ДО ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ГРУПОВОЇ ВЗАЄМОДІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ У КОМАНДНИХ ВИДАХ СПОРТУ

Ключові слова: групова взаємодія, команда, командотворення, командні види спорту, спільна колективна діяльність, спорт, старшокласники

Анотація

У статті проаналізовано деякі теоретичні аспекти питання організації групової взаємодії старшокласників у командних видах спорту. Для термінологічної чіткості внесено уточнення щодо трактування понять «групова взаємодія» через аналіз ключової компоненти «взаємодія», що впродовж тривалого часу розглядається у багатьох науках, «команда», «командотворення» як системи заходів із формування та розвитку груп до рівня команд. Групова взаємодія характеризується як атрибутивна ознака групової діяльності, її процесуальна сторона, система безпосередніх, взаємозумовлених дій учасників певної реальної соціальної групи, спрямованих на реалізацію цілей групової діяльності. Акцентовано, що сучасний спорт є не лише тренувальною і змагальною працею, але й спільною колективною діяльністю, зокрема, у командних видах спорту, які об’єднують у собі прагнення до високого спортивного результату, розвиток фізичних, морально-вольових якостей, здібностей особистості, організований спосіб життя, колективістський характер. Зазначено, командні види спорту – це завжди виклики, перемоги й поразки, що сприяє розвитку у старшокласників емоційної стійкості, оскільки зіткнення з труднощами на спортивному полі допомагає їм розвивати силу, наполегливість і позитивне ставлення до невдач. Окрім цього, командні види спорту сприяють розвитку сильних рис характеру особистості. Наголошено, що для успіху групової взаємодії у спортивній команді великого значення набувають соціально-психологічні умови її діяльності, де головним є ототожнення членами команди особистісних і групових цілей та інтересів і почуття взаємної відповідальності за дії кожного. Актуалізовано необхідність звернення уваги на вагому роль спорту загалом, і зокрема командних видів спорту, у вихованні морально-вольових якості особистості старшокласника, що виявляється у формуванні характеру, мужності, почуття відповідальності, колективізму, ідеалів «чесної гри» тощо й слугує підставою для окреслення перспективи подальших наукових розвідок.

Посилання

Біда О. А., Шевченко О. В., Сироєжко О. В., Візавер В. А., Шовш К. С. Теорія і методика організації групової взаємодії здобувачів освіти в командних видах спорту. Гуманітарні студії: педагогіка, психологія, філосoфія. 2023. № 14 (1). С. 16–23.
Візитей М., Качуровський Д. Спорт вищих досягнень і його соціально-культурна місія в нових умовах розвитку суспільства. Педагоггіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2009. № 12. С. 27–31.
Войтенко С. М. Психолого-педагогічні засади регуляції спільної діяльності спортивних команд із різним типом взаємодії: автореф. …канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.01; ЛДУФК. Львів, 2017. 23 с.
Горбунова В. В. Психологія командотворення: Ціннісно-рольовий підхід до формування та розвитку команд: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. 380 с.
Командна робота – запорука успіху. Методичні рекомендації працівникам клубних закладів. КЗ «Сумський обласний науково-методичний центр культури і мистецтв Сумської обласної ради»: URL : https://cnt.sumy.ua/wp-content/uploads/komandna-robota.pdf
Ложкін Г. Спортивна команда як суб’єкт сумісної діяльності. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Зб. наукових праць. 2006. Вип. 1. Режим доступу: URL : http: // archive.nbuv.gov.ya/portal/ Soc_Gum%20/Fkszn/2006-01/06lgessd.pdf
Москаленко В. В. Соціальна психологія: підручник. К. : Центр навчальної літератури. 2005. 624 с.
Оптимізація групової взаємодії в малих групах : посібник / П. П. Горностай, Л. Г. Чорна, О. Л. Коро-банова, О. Т. Плетка, Г. В. Циганенко; за наук. ред. П. П. Горностая; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 126 c.
Саркісова О. Ю. Сутність поняття «групова взаємодія» як соціальної, психологічної та педагогічної категорії. Ел. ресурс: URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13593/Sarkisova.pdf?sequence=1
Філософський енциклопедичний словник. К. : Арабіс, 2002. 744 с.
Філоненко М. М. Психологія спілкування: підручник. К.: Центр навчальної літератури. 2008. 224 с.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Пріма, Д. А., & Гац, Г. О. (2023). ДО ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ГРУПОВОЇ ВЗАЄМОДІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ У КОМАНДНИХ ВИДАХ СПОРТУ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 230-234. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-230-234