ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: ІСТОРИЧНИЙ ДОСВІД ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ПРОЯВІВ ГЛОРИФІКАЦІЇ

  • Вадим Олександрович Вітвіцький Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-8722-6947
Ключові слова: педагогічна освіта, особистість, праксеологічний підхід, національна ідентичність, студент, вчитель

Анотація

Проблема формування національної ідентичності здобувачів вищої педагогічної освіти у цій статті представлена у контексті історії педагогіки. Автор обґрунтував доцільність проведення наукового дослідження через актуалізацію проблеми глорифікація як соціокультурного і правового явища, яке має місце бути в реаліях українського сьогодення. Проблема формування національної ідентифікації автором розкрита з опорою на емерджентний підхід. Мета статті полягала у формуванні пропозицій щодо ретроспективного вивчення і використання в сучасних виховних практиках під час психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів ідей і досвіду вітчизняних просвітників.

На підставі вивчення праць М. Драгоманова автор актуалізував пропозицію просвітника щодо творення культурної матриці навчального процесу. У доробку вченого, лікаря, реформатора освіти М. Пирогова привертає увагу бачення просвітником ролі розуміння людиною своєї історичної і культурної перспективи. Визначено актуальним для сучасного виховного процесу розроблення матеріалів методичного і практичного характеру, які допоможуть формувати оптимістичне уявлення про себе як носія національної ідентичності, практики вироблення свідомої сили волі і правосвідомості, розвитку критичного мислення для адекватного сприйняття висвітлення історичних фактів. В розробленні теми дослідження визначне місце посідає педагогічна спадщина К. Ушинського. У контексті досліджуваної теми цінними авторові бачиться аспект формування глибинного культурного зацікавлення у використання рідної мови для утвердження національної ідентичності, практики суспільно корисної праці, використання ефекту присутності, коли педагог вміє надихати вихованця, збуджувати прояв у нього кращих ментальних рис своїм прикладом і діяльністю.

Узагальнені в цій статті результати не є вичерпними. Подальшого вивчення і педагогічної ретроспективи потребують, на наш погляд, питання використання опори на ментальність у формуванні національної ідентичності, пошук межі між толеруванням і ідентифікацією українців і представників інших національностей, формування практичних кейсів для роботи вчителя сучасного закладу освіти.

Посилання

Борисенко Н. О. Пріоритетні напрями виховної роботи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Інноваційна педагогіка. Випуск 61. Том 1. 2023. С. 117–120. URL : https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/61.1.22
Драгоманов М. Вибрані праці : У 3 т., 4 кн. / М. Драгоманов / [ Редкол. : В. П. Андрущенко (голова) та ін.]. К. : Знання України, 2006. Кн. 1 : Історія. Педагогіка. Публіцистика / Упоряд. та прим. В. Ф. Погребенник. 344 с.
Закон України Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. 13.12.2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20#Text
Комар О. В. Емерджентний підхід як основа еволюційного пояснення свідомості. Мультиверсум. Філософський альманах. К., 2009. Вип. 77. С. 196–206. URL : http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/77295
Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. Наказ МОН №527 від 06.06.2022. URL : https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#n7
Пирогов М. Питання життя (1856) : уривок з забутих бумаг, виведений на світ неофіційними статтями «Морської збірки» про виховання. Хрестоматія з історії педагогіки : / [упоряд. та автори вступ. ст.: Рисіна М. Ю., Сбруєва А. А.; наук. ред. та авт. передмови Сбруєва А. А.]. Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2003. Ч. 1 : Вітчизняна школа і педагогіка. С. 92–103.
Полетай О. М., Неговський І. В. Національно-патріотична ідентичність майбутніх учителів технологій. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Вип. 4 (160) / Нац. ун-т «Черн. колегіум» ім. Т. Г. Шевченка; голов. ред. М. О. Носко. Чернігів : НУЧК, 2019. C. 191–196. URL : erpub.chnpu.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/4574
Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. Розпорядження КМУ від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80
Професійний стандарт Вчителя закладу загальної середньої освіти 20.12.2020. URL : https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasiv-vchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti
Ушинський К. Д. Про користь педагогічної літератури; Про народність у громадському вихованні; Людина як предмет виховання. Спроба педагогічної антропології; Праця в її психічному і виховному значенні; Рідне слово; Рідне слово з «Книги для тих, хто навчає»; Проект учительської гімназії. Хрестоматія з української класичної педагогіки / уклад. В. П. Кравець, О. І. Мешко. Київ : Грамота, 2008. С. 5–120.
Чорна К. Національна ідея як фактор становлення патріотизму у дітей та молоді. Шлях освіти. 2008. № 3. С. 5–11.
Шинкарьов Ю. В.; Коваленко О. О. Правова характеристика поняття «глорифікація» як форми об’єктивної сторони складу кримінального правопорушення, передбаченого ст. 436-2 Кримінального кодексу України. Збірник наукових праць ХНПУ імені Г. С. Сковороди «Право», № 36. 2023. С. 23–30. URL : https://doi.org/10.34142/23121661.2022.36.03
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Вітвіцький, В. О. (2023). ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ: ІСТОРИЧНИЙ ДОСВІД ДЛЯ ПОДОЛАННЯ ПРОЯВІВ ГЛОРИФІКАЦІЇ. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 94-98. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-94-98