ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: ІСТОРИЧНИЙ ДОСВІД ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ПРОЯВІВ ГЛОРИФІКАЦІЇ
Анотація
Проблема формування національної ідентичності здобувачів вищої педагогічної освіти у цій статті представлена у контексті історії педагогіки. Автор обґрунтував доцільність проведення наукового дослідження через актуалізацію проблеми глорифікація як соціокультурного і правового явища, яке має місце бути в реаліях українського сьогодення. Проблема формування національної ідентифікації автором розкрита з опорою на емерджентний підхід. Мета статті полягала у формуванні пропозицій щодо ретроспективного вивчення і використання в сучасних виховних практиках під час психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів ідей і досвіду вітчизняних просвітників.
На підставі вивчення праць М. Драгоманова автор актуалізував пропозицію просвітника щодо творення культурної матриці навчального процесу. У доробку вченого, лікаря, реформатора освіти М. Пирогова привертає увагу бачення просвітником ролі розуміння людиною своєї історичної і культурної перспективи. Визначено актуальним для сучасного виховного процесу розроблення матеріалів методичного і практичного характеру, які допоможуть формувати оптимістичне уявлення про себе як носія національної ідентичності, практики вироблення свідомої сили волі і правосвідомості, розвитку критичного мислення для адекватного сприйняття висвітлення історичних фактів. В розробленні теми дослідження визначне місце посідає педагогічна спадщина К. Ушинського. У контексті досліджуваної теми цінними авторові бачиться аспект формування глибинного культурного зацікавлення у використання рідної мови для утвердження національної ідентичності, практики суспільно корисної праці, використання ефекту присутності, коли педагог вміє надихати вихованця, збуджувати прояв у нього кращих ментальних рис своїм прикладом і діяльністю.
Узагальнені в цій статті результати не є вичерпними. Подальшого вивчення і педагогічної ретроспективи потребують, на наш погляд, питання використання опори на ментальність у формуванні національної ідентичності, пошук межі між толеруванням і ідентифікацією українців і представників інших національностей, формування практичних кейсів для роботи вчителя сучасного закладу освіти.
Посилання
Драгоманов М. Вибрані праці : У 3 т., 4 кн. / М. Драгоманов / [ Редкол. : В. П. Андрущенко (голова) та ін.]. К. : Знання України, 2006. Кн. 1 : Історія. Педагогіка. Публіцистика / Упоряд. та прим. В. Ф. Погребенник. 344 с.
Закон України Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. 13.12.2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Комар О. В. Емерджентний підхід як основа еволюційного пояснення свідомості. Мультиверсум. Філософський альманах. К., 2009. Вип. 77. С. 196–206. URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/77295
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. Наказ МОН №527 від 06.06.2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n7
Пирогов М. Питання життя (1856) : уривок з забутих бумаг, виведений на світ неофіційними статтями «Морської збірки» про виховання. Хрестоматія з історії педагогіки : / [упоряд. та автори вступ. ст.: Рисіна М. Ю., Сбруєва А. А.; наук. ред. та авт. передмови Сбруєва А. А.]. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2003. Ч. 1 : Вітчизняна школа і педагогіка. С. 92–103.
Полетай О. М., Неговський І. В. Національно-патріотична ідентичність майбутніх учителів технологій. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 4 (160) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 191–196. URL : erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/4574
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження КМУ від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80
Професійний стандарт Вчителя закладу загальної середньої освіти 20.12.2020. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti
Ушинський К. Д. Про користь педагогічної літератури; Про народність у громадському вихованні; Людина як предмет виховання. Спроба педагогічної антропології; Праця в її психічному і виховному значенні; Рідне слово; Рідне слово з «Книги для тих, хто навчає»; Проект учительської гімназії. Хрестоматія з української класичної педагогіки / уклад. В. П. Кравець, О. І. Мешко. Київ : Грамота, 2008. С. 5–120.
Чорна К. Національна ідея як фактор становлення патріотизму у дітей та молоді. Шлях освіти. 2008. № 3. С. 5–11.
Шинкарьов Ю. В.; Коваленко О. О. Правова характеристика поняття «глорифікація» як форми об’єктивної сторони складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 436-2 Кримінального кодексу України. Збірник наукових праць ХНПУ імені Г. С. Сковороди «Право», № 36. 2023. С. 23–30. URL : https://doi.org/10.34142/23121661.2022.36.03