СИСТЕМА ОЦІНКИ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ

Ключові слова: Якість освіти, оцінка якості освіти, вища освіта, моделі оцінки якості вищої освіти, акредитація, аудит, ранжування, самооцінка якості вищої освіти

Анотація

У контексті важливості та значущості гарантії якості вищої освіти, у статті розкрито особливості оцінки якості вищої професійної освіти у европейських країнах та США, з метою імплементації зарубіжного досвіду у вітчизняну освітню практику.

У статті описано варіанти рішення актуальної проблеми оцінки якості вищої освіти на Европейському континенті та у США. Охарактеризовано основні мережі національних агенцій, що спеціалізуються на оцінці якості вищої професійної освіти у різних країнах. Здійснено аналіз наукового тлумачення поняття «якість освіти» вітчизняних та зарубіжних науковців.

У статті зроблено спробу систематизувати існуючі підходи до оцінки якості вищої професійної освіти у різних зарубіжних країнах; виділено загальні риси оцінки якості вищої освіти, властиві всій системі вищої освіти Европи та США; відзначені відмінні особливості оцінки якості вищої освіти зарубіжних країн. Схарактеризовано особливості типів систем оцінки якості вищої освіти. Представлено загальноприйнятих дев’ять критеріїв акредитації університету: цілісність університету; цілі, планування та ефективність; управління та адміністрація; освітні програми; професорсько-викладацький склад та обслуговуючий персонал; бібліотека, комп’ютери та інші джерела інформації; обслуговування студентів та забезпечення умов освіти; матеріальні ресурси, приміщення, устаткування; фінанси.

Охарактеризовано основні мережі національних та регіональних акредитаційних агенцій, що спеціалізуються на оцінці якості вищої освіти у різних країнах. Охарактеризовано основні стандарти та підходи до процесу акредитації та визначено типи акредитації.

У статті розглянуто основні методами оцінювання у Европейському Союзі, якими є: оцінка, акредитація, аудит та ранжування (рейтингування).

У висновках наголошено на важливості врахування зарубіжного досвіду в процесі реформування та модернізації системи оцінки якості освіти та акредитації українських закладів вищої освіти.

Посилання

Золотарьова І., Колісник М. Розвиток системи оцінювання якості вищої освіти у франкомовних країнах Європейського Союзу: досвід Франції та Бельгії. Вища освіта України. № 4. 2015. С. 74.
Інновації у вищій освіті: глосарій термінів і понять. Ужгород. ПП «АУТДОР – ШАРК». 2015. 138 с.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти (ESG). Київ. ТОВ «ЦС», 2015. С. 6-7.
Шийка О. Категорія якості вищої освіти: теоретико-методологічний аспект. Молодь і ринок. № 1 (132). 2016. С. 139.
Commission on Institutions of Higher Education (CINE) [Electronic resource]. Access mode: URL : https://cihe. neasc.org/
Eaton Judith S. An Overview of U.S. Accreditation/ CHEA, 2012. p. 12.
Middle States Commission on Higher Education. Access mode: URL : http://www.msche. org/
Georgios, K. M. Joshi, Saeed Paivandi. Quality assurance in higher education a global perspective. Perspectives on higher education. Contributed articles. STUDERA. 2017. 246 p.
Scheerens J., Glas C., Thomas S. Educational Evaluation, Assessment, and Monitoring: A Systemic Approach. London. New York. Taylor & Francis. 2007.
Standards for Accreditation CIHE [Electronic resource]. Access mode: URL : https://cihe.neasc.org/standardspolicies/standards-accreditation/standards-effective-july-1-2016
The System of quality assurance in the activities of the National Evaluation and Accreditation Agency. URL :http://www.neaa.government.bg/images/files/Sistema_za_osigurjavane_na_kachestvo_ NEAA_EN_short.pdf/
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Забіяка, І. М. (2023). СИСТЕМА ОЦІНКИ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 124-130. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-124-130