ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЯК НАУКОВА КАТЕГОРІЯ

  • Ольга Вікторівна Акімова Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-6988-6258
  • Микита Володимирович Сапогов Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-0046-7650
  • Ольга Ігорівна Ромащук Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-9091-5949
Ключові слова: логічне мислення, майбутні вчителі, наукова категорія, професійна підготовка, розумові операції

Анотація

У статті представлено різні точки зору сучасних вітчизняних науковців щодо вирішення проблеми сутності логічного мислення майбутніх учителів як наукової категорії. Логіка розглядається у статті як складова системи наук, що відносяться до інтелектуальної основи суспільстві та доведено, що логіка виконує такі функції: світоглядну; пізнавальну; методологічну; евристичу; виховну. Доведено, що логічного мислення є важливим компонентом професійної підготовки майбутнього учителя, а у процесі оволодіння логічними знаннями та ефективного використання їх у практичній діяльності відбувається формування самосвідомості особистості, її інтелектуальне зростання та особистісно-професійне становленне майбутнього учителя, що призводить у подальшому до розуміння взаємозв’язків явищ соціального і професійного життя, до можливості вести аргументовану полеміку з опонентами. У статті розглянуті логічні способи створення наукових понять, для чого використовуються логічні дії, такі як: аналіз, порівняння, синтез, абстрагування, узагальнення. Представлено закони логічного мислення, такі як: закон тотожності, що визначається так: зміст і обсяг думки про певний предмет мають бути чітко визначені і бути незмінними у процесі висловлювання; закон суперечності, відповідно до котрого мислення людини має бути тільки визначеним, точним, несуперечливим, адже не можуть бути істинними одночасно дві протилежні думки стосовно одного предмету в один ча, в одному відношенні; закон виключеного третього – це закон, котрий виключає третю особу між двома суперечностями та визначається так: з двох суперечливих суджень одне є істинним, друге– хибним; закон достатньої підстави виражає вимогу доказовості та аргументованості мислення та визначається таким чином: думка є істинною тоді, коли вона підтверджена іншими думками, істинність котрих безсумнівна.

Посилання

Гулівата І., Ніколіна І. Роль логіки у математиці та формуванні конкурентоспроможного фахівця. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 2020. С. 86–92. URL : https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-57-86-92.
Проценко М. Г. Логіка. Посібник для студентів вузів. Суми, 2005. 252 с.
Акімова О. В., Сапогов В. А. Емоційна та інтелектуальна складова творчого мислення: до питання співвідношення понять. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка». Дрогобич: «Коло», 2018. Вип. 22 (166). 162 с.
Мисліцька Н. А. Формування культури логічного мислення як важливий компонент методичної підготовки майбутнього учителя фізики. URL : https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/627042.pdf.
Акімова О. В. Креативність як динамічна особистісна характеристика творчого мислення. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету: збірник наукових праць. Серія «Педагогічні науки». Ізмаїл: РВВ ІДГУ, 2018. Вип. 39. 270 с.
Навчально-методичний посібник до вирішення задач з логіки для студентів заочного відділення філософського факультету та студентів нефілософських факультетів / В. В. Готинян-Журавльова. Одеса: «Одеський національний університет імені І. І. Мечникова», 2014. 189 с.
Акімова О. В. Деякі питання співвідношення категорій творчості й мислення. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 45. Вінниця, 2016. С. 14–19.
Акімова О. В. Структурно-функціональна модель формування творчого мислення майбутнього вчителя. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Випуск 47. Вінниця, 2016. С. 9–14.
Шепетяк О. М. Логіка. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Фенікс, 2015. 256 с.
Акімова О. В. Психологічні засади творчого мислення майбутнього вчителя. Зб. наук. праць «Педагогічні науки» № 72. Херсонського національного педагогічного університету. 2016. С. 46–54.
Акімова О. В., Нагорняк С. В. Дебати як метод формування критичного та творчого мислення у дітей молодшого шкільного віку. Вісник науки та освіти. Серія Педагогіка. 2023. № 2(8) 2023. С. 770 С. 234–244. URL : https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-2(80).
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Акімова, О. В., Сапогов, М. В., & Ромащук, О. І. (2023). ЛОГІЧНЕ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ЯК НАУКОВА КАТЕГОРІЯ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 224-229. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-224-229