РОЗВИТОК ОСВІТИ НА ЄЛИСАВЕТГРАДЩИНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ ‒ ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ)

  • Наталія Сергіївна Савченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0003-0420-3289
Ключові слова: історико-педагогічні дослідження, релігійна спрямованість, детермінація системи освіти соціально-економічними факторами, земства, елементарна освіта, формування системи професійної освіти на реалізацію господарсько-економічних потреб регіону, соціально-політичні умови, народні школи, система професійної підготовки педагога

Анотація

У статті окреслено провідні тенденції розвитку освіти на Єлисаветградщині у період друугої половини XIX ‒ початку ХХ століття, обґрунтовано специфічні особливості системи освіти регіону в зазначений період, розкрито досягнення й прорахунки.

Кожний регіон України має неповторний етнічний автопортрет, самобутні історикокультурні традиції, специфічне культурне середовище та культурно-освітній простір. Єлисаветградщина відома своїми своєрідними культурними та освітянськими традиціями, які обумовили формування досить яскравої педагогічної самобутності, яка проявилася в специфічності системи освіти, у просвітницькій діяльності діячів освіти та культури, оригінальності педагогічних пошуків. У стінах навчальних закладів Єлисаветградського краю формувався досвід поєднання двох рівнів освіти – загальноосвітньої і професійної шкіл.

Досліджуваний період характеризувався непослідовністю освітньої політики царського уряду. Незважаючи на об'єктивну потребу в реформуванні освіти, на корінні зміни царат не пішов, з кінця ХІХ століття і до початку
ХХ століття відбувалися лише часткові позитивні зрушення в структурі системи освіти. Головними особливостями пануючої в той час освітньої парадигми були: переважна спрямованість системи освіти на реалізацію потреб суспільства; обмежений характер змісту освіти, його релігійна спрямованість; охоплення навчанням незначної частини населення; детермінація системи освіти соціально-економічними факторами; її відокремленість від сучасних світових тенденцій розвитку освіти. До особливостей регіональної системи освіти можна віднести: відсутність вищих навчальних закладів; високу активність у вирішенні проблем освіти в регіоні проявляли земства, які намагалися відкрити доступ до елементарної освіти дітям з усіх верств населення; той факт, що починає проявлятися переважна спрямованість формування системи професійної освіти на реалізацію господарсько-економічних потреб регіону; невідповідність рівня розвитку системи освіти темпам зростання населення; невідповідність найважливіших елементів системи освіти (зміст навчально-виховного процесу, мова викладання тощо) національному складу населення, хоча і спостерігалося створення різних типів народних шкіл для етнічних груп переважно за приватної ініціативи. Щодо професійного статусу педагога в історії вітчизняних середніх навчально-виховних закладів, то вирішальний вплив мала низка чинників: соціально-політичні умови життя в країні; урядова політика в галузі середньої школи та вищої педагогічної освіти; заходи з підвищення престижу педагогічної професії й авторитету педагога в суспільстві; особливості науково-методичної роботи з педагогами в освітніх закладах; ефективність системи професійної підготовки педагога та підвищення його кваліфікації.

Посилання

Веденская Г. А. Проблемы преподавания литературы в школе в наследии В. А. Сухомлинского: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Л., 1980. 177 с.
Державний архів Кіровоградської області. Ф. 56, Оп.1. Спр. 18.
Калініченко Н. А. Трудова підготовка учнів сільської школи в Україні (друга половина XIX ‒ XX століття) : Монографія. Кіровоград: Поліграфічно-видавничий центр ТОВ «Імекс ЛТД», 2007. 744 с.
Кіровоградський державний педагогічний інститут імені О. С. Пушкіна (до 50-річчя з дня заснування) / ред. Т. Г. Долганова. Кіровоград, 1980. 13 с.
Королюк С. К. До двадцятиріччя існування Кіровоградського педінституту ім. О. С. Пушкіна. Наукові записки Кіровоградського держ. пед. ін-ту імені О. С. Пушкіна. 1951. Т. 1. С. 3–24.
Майборода В. К. Вища педагогічна освіта в Україні: історія, досвід, уроки (1917–1985). К.: Либідь, 1992. 196 с.
Паніотов О. О. До історії підготовки вчительських кадрів на Єлисаветградщині (1923–1925 рр.) : міжвузівська наукова конференція з історичного краєзнавства: тези доповідей. Кіровоград, 1990. С. 75–77.
Пашутин А. Исторический очерк г. Елисаветграда. Елисаветград: Лито-Типография бр. Шполянских, 1897. 311 с.
Поляруш О. Полудень віку. Кіровоградська правда. 1980. 1 жовтня.
Постолатій В., Гур’янова О. Творець нової школи в Єлисаветграді. Освітянське слово. 2005. Листопад.
Систематический свод постановлений Елисаветградского уездного земского собрания за 1865‒1895 годы. Сост Е. И. Борисов. Елисаветград, 1895. 247 с.
Шевченко С. І. Вершники на Інгулі. Кіровоград: ПП «Центр оперативної поліграції «Авангард»», 2013. 332 с.
Шевченко С. І. Лицарі українського степу: збірка статей (1983–2008 рр.). Кіровоград: 2008. 376 с.
Шевченко С. І. Старі стіни: Єлисаветградська громадська жіноча гімназія. 1860–1920 рр. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. Володимира Винниченка, 2007. 179 с.
Якименко С. І., Желан А. В. Становлення та розвиток музичної освіти в Херсонській губернії (кінець XIX – початок XX століття) : монографія. К.: Видавничий Дім «Слово», 2014. 240 с.
Опубліковано
2023-11-10
Як цитувати
Савченко, Н. С. (2023). РОЗВИТОК ОСВІТИ НА ЄЛИСАВЕТГРАДЩИНІ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ ‒ ПОЧАТОК ХХ СТОЛІТТЯ). Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (211), 48-56. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-211-48-56