ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МУЗИЧНОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ «МИСТЕЦТВА»

  • Сніжана Віталіївна Куркіна Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2009-1590
Ключові слова: музика, музична діяльність, колективне музикування, вокально-хорова робота, творчість, розвиток, музичні здібності, урок «Мистецтво», учні початкових класів

Анотація

В статті зроблено спробу дослідити особливості налагодження музичної роботи з учнями початкових класів на уроках «Мистецтво» в сучасних ЗЗСО, розглянуто особливості творчого розвитку дітей молодшого шкільного віку. Проаналізовано дослідницькі праці вітчизняних і зарубіжних учених та вчителів мистецької галузі щодо процесу формування й розвитку музичних здібностей, уявлень, навичок. Вивчаючи особливості Типової освітньої програми галузі «Мистецтво», яка пропонується для закладів загальної середньої освіти, автор статті зупиняється на обгрунтуванні можливостей практичної реалізації змістовних ліній окреслених в цьому документі.  Йдеться про «художньо-творчу діяльність», «сприймання та інтерпретацію мистецтва» та «комунікацію через мистецтво». Автор статті впевнений, що здійснити на практиці, налагодити дієву художньо-творчу діяльність в умовах шкільного класу, навчити дітей здійснювати комунікацію через мистецтво можна шляхом налагодження систематичного колективного (вокально-хорового та інструментального) музикування учнів.

Доведено, що найбільш прийнятною і доступною для дітей без спеціальної музичної освіти музичною діяльністю є вокально-хорова робота й інструментальне музикування на простіших музичних інструментах, якими є бубон, барабан, маракаси, трикутник, дзвіночки та сопілка. Використання вищеназваних інструментів допомогає розвитку почуття ритму, дозволяє створювати ритмічні акампанементи до виконуваних в класі пісень, створює важливу атмосферу співпраці. В свою чергу гра на простих аутентичних інструментах, яким є сопілка – це активна дихальна гімнастика, яка сприяє загальному оздоровленню дитячого організму, розвиток дрібної моторики і координації рухів пальців, масаж їхніх кінчиків, робота м’язів губ і ротоглотки. Відомо, що усе означене сприяє покращенню мовлення, більш швидкому навчанню читанню, письму й прискоренню інтелектуального розвитку дітей початкової школи. У висновках до статті автор стверджує, що вокальне та інструментальне колективне музикування має арт-терапевтичну, корекційну дію, розвиває усі мистецькі і спеціальні музичні здібності, повністю вбирає в себе всі необхідні види музичної діяльності, працює наl збереженням здоров’я дітей.

Посилання

Бервецький З. Т., Хлєбнікова Л. О. Виховувати музичну культуру. Грані творчості. К.: Рад. школа, 1989.
Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ: ТОВ «Видавничий дім» Плеяди, 2017. 206 с.
Бойко А. Оновлена парадигма виховання: шляхи реалізації [підготовка вчителя до формування виховуючих відносин з учнями]. К.: ІЗМИ, 1996. 232 с.
Верещагіна А. З. Жофчак З. З. Музика 1-й клас. К.: Муз. Україна, 1987.
Гончаренко С. Український педагогічний словник. К., 1997. 376 с.
Музичне мистецтво. 4 клас (за підручником О. В. Лобової) / Г. М. Золотарьова, О. І. Золотарьова. Х.: «Основа», 2016. 80 с.
Лебедєв В. К. Використання народних музичних інструментів у загальноосвітній школі: навч.– метод. посібник зі спеціальності «Музична педагогіка та виховання» [для студентів муз.– пед. факультетів та вчителів музики]. Вінниця: Навч.книга, 2004. 112 с.
Огороднов Д. Музично-співацьке виховання дітей у загальноосвітній школі. К.: Муз. Україна, 1981.
Панасюк І.Л. Методичні прийоми, інтерактивні вправи, ігри на уроках музичного мистецтва. Мистецтво в школі. Музика. Образотворче мистецтво. Художня культура. №2 (74). 2015. С. 2–3.
Сухомлинський В. О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибрані твори: В 5-ти т. Т. 1. К.: Рад. школа,1976. 702 с.
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2022/08/15/Typova.osvitnya.prohrama.1-4/Typova.osvitnya.prohrama.3-4.Savchenko.pdf
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Куркіна, С. В. (2023). ОСОБЛИВОСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ МУЗИЧНОЇ РОБОТИ З УЧНЯМИ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ «МИСТЕЦТВА». Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 161-168. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-161-168