ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ

  • Ганна Володимирівна Скрипка Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського https://orcid.org/0000-0001-9120-7581
Ключові слова: віртуальна реальність; технологія віртуальної реальності; VR; мобільний додаток; окуляри віртуальної реальності; додаток віртуальної реальності; дистанційне та змішане навчання

Анотація

Стаття присвячена питанню запровадження технології віртуальної реальності в умовах переходу на дистанційне та змішане навчання з метою візуалізації процесів та явищ, які складно продемонструвати під час уроку або які можуть становити небезпеку для життя та здоров’я учнів, а також з метою забезпечення мотивації до навчання та залучення в освітній процес учнів з обмеженими можливостями. Віртуальна реальність активно використовується в рекламі, комп’ютерних іграх та на високотехнологічному виробництві, проте її потенціал для освіти вивчений недостатньо, а використання не є систематичним та виваженим. Дослідження останніх років показали, що питання віртуальної реальності вивчається переважно філософами та психологами, проте зазначена проблема набуває популярності й є значущою, оскільки зростає кількість мобільних додатків віртуальної реальності, а обладнання віртуальної реальності стає більш доступним.

Для ефективного застосування технології віртуальної реальності слід розуміти сутність цього явища, розрізняти її види, вміти обирати обладнання та програмне забезпечення. Віртуальна реальність є імітацією світу, якого насправді не існує і який побудований з допомогою спеціальних технічних засобів. З усіх класифікацій найбільш вдалою є така, що визначає наступні види віртуальної реальності: з ефектом повного занурення, без ефекту занурення, зі спільною інфраструктурою. В освітньому процесі варто застосовувати віртуальну реальність з ефектом занурення, що може забезпечити бюджетний варіант обладнання – окуляри віртуальної реальності та мобільні пристрої учнів, що стає актуальним в умовах війни. Окуляри віртуальної реальності учні можуть виготовити самостійно, а на смартфон встановити безкоштовне програмне забезпечення для навчання. Це дозволить досліджувати хімічні та фізичні процеси і явища, вивчати структуру атомів та молекул, подорожувати на інші планети та переміщуватись в найцікавіші куточки планети Земля, а ще – по-новому вивчати анатомію, астрономію, здійснити екскурсії в найвідоміші музеї та визначні місця різних країн, вивчити їхню культуру, мову, знайомитися з витворами мистецтва.

Посилання

Власенко Ф. П. Віртуальна реальність як простір соціалізації індивіда. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. Вип. 56, 2014. С. 208–217.
Дзьобань О. П. Віртуальна реальність: метафізичний сенс. Вісник Національної юридичної академії України ім. Ярослава Мудрого. Серія: Філософія, філософія права, політологія, соціологія : збірник наукових праць, №2 (12), Х. : Право, 2012. С. 97–104.
Засєкін А. А. Віртуальне спілкування як чинник особистісних змін студентської молоді. Автореф. дис. канд. психол. наук., Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К., 2012.
Гнедко Н. М. Формування готовності майбутніх учителів до застосування засобів віртуальної наочності у професійній діяльності. Автореф. дис. канд. пед. наук., Рівненський держ. гуманіт. ун-т. Рівне, 2015.
Дупак В. Г. Метафізика віртуальної реальності : аналіз філософських концепцій. Вісник Житомирського державного університету. Вип. 66, 2012. С. 27–31.
Сальник І. В. Віртуальне та реальне у навчальному фізичному експерименті старшої школи: теоретичні основи, [монографія]. Кіровоград: ФО-П Александрова М.В., 2015, 324 с.
Каленик М., Пасько О. Методика віртуального демонстраційного фізичного експерименту. Фізика та астрономія в школі. Науково-методичний журнал № 1, 2009. С. 29–32.
Климнюк В. Є. Віртуальна реальність в освітньому процесі. Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. № 2 (56), 2018. С. 207–212.
Александрова Є. В. Віртуальна екскурсія як одна з ефективних форм організації навчального процесу. Історія України. № 10, 2010. С. 22–24.
Dominic Brennan. Virtual Reality Desktops for Vive, Rift, and Windows VR Compared, Jan. 3, 2018. [Online]. Available: URL : https://roadtovr.com/virtual-reality-desktop-compared-oculus-rift-htc-vive//. Accessed on: September. 15, 2023.
Березовский В. С., Стеценко И.В. Создание электронных учебных ресурсов и онлайновое обучение, учеб. пособ., К.: Изд. группа BHV, 2013. 176 с.
Скрипка Г. В. Формування в учнів навичок XXI століття засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Інформаційні технології і засоби навчання : електронне наукове фахове видання. Том 54. №4, Київ. 2016.
The Goldman Sachs Group Inc. – Profiles In Innovation: Virtual & Augmented reality. [Електронний ресурс]: Доступно: URL : http://www.goldmansachs.com/ourthinking/pages/technology-driving-innovation-folder/virtual-and-augmentedreality/report.pdf. Дата звернення: Вересень. 15, 2023.
Case Study: VR Education at North Carolina State University. [Електронний ресурс]: Доступно: URL : https://www.viar360.com/case-study-nc-state-university-biodiversity-class-in-vr/. Дата звернення: Вересень. 15, 2023.
Українські учні матимуть можливість навчатися за допомогою віртуальної та доповненої реальності. [Електронний ресурс]: Доступно: URL : https://mon.gov.ua/ua/news/ukrayinski-uchni-matimut-mozhlivist-navchatisya-za-dopomogoyu-virtualnoyi-ta-dopovnenoyi-realnosti. Дата звернення: Вересень. 15, 2023.
Міжнародний Європейський Університет, впровадив віртуальну реальність в розвиток освітнього процесу [Електронний ресурс]: Доступно: URL : https://ua.interfax.com.ua/news/press-release/759723.html. Дата звернення: Вересень. 15, 2023.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Скрипка, Г. В. (2023). ВПРОВАДЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО ТА ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 201-208. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-201-208