ДОСЛІДЖЕННЯ КОМПОНЕНТІВ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА: АНАЛІЗ, ВИСНОВКИ, ПЕРСПЕКТИВИ
Анотація
Стаття присвячена одній з актуальних проблем - міжкультурній компетентності медичного працівника. Інтеркультурна компетентність фахівця галузі охорони здоров’я є важливою складовою його професійної компетентності та необхідною умовою розвитку та конкурентоспроможності фахівця на сучасному ринку праці.
Авторка статті звертає увагу на важливість та актуальність досліджуваного питання з огляду на вибір Україною європейського вектору в реформуванні та осучасненні всіх сфер життя суспільства, особливо сфери надання медичних послуг.
Метою статті є осмислення сутності понять міжкультурної компетентності та міжкультурної компетентності медичного працівника, обґрунтування місця міжкультурної компетентності фахівця-медика в ієрархії компетентностей, аналіз результатів опитування здобувачів освіти щодо компонентів міжкультурної компетентності.
На основі вивчення та узагальнення теоретичних джерел досліджуваної теми подано визначення міжкультурної компетентності та міжкультурної компетентності медичного працівника. Проаналізувавши інформаційний масив наукової літератури, авторка статті довела, що в ієрархії компетентностей медика кроскультурній компетентності належить важливе місце у комплексі фахових компетентностей на відміну від інших спеціальностей, де мультикультурна компетентність є однією із загальних.
У дослідженні проаналізовано компоненти полікультурної компетентності та зроблено висновок щодо визначення найбільш доцільного їх складу: когнітивний, інраособистісний, соціолінгвістичний, афективний та процесуальний. Ґрунтуючись на отриманому висновку, розроблено опитувальник стосовно параметрів мультикультурної компетентності фахівця-медика та проведено анкетування. Авторка статті опрацювала результати дослідження та подала їх детальний аналіз.
Як наслідок узагальнення відповідей респондентів виокремлено питання, які склали найбільшу трудність для учасників опитування, та ті, які потребують особливої уваги та відпрацювання. Окреслено перспективи подальшого наукового пошуку та проведення дослідження. Зроблено висновок щодо необхідності внесення до каталогу вибіркових освітніх компонентів «Англійську мову в міжкультурній компетентності медичного працівника».
Посилання
Гальчун Н. Теоретичне осмислення поняття міжкультурної компетентності в сучасних наукових дослідженнях. Інноваційна педагогіка. Одеса, 2021. Вип. 35. С. 157–163. URL : https://doi.org/10.32843/2663-6085/2021/35.32
Наталія Гальчун. Міжкультурна компетентність як складник професійної компетентності медичного працівника. Актуальні питання гуманітарних наук. Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 43. 2021. Т. 1. С. 211–219. URL : https://doi.org/10.24919/2308-4863/43-1-31
Пилип Т. Я. Генезис поняття «міжкультурна компетентність». Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2015. Вип. 8. С. 42–47. URL : http://surl.li/mrubh.
Резунова О. С. Міжкультурна компетентність як необхідна складова професійної компетентності сучасного фахівця. Науковий огляд. 2021. № 1 (73). URL : https://orcid.org/0000-0003-3315-0294 ( дата звернення : 20.10.2023)
Щербакова А. В. Формування полікультурної компетентності у студентів-медиків у навчально-виховному процесі вищого медичного навчального закладу : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Луганськ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Старобільськ, 2015. 357 с.
На Урок освітній проект. Методичні рекомендації «Формування компетентностей – запорука успіху». URL : http://surl.li/mrhmw ( дата звернення : 20.10.2023)