру учня, також важливу роль відіграє спілкування з природою. Прищеплюючи любов до природи, виховуючи екологічні позиції, це дає змогу донести до підростаючого покоління наукові знання про взаємозв’язок природи і суспільства.
Посилання
Дробноход М. І. та ін. Концептуальні основи формування екологічного мислення та здібностей людини будувати гармонійні відносини з природою: [Колективна монографія]. К.: МАУП. 2000. 76 с.
Швед. М. Екологічна едукація за кордоном і в Україні. Львів: вид. “Світ”. 1997. 106 с.
Зайчук В. О. Концепція екологічної освіти України. Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. №7. 2002. URL: http://www.osvita.irpin.com/viddil/v5/d33.htm
Червонецький В. В. Загальні тенденції розвитку шкільної екологічної освіти в країнах євроатлантичного регіону у другій половині ХХ – на початку ХХІ століть: дис. … доктора пед. наук: 13.00.01. Луганськ. 2007. 489 с.
Кулалаєва Н. В. Формування культури екологічної безпеки майбутніх фахівців будівельного профілю через проектне навчання. Збірник наукових праць НУК. № 3. 2017. С. 143–148.
Бойченко С. В., Саєнко Т. В. Екологічна освіта – основа сталого розвитку суспільства. К.: Університет «Україна». 2013. 502 с.
Бондар О. І., Барановська В. Є., Єресько О. В. та ін. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях: науковометодичний посібник для вчителів. Херсон: Грінь Д.С. 2015. 228 с.
Білявський Г. О. Стан екологічної освіти в Україні. Трилисник 3. 2008. С. 4–5.
Мелаш В. Д., Молодиченко В. В., Олексенко Т. Д. Безперервна екологічна освіта: теорія і практика: навч.-метод. посіб. Мелітополь: Видавничий будинок ММД. 2012. 212 с.