ПРИНЦИПИ ОСВІТНЬОГО ДИЗАЙНУ ЗАКЛАДУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті висвітлено поняття «універсальний дизайн» та наведені близькі до нього маловживані терміни, які характеризують різні його аспекти: «інклюзивний дизайн», «доступний дизайн», «безбар’єрний дизайн», «дизайн для користувачів», «дизайн для всіх». Охарактеризовано «універсальний дизайн в освіті» та «навчальний дизайн».
Розмежовано поняття універсального дизайну в освіті (UDE), навчального дизайну та педагогічного дизайну. Перші два поняття подібні, приділяють увагу орієнтації навчального плану та навчальної програми на певну вікову категорію, а також на забезпечення засобів доступу і обробки інформації, які допоможуть засвоїти матеріал дітям. Педагогічний дизайн розглядається як процес аналізу потреб і цілей навчання та розробку систем викладання для задоволення цих потреб; галузь знань, в рамках якої досліджується і розробляється теорія про педагогічні стратегії, наука про створення підходів для розробки, реалізації, оцінки і збереження ситуацій, що забезпечують процес вивчення предметних блоків; реальність – від появи ідеї, що закладає основи педагогічної ситуації, до проведення аналізу та перевірки результатів щодо відповідності базовим потребам.
Сформульовано авторське визначення поняття «освітній дизайн закладу дошкільної освіти» – вид освітнього дизайну, який передбачає створення ефективних умов для продуктивного та комфортного педагогічного процесу для всіх його учасників та попередження імовірних фізичних, психологічних, педагогічних, соціальних труднощів, які можуть виникнути у ньому.
Спираючись на основні принципи дизайну, розроблені Центром універсального дизайну (штат Північна Кароліна), праці американських, німецьких, французьких фахівців в галузі ергономіки, вперше зроблено спробу систематизувати принципи освітнього дизайну закладу дошкільної освіти. Вважаємо, що освітній дизайн закладу дошкільної освіту повинен ґрунтуватися на принципі передбачуваності, принципі гнучкості і комплектації, принципі варіативності, принципі оптимізації фізичних зусиль, принципі безпечності, принципі активності, самостійності й творчості, принципі естетичності, принципі урахування вікових особливостей дітей, принципі індивідуальності, принципі взаємодії, принципі інклюзії, принципі емоційного комфорту.
До кожного принципу освітнього дизайну закладу дошкільної освіти даються авторські визначення.
Посилання
Burgstahler Sh. How to apply universal design to any product or environment. Universal Design: Process, Principles, and Applications. Seattle. 2021. URL:https://www.washington.edu/doit/sites/default/files/atoms/files/Universal_Design_04_12_21.pdf
Conn-Powers M., Cross, A., Traub, E., Hutter-Pishgahi, L. The universal design of early education: Moving forward for all children. Beyond the Journal Young Children on the Web, P. 1–9. 2006. URL: https://fpg.unc.edu/sites/fpg.unc.edu/files/resources/presentations-and-webinars/ConnPowersBTJ%281%29.pdf
Duthilleul Y., Carro, R., Tapaninen R. Maslauskaite, K. Conception d’établissements scolaires et d’espaces d’apprentissage dans le Département de la Seine-Saint-Denis, France. Série Analyses thématiques. Banque de Développement du Conseil de l’Europe. Paris. 2019. URL: https://coebank.org/media/documents/Conception_d_etablissements_scolaires_et_d_espaces_d_apprentissage.pdf
Helvacioglu E., Karamanoglu N. N. (2012). Awareness of the concept of universal design in design education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2012.V. 51, P. 99–103.
URL:https://www.researchgate.net/publication/257716462_Awareness_of_the_Concept_of_Universal_Design_in_Design_Education
Merrill M. D., Drake L., Lacy M. J., Pratt J. Reclaiming instructional design. Educational Technology, 1996. № 36 (5), P. 5–7.
Pre-K design for a quality classroom. URL: https://www.communityplaythings.com/-/media/Files/CPUS/Library/Training-Resources/Booklets/PreK-Spaces-for-Web.ashx?rev=cffc2c6732914184bcc631dd4fe60dbc
Прибора Т. О. Організація освітньо-розвивального середовища у закладах дошкільної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 49. Том 2. С. 139–144. URL: http://dspace.cuspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4139
Прибора Т. Специфіка розвивального середовища у закладі дошкільної освіти // Актуальні проблеми сучасного дитинства: монографія / О. Радул, Т. Довга, О. Ткаченко, Т. Прибора, Н. Цуканова, І. Баранюк, С. Мельничук, Н. Андросова, Т. Шарапова, С. Куркіна / [За ред. О. Радул]. Харків: Мачулін, 2022. С. 124–160. URL: http://dspace.cuspu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4137
Steinfeld E., Maisel J. Universal design: Creating inclusive environments. John Wiley & Sons. 2012. 400 р.
Steinfeld, E., Mullick, A. Universal design – What it is and isn’t. Innovation: Journal of IDSA (Spring), 1997. № 16 (1), P. 14–18.
Steinfeld E., Tauke B. Universal Designing. In J. Christophersen (Ed.), Universal Design: 17 Ways of Thinking and Teaching 2002. P. 165–190. Oslo, Norway: Husbanken.
Story M. F., Mueller J. L., Mace R. L. The universal design file: Designing for people of all ages and abilities. NC State University, The Center for Universal Design, 1998. 165 р. URL: https://www.certec.lth.se/fileadmin/certec/Kirre/102-154-1-PB.pdf
Universal design handbook (2nd ed). (eds. Wolfgang F. E. Preiser; Korydon H. Smith). New York: McGraw-Hill, 2011. 496 р. URL: https://disabilitystudies.nl/sites/disabilitystudies.nl/files/beeld/onderwijs/universal_design_handbook_with_interesting_chapters_23_30_31_33_etc.pdf