ФОРМУВАННЯ «SOFT SKILLS» У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНИХ ДИСЦИПЛІН

  • Наталія Миколаївна Маслова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2637-9755
  • Валентина Миколаївна Мирза-Сіденко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8695-9789
  • Юлія Юріївна Сільченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8771-8338
Ключові слова: «soft skills», «life skills», «мʼякі навички», соціальні навички, розвиток, освітній процес тощо

Анотація

У статті висвітлено особливості формування «soft skills» в процесі підготовки майбутніх вчителів географії. Зроблено акцент на тому, що наявність соціальних навичок дозволить вчителям ефективно планувати свою діяльність, комунікувати з колегами та учнями, легко адаптуватися до змін в освітній сфері, займатися самоосвітою та саморозвитком, застосовувати інновації в освітній діяльності. Саме таких навичок потребує Нова українська школа, в якій вчитель - новатор, дослідник, тьютор, фасилітатор.

Проаналізовано підходи до визначення та розмежування понять «soft skills» та «life skills», коротко окреслено стан дослідження проблеми формування «soft skills» у майбутніх вчителів в Україні. Розкрито суть різних підходів до класифікації «soft skills» та виділення їх структурних компонентів.

На прикладі освітньо-професійної програми «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, яка реалізується у Центральноукраїнському державному університеті імені Володимира Винниченка, висвітлено практичний досвід формування «мʼяких навичок» у здобувачів вищої освіти. Зазначено, що формування «soft skills» відповідає меті освітньої програми та відображено у загальних компетентностях і програмних результатах навчання. Зроблено спробу визначити перелік «мʼяких навичок», які формуються у майбутніх вчителів географії за даною освітньою програмою. Висвітлено значення різних освітніх компонентів блоку професійної підготовки в процесі розвитку соціальних навичок. Зроблено висновок про те, що наявність у майбутніх вчителів географії soft skills є неодмінною умовою їх успішної соціалізації, професійної самореалізації та карʼєрного зростання.

В перспективі є потреба в окресленні методики розвитку soft skills в процесі вивчення професійно-орієнтованих дисциплін за цією ОП, уточненні критеріїв, які дозволяють визначити наявність таких навичок у здобувачів вищої освіти, а також в розробці практичних рекомендацій та тренінгів з розвитку соціальних навичок.

Посилання

Child Trends. Workforce connections: Key soft skills that foster youth workforce success. URL: https://www.childtrends.org/wp-content/uploads/ 2015/06/2015-24WFCSoftSkills1.pdf (Дата запиту: 12.10.2023).
Ясна І. Soft skills: універсальні навички європейського рівня. / Іламі Ясна. URL: https://ode.dcz.gov.ua/publikaciya/soft-skills-universalni-navychky-yevropeyskogo-rivnya/ (Дата запиту: 20.09.23)
Коваль К. О. Розвиток «soft skills» у студентів – один з важливих чинників працевлаштування. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2015. № 2. С. 162-167.
Кочубей Т., Ткачук Ю. Соціальні навички softskills у системі компетентностей майбутніх соціальних працівників. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. Вип. 2 (7). С. 42‐51.
Olha Biljakowska. «Soft-skills» як необхідна складова якісної професійної підготовки майбутнього вчителя. URL: http://dlibra.bg.ajd.czest.pl:8080/Content/5918/14_Biljakowska_Rocznik_20.pdf (Дата запиту: 12.10.2023).
Бобро А. А. Формування soft skills у майбутніх учителів початкової школи. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. 2021. №1. С. 117–124.
Козловський Ю. М., Козловська І. М. Ефективні методи учіння як засіб формування soft skills студентів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк плюс», 2021. Вип. 60. С. 255-262.
Пирожок Г. Ю. Формування ключових soft skills у студентів педагогічного коледжу. Педагогічні науки. Випуск 98. 2022. С. 48-53.
Нємець Л. М. Формування soft skills у процесі підготовки географів у класичному університеті / Л. М. Нємець, К. Ю. Сегіда, К. О. Кравченко, М. О. Логвинова. Проблеми сучасної освіти: збірник науково-методичних праць. Вип. 8. Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020. С. 28-41.
Guerra-Báez1 S. P. A panoramic review of soft skills training in university students. URL: https://www.scielo.br/j/pee/a/YyZgKBY9JLVXnCDKMNc7nqc/?lang=en&format=pdf
Якими будуть основні 10 навичок у 2025 році – Всесвітній економічний форум опублікував список / НУШ, ГО «Смарт Освіта». 2020. URL: https://bit.ly/3N8X28i
Снейп П. Стійке навчання: інтеграція C21st Soft Skills через технологічну освіту. Design and Technology Education, 2015. 22(3). URL: https://ojs.lboro.ac.uk/DATE/article/view/2222/2585
Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Географія) та краєзнавчо-туристична робота» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. ЦДУ ім. В. Винниченка. 2022. URL: https://cusu.edu.ua/images/download-files/OP_quality-education/bakalavr/2023/%D0%9E%D0%9F%D0%9F_%D0%A1%D0%9E_%D0%93%D0%B5%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_%D1%82%D0%B0_%D0%9A%D0%A2%D0%A0.pdf
Студенти-географи беруть участь у програмі Education USA «Академія лідерства з інтернаціоналізації». Сайт ЦДУ ім. В. Винниченка. 2022. URL: https://cusu.edu.ua/ua/news/14109-studenty-heohrafy-berut-uchast-u-prohrami-education-usa-akademiia-liderstva-z-internatsionalizatsii
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Маслова, Н. М., Мирза-Сіденко , В. М., & Сільченко, Ю. Ю. (2023). ФОРМУВАННЯ «SOFT SKILLS» У МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ ПРОФЕСІЙНО-ОРІЄНТОВАНИХ ДИСЦИПЛІН. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 180-190. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-180-190